Polisen slår larm: Dödsfarlig ”utmaning” sprider sig i Sverige

2023 10 09

En livsfarlig så kallad ”utmaning ” på sociala medie-plattformen Tiktok har fått stor spridning i Sverige.

Det varnar polisen i Bollnäs för.

I en kommentar till den lokala tidningen Ljusnan berättar polisen om den uppmärksammade trenden.

Enligt myndigheten handlar det om tonåringar som klättrar upp på bandyhallen SBB Arenas stora tak.

Uppe på taken springer ungdomarna runt och spelar in filmklipp som publiceras på Tiktok.

Personalen har satt upp taggtråd för att förhindra fenomenet, men ungdomarna klipper sönder den och tar sig upp på taket.

”Naturligtvis livsfarligt”

– Det är allvarligt och livsfarligt, säger kommunpolisen Lana Pålsson till Ljusnan.

Hon får medhåll av Jonas Bengtsson, som är driftchef på SBB Arena.

–  Det här är otroligt olyckligt. Hallen är ju drygt 20 meter hög i nock och det finns inga räcken på ett tak. Så det här är naturligtvis livsfarligt, säger han till tidningen.

Sprider sig

Den livsfarliga Tiktok-utmaningen har börjat sprida sig till ungdomar från andra platser i Sverige.

Det rapporterar Ljusnan.

Enligt tidningens uppgifter reser ungdomar från andra städer till Bollnäs för att ta sig upp på taket.  

Har varnat tidigare

Det är inte första gången som polisen varnar för livsfarliga Tiktok-trender i Sverige.

I början av 2023 orsakade en ”utmaning” på sociala medie-plattformen ett stort polispådrag i Ronneby i Blekinge.

Sex elever på mellanstadiet lade sig ner på en tågräls och filmade varandra. Eleverna skulle sedan publicera videon på Tiktok.

När eleverna låg på rälsen kom tåget. Lokföraren fick bromsa in för att inte köra på dem, rapporterade Blekingen Läns Tidning, BLT.  

Polisen larmades till platsen och kontaktade skolledningen.

–  Det är väldigt allvarligt, ett rakt av livsfarligt agerande. Jag vet att polis och rektor vidtog åtgärder direkt och att berörda vårdnadshavare har kopplats in, sa förvaltningschef Tobias Ekblad till SVT Nyheter och tillade:

– Det finns ju ett antal olika scenarier man direkt ser framför sig. Att någon snubblar, att någon inte upptäcker tåget. Det självklara svaret är man inte inte ska vara där och jag vet att flera skolor i Ronneby nu sätter särskilt fokus på det här problemet.

Fakta Tiktok

- Tiktok är en app för mobiltelefonen, där man kan spela in och dela videor med varandra. 

- Appen ägs av Kina. Det kinesiska företaget Bytedance köpte 2018 upp Musical.ly, och bytte namn på appen till Tiktok.

- Nästan hälften av barn i Sverige mellan 12–15 år använder Tiktok dagligen.

- I takt med appens tillväxt har experter gått ut och varnat för Tiktoks sätt att samla in information om sina användare.

Appen är världens snabbast växande och har laddats ned nästan fyra miljarder gånger.

Källor: Internetsstiftelsen resp Svenskarna och internet

Foto: Solen Feyissa

Text: Redaktionen


Aladdinask säljs för 5 kronor – bara i dag söndag

2024 11 25

Inför jul är det många som köper den klassiska chokladasken.

Det är i dag exakt en månad kvar till julafton.

Redan nu har många butiker börjat sälja julrelaterade produkter - däribland Aladdinasken.

Hos en försäljare går det att köpa asken för bara 5 kronor - men bara i dag söndag.

För 5 kronor

Det är webbutiken Matsmart som har upprättat erbjudandet.

Under resten av söndagen går det att via deras hemsida klicka hem en Aladdinask för bara 5 kronor.

Normalpriset är 99 kronor - och det rör sig därmed om en rabatt på nästan 95 procent.

Det är en ask per kund som gäller.

Klassisk produkt

Aladdinasken är en av de mest klassiska julprodukterna i Sverige.

Enligt Ica är det den mest köpta pralinasken i landet.

– Marabou Aladdin är Sveriges mest köpta pralinask från 1939! Asken är fylld av våra ikoniska och fantastiskt goda chokladpraliner med många härliga fyllningar.

Det är Matsmart

Matsmart har sedan 2014 sålt livsmedel på nätet och de fokuserar mycket på hållbarhet.

– Ända sen vi grundades 2014, har vår stora passion varit att rädda mat och konsumentprodukter som riskerar att slängas.

De satsar bland annat på att sälja produkter som är ur säsong, som har kort bäst före-datum, som har vad Matsmart beskriver som “skönhetsfel” och som är “överproducerade”.

2023 speciellt år

Vd Peter Beckius uttalade sig efter årsredovisningen för 2023 om att året var ett speciellt sådant.

– 2023 var ett tufft år, både för konsumenter som fick mindre pengar att röra sig med, och för e-handeln i stort med inflation och ökade kostnader, sade han.

– Tillväxten för mat online stannade av i Europa. På vissa marknader, i Sverige till exempel, var tillväxten negativ. Sett ur det perspektivet är jag extremt stolt över våra prestationer.

Ur ett konsumentperspektiv så finns ljusningar - detta i samband med att Riksbanken har sänkt styrräntan flera gånger och väntas fortsätta göra så kommande månader.

Det innebär mer pengar i plånboken för konsumenter i och med att bolånekostnaderna sjunker - och detsamma gäller för företagen som har pressats av höga kostnader och ett minskat köptryck från konsumenter.

Koppling till Putins brutala regim

Mondelez - som äger Marabou som i sin tur producerar Alladinasken - har fått kraftig kritik för företagets affärer i Ryssland trots landets brutala anfallskrig mot Ukraina.

Den ryska regimen ligger bakom att flera hundratusen personer dödats, torterats, våldtagits eller skadats svårt.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Populär pizza stoppas

2024 11 24

Lidl återkallar en av sina populära pizzor.

På lördagen meddelar Lidl att de återkallar en av butikskedjans populära pizzor.

Anledningen till återkallelsen är att pizzan i fråga kan innehålla metallbitar.

Det framhåller Lidl i ett pressmeddelande via deras webbsida.

Kebabpizza stoppas

Produkten som stoppas är stenugnsbakad pizza med kebab av varumärket Trattoria Alfredo.

Lidl uppmanar de som har pizzan att återlämna den till butik.

– Lidl Sverige återkallar produkten Stenugnsbakad pizza med kebab med anledning av att produkten kan innehålla metallbitar, meddelar Lidl.

– Produkten är bortplockad ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att returnera den till närmaste Lidl-butik. Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i samtliga Lidl-butiker i Sverige.

“Vi beklagar”

Pizzan som berörs har bäst före-datum 16.08.2025 samt 17.08.2025.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, utreder tillsammans med leverantören hur det kunnat ske, samt ser över att något liknande inte sker igen, fortsätter Lidl.

Kom till Sverige

Pizzan är en av de absolut mest populära maträtterna i Sverige.

Under 1960-talet började pizzan göra avtryck i Sverige på riktigt.

– Under revolutionsåret 1968 öppnade de första pizzeriorna i Sverige och förtjusade svenskarna, förklarar Ica om pizzans historia.

– I alla fall de yngre generationerna. Med sin avslappnade stämning passade pizzeriorna ungdomarna som handen i handsken!

Har utvecklats

Pizzan har genomgått utveckling i många olika former och allt från kebab och tonfisk till ananas och svamp kastas på.

– Den svenska pizzan har sett olika ut beroende på vad som varit hett i matvärlden. Att vi exempelvis slänger på burkchampinjoner är en rest från 70-talets konservvurmande, fortsätter Ica.

– Men till de mest svenska pizzorna hör nog oxfilé- och bearnaisepizzan och kebabpizzan, som slog igenom på 80- och 90-talet. Idag vill vi gärna ha lite lyxigare pizza med tunn botten och finare råvaror.

Arkivfoto: M. Motebassem

Text: Redaktionen