Polisen utfärdar varning gällande elstödet

2023 02 21

Polisen ser en bekymmersam risk i anslutning till det kommande elstödet.

I och med att elstödet kommer börja betalas ut till svenska hushåll går polisen ut med en varning.

Det bedöms finnas en stor risk att bedragare utnyttjar situationen för att försöka lura till sig pengar, framhåller polisen i ett pressmeddelande.

– Om man får ett samtal som kräver att man ska agera på något vis för att få elstödet då ska man lägga på, man ska inte logga in med bank-id eller med bankdosa. Elstödet betalas ut via en automatisk process och kräver inte att du agerar på något vis, säger Lotta Mauritzson vid polisens nationella bedrägericentrum.

Bredare målgrupp

Elstödet som betalas ut från Försäkringskassan handlar totalt om 17 miljarder kronor.

Allmänheten uppmanas vara uppmärksamma på vanliga varningssignaler när det gäller bedragare, exempelvis att de kan försöka stressa upp dig och vilja att du ska agera snabbt.

Bedragare kan hävda att de ringer från Försäkringskassan och försöka få dig att logga in med bank-id.

– I vanliga fall är det främst äldre personer som utsätts för telefonbedrägerier, men här finns en risk att en bredare målgrupp kan utsättas eftersom det är fastighetsägare generellt som är målgrupp för elstödet, säger Lotta Mauritzson.

Så många utsätts

Under 2021 anmäldes nästan 196 000 bedrägeribrott, och 5,7 procent av befolkningen uppgav att de utsattes för bedrägeribrott det året, enligt siffror från Brottsförebyggande rådet.

3,5 procent menade även att de blivit utsatta för kort- eller kreditbedrägeri.

Olika former

Det finns flera olika former av bedrägeri, bland annat fakturabedrägeri, kortbedrägeri och investeringsbedrägeri.

– Det finns flera saker du kan göra för att minska risken att utsättas för bedrägerier. Exempelvis ska du inte lämna ut dina inloggningsuppgifter eller lösenord, särskilt inte via internet eller telefon, framhåller polisen.

Vanliga bedrägerier

Polisen menar att om du inte bör svara ifall du blir uppringd från ett utländskt nummer om du inte förväntar dig ett samtal.

Ett annat vanligt bedrägeri är att du får ett meddelande från en aktör som uppger sig vara din bank som vill få dig att lämna känsliga uppgifter.

Foto: T. Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen