Popband skäller ut Moderaterna

2022 01 05

– Vi tar kraftigt avstånd från er, meddelar det internationellt hyllade svenska popbandet First Aid Kit till Moderaterna.

Bakgrunden till dispyten handlar om något som inträffade på tisdagen.

Moderaternas kampanjklipp

Moderaterna lade då upp ett kampanjklipp på sitt Instagramkonto där Moderatledaren träffar allt från poliser till kafépersonal under sina resor som partiledare runt om i Sverige. Kampanjklippet rullades ut på Moderaternas Instagramkonto till tonerna av First Aids Kits version av låten On the Road Again.

Bandet säger nej

Detta var inget som popbandet uppskattade överhuvudtaget.

– Hej Moderaterna. Fråga gärna innan ni använder vår musik i era kanaler. Vi hade sagt nej, meddelar First Aid Kit i sociala medier.

Sågar Moderaterna

Popbandet passar även på att motivera varför man inte vill ha med Moderaterna att göra och det är inga positiva omdömen bandet levererar till Ulf Kristerssons (M) parti.

– Vi tar kraftigt avstånd från er. Vi tror på ett inkluderande samhälle, och anser att er politik bidrar till motsatsen, framhåller bandet.

Klippet inte längre kvar

Enligt uppgift till SVT har First Aid Kits presstalesperson kontaktat skivbolaget Sony som i sin tur uppmanat Moderaterna att ta bort musikklippet och att även avstå från att använda First Aid Kits musik framöver.

Partiet tycks ha hörsammat beskedet då klippet nu inte längre finns kvar på Moderaternas Instagramsida.

Internationellt hyllade

First Aid Kit, som består av systrarna Johanna och Klara Söderberg från Stockholm, bildades 2007 och släppte sin första skiva 2008. Den berömda amerikanska månadstidningen Rolling Stone magazine utsåg First Aid Kits låt Emmylou till 10-i-topp-listan för Årets Låt 2012 och bandet nominerades till brittiska Brit Awards som en av de fem bästa internationella musikgrupperna 2015 och även 2019.

Senaste albumet

First Aid Kits senaste verk är det nya albumet ”Who by Fire: 2017 Leonard Cohen Tribute Concert Live ” som släpptes i mars 2021. Albumet har placerat sig på topplistor i bland annat Sverige och Storbritannien.

Foto: First Aid Kit skivomslag


Kunder förtvivlade – Santa Maria ändrar klassisk produkt

2025 11 10

Ett beslut från Santa Maria väcker upprörda känslor bland konsumenter.

Tacojätten har ändrat receptet till sina klassiska ostdipp.

Ett beslut som inte välkomnas av alla. 

– Jag tänkte att jag måste testa den nya, så stor skillnad kan det inte vara. Så jag köpte en burk och smakade den, men den gick i soporna lika fort, säger en upprörd kund till Expressen.

”Den är vidrig”

Den 27-åriga kvinnan är en av flera trogna kunder som riktar skarp kritik mot Santa Marias beslut.

– Dagens tacos blev en besvikelse... Santa Maria har bytt recept på "ostsåsen" och det var absolut inte till det bättre, skriver en besviken konsument i ett inlägg på Facebook.

I kommentarsfältet haglar kritiken mot den nya smaken.

– Den nya är vidrig. Typ hård i konsistensen. Hur kan man göra en god dipp till oätlig? skriver en användare.

– Den är vidrig faktiskt. Har köpt på mig ett lager av den gamla, framhåller en annan.

En tredje uppmanar konsumenter att agera.

– Alla som ogillar den; tala om det för Santa Maria! Ibland lyssnar företagen. För ett par år sedan ändrade Rydbergs receptet på sin räksallad, men det tog inte många veckor innan dom ändrade tillbaka pga att dom fick så mycket klagomål. Så gör era röster hörda! Det kan hjälpa.

Svarar på kritiken

Santa Maria har uttalat sig om kritiken.

Fredrik Palmén, PR-chef på Paulig som äger Santa Maria, konstaterar att reaktionerna är väntade eftersom det handlar om en mycket omtyckt produkt.

– Vi förstår att vår Dip Nacho Cheese Style är en favorit hos många, och att förändringar kan väcka starka känslor. Därför har vi varit extra noggranna när vi utvecklat det nya receptet och uppdaterat förpackningen, framhåller han i en skriftlig kommentar till Expressen.

LÄS MER: City Gross nya besked till kunderna – “Vi har lite att bevisa”

FAKTA: Paulig

- Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag.

- Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco.

- Pauligs har över 2 000 medarbetare i 13 länder.

- Företaget är norra Europas största smaksättningsföretag med drygt 900 anställda. Santa Maria är en del av livsmedelskoncernen.

Källa: Santa Maria Sverige

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Foto: Paulig bildbank

Text: Redaktionen


10 november 2025

”Kommer aldrig någonsin förlåtas” – FN varnar alla länder

2025 11 10

Länder som inte agerar för att minska utsläppen ”kommer aldrig någonsin att förlåtas”.

Det är budskapet från FN:s klimatchef Simon Stiell under klimattoppmötets COP30:s första dag i Brasilien.

Regeringar som misslyckas med den gröna omställningen kommer få skulden för svält och konflikter utomlands, varnar Stiell.

– Den som grälar medan hungersnöd breder ut sig och tvingar miljontals att fly från sina hemländer, kommer aldrig att glömmas. När klimatkatastrofer decimerar miljontals liv, samtidigt som lösningarna redan finns på plats, kommer detta aldrig någonsin att förlåtas, säger FN-chefen enligt The Guardian.

”Att vackla är meningslöst”

Simon Stiell flaggar också för att länder som struntar i klimatåtgärder kommer att drabbas hårt ekonomiskt.

– Inte en enda nation har råd med detta. Klimatkatastrofer skär tvåsiffrigt av BNP. Att vackla medan megatorkan utplånar skördar och får matpriserna att skjuta i höjden är meningslöst, både utifrån ett ekonomiskt och politiskt perspektiv.

Missat målet

COP30 äger rum i den brasilianska staden Belém – tio år efter att världens länder undertecknat Parisavtalet som fastlår att den globala temperaturökningen ska hållas under 2 grader och helst begränsas till 1,5 grader.

Temperaturerna har dock redan överstigit 1,5-gradersmålet. I dag bedömer flera forskare att världen är på väg mot en uppvärmning på 2,8 grader i slutet av århundradet.

LÄS MER: City Gross nya besked till kunderna – “Vi har lite att bevisa”

Fakta: Parisavtalet

- Parisavtalet slår fast att den globala temperaturökningen ska hållas väl under 2 °C och att man ska sträva efter att begränsa den till 1,5 °C. Detta framför allt genom att minska utsläppen av växthusgaser.

- En annan del av avtalet handlar om att öka förmågan att anpassa sig till negativa effekter, och att hantera de skador och förluster som uppstår till följd av klimatförändringarna.

- I stort sett alla världens länder har förbundit sig att genomföra åtgärder som bidrar till att målen i Parisavtalet uppnås. Åtagandena som länderna gör ska skärpas successivt och stämmas av globalt var femte år genom en global översyn. Den globala översynen utvärderar ländernas gemensamma insatser i förhållande till Parisavtalets långsiktiga mål. 

Källa: Naturvårdsverket

LÄS OCKSÅ: “Vad är det med Putin?” – rykten exploderar efter ny video

Foto: UNclimatechange

Text: Redaktionen