POLISEN SLÅR LARM: Ny typ av bedrägeri – då bör du reagera

2023 02 10

I veckan har polisen fått in flera anmälningar om en ny typ av telefonbedrägeri.

Polisen har kartlagt flera fall där samtliga bedragare använder sig av samma metod.

Den nya metoden beskrivs som ett fenomen som polisen inte tidigare stött på.

– Detta tillvägagångssätt skiljer sig aningen gentemot tidigare bedrägerier då man initialt har ett sms skickats med en bekräftelse på ett köp från ett telebolag, framhåller myndigheten.

Flera steg

Så här går det till:

- Bedragaren skickar i förväg ett textmeddelande innehållandes ett påstått köp. Avsändaren ser ut att vara från en välkänd mobiloperatör. I meddelandet står det att man köpt en telefon med tillhörande abonnemang och vid frågor ska ringa ett telefonnummer som står angivet i meddelandet. 

- Meddelandet avslutas med en uppmaning att kontakta avsändare om man har frågor om köpet. Numret tillhör en bedragare.

- När målsägande ringer detta nummer svarar bedragaren och påstår sig representera "telefonbolaget". Bedragaren vill då att målsägande identifierar sig via bank-id för att kunna hantera ärendet. I samband med detta rensas målsägandes bankkonton. 

Äldre målgrupp

Enligt Robert Loeffel, presstalesperson på polisen, är det främst personer som är 70 år eller äldre som drabbas. Han understryker dock att bedragarna även söker sig till lite yngre personer i 60-årsåldern.

– Allting går i grund och botten ut på att få folk att logga in och använda sina bank-id. Bedragarna övertygar att de ska stoppa beställningen, men målsäganden måste identifiera sig med bank-id. Då passar bedragarna på att göra banköverföringar, säger han till SVT Nyheter.

I Kalmar fick polisen under onsdagen in fyra liknande anmälningar. Polisen är tämligen säkra på att samma gärningspersoner ligger bakom samtalen.

– Tre var försök och en var fullbordad, då kom de över ungefär 25 000 kronor, säger Robert Loeffel.   

Uppmaning

Efter flera rapporterade fall går nu polisen ut med en uppmaning till svenska folket.

– Polisen vill uppamma alla som får ett sådant sms att ringa upp till bolagets kundtjänst, använd er ej av numret som står angivet i meddelandet, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen


Nya bolåneregler införs 1 september – gäller hos alla banker

2024 08 30

Från och med 1 september börjar nya bankregler att gälla i Sverige.

Den kund vill byta bank, till exempel för att räntan är bättre hos en annan bank, måste ha ett amorteringsunderlag för att ett byte överhuvudtaget ska vara möjligt.

Fram till nu har ett sådant underlag ofta inte kunnat erbjudas digitalt och därmed förhalat bytet för många kunder.

Det kommer nu att förändras.

Från och med månadsskiftet träder nya regler i kraft som ställer krav på att amorteringsunderlaget ska lämnas skyndsamt.

Inga onödiga dröjsmål får längre ske.

– Finansinspektionen har nu beslutat att banker och andra bolåneföretag både ska kunna ta emot en begäran om amorteringsunderlag och lämna underlaget till kunden digitalt, och på andra lämpliga sätt, framhåller myndigheten i ett uttalande.

Försvårat för kunderna

Enligt Finansinspektionen, FI, handlar det om en konkret åtgärd för att stärka konsumenternas ställning på bolånemarknaden.

– Kunder upplever att det kan vara svårt att påverka sin situation och att det kan vara besvärligt att flytta sitt bolån. En orsak bedöms vara att långivarna av olika anledningar försenar eller försvårar för kunderna att få ut amorteringsunderlaget, säger Daniel Barr, generaldirektör på FI.

Ökar konkurrensen

Digitala underlag bedöms kunna öka rörligheten och på så sätt även konkurrensen bankerna emellan.

Utrymmet för att bankerna ska kunna missbruka kundernas beroende av amorteringsunderlaget minskar också.

Den mindre banken Landshypotek Bank, som var en av de första att erbjuda en helt digitaliserad bolåneprocess, är en av aktörerna som välkomnar beskedet.

Man understryker att kunder under lång tid upplevt problem med att vissa banker “sinkar processen” med att överlämna amorteringsunderlaget och därmed försvårar bytet.

– Nu införs äntligen de nya kraven om en enhetlig digitaliserad och snabbare hantering av amorteringsunderlagen. 

– Det snabbar upp och förenklar en procedur som många gånger tagit allt för lång tid och hämmat möjligheten för kundens aktiva val. Vi och flera med oss har påpekat det här i flera år och nu äntligen ser vi införda krav för en förändring, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.

Foto: Swedbank

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla som betalar med kontanter

2024 08 30

En stor majoritet av Sveriges butiker tar fortfarande emot kontanter.

Det visar en färsk undersökning från bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.

Undersökningen ”Kontanthantering i svensk detaljhandel 2024” visar att 91 procent av butikerna i sin helhet fortsatt tar emot kontanter. 

Inom dagligvaruhandel, där matbutiker och stormarknader ingår, är siffran ännu högre. Hela 97 procent av Sveriges butiker inom dagligvaruhandel erbjuder kontantbetalning.  

Det finns dessutom inga tecken på att situationen kommer förändras.  

Ytterst få butiker uppger att de i närtid har planer på att avskaffa kontantbetalning.

Av de tillfrågade butikerna är det enbart två procent som planerar att göra det inom det närmaste året, och tre procent inom 1–3 år.

– Handeln fortsätter att ta sitt ansvar i kontanthanteringsfrågan. Så länge efterfrågan bland kunderna finns kommer handeln fortsätta att tillhandahålla betalsättet. Det är viktigt, inte minst utifrån ett beredskapsperspektiv i en orolig omvärld, säger Bengt Nilervall, betalexpert på Svensk Handel.

Stora grupper väljer kontanter

Enligt undersökningen väljer cirka 10 procent av kunderna att betala med kontanter under en ”normal dag”.

– Det måste poängteras att stora grupper i samhället fortsatt är beroende av att använda kontanter för att göra sina dagliga inköp. Siffrorna som nu publiceras är ett tydligt kvitto på att handeln möter upp den efterfrågan som uppenbart finns, säger Bengt Nilervall och tillägger:

– För en ökad inkludering på sikt krävs dock att både banker och andra betaltjänstleverantörer också måste utveckla och anpassar sina tjänster efter kundernas behov. Vi måste arbeta tillsammans.

Statlig kontantutredning

I början av året tillsatte regeringen en statlig kontantutredning. Syftet med utredningen är att se över kontanternas ställning i samhället, bland annat ska utredningen undersöka möjligheten att göra kontanta betalningar för livsnödvändiga varor såsom läkemedel, livsmedel och drivmedel. 

Svensk Handel är en av flera aktörer som medverkar i kontantutredningen. Organisationen betonar att staten måste bidra om kontantkraven ökar på butiker.

– Om staten ställer krav på marknadsaktörer att utföra samhällsviktiga kontanttjänster, som dessutom saknar kommersiell bärkraft måste den också öka sitt ansvar för att upprätthålla och finansiera kontanthanteringen i framtiden. Annars går ekvationen inte ihop, säger Bengt Nilervall.

Foto: Jens Lindström MSB

Text: Redaktionen