Polisen ger råd till äldre – väcker ilska: ”Oerhört fräckt”

2025 01 24

Polisen har gett ett råd till äldre personer, men kritiker menas att rådet är oförskämt och diskriminerande.

Bedrägerier mot äldre har blivit ett allt större problem den senaste tiden.

Ärenden väller in till polisen i ett flertal regioner, och bedrägerierna sker ofta per telefon.

Det har fått polisen att gå ut med en uppmaning till de äldre – som dock väcker starka reaktioner.

”Mitt bästa tips”

I ett inslag i TV4 i söndags uppmanades äldre att skaffa hemligt telefonnummer. Annars kan bedragare hitta ens nummer på olika hemsidor.

– Mitt bästa tips är till äldre eller om du har en bekant som kan bli lurad, det är att skaffa ett nytt hemligt telefonnummer, sade Björn Sidenhjärta, gruppchef för bedrägerisamordningen i polisregion Mitt, till kanalen.

Rådet motiveras av att det skett en kraftig ökning av bedrägerier.

– Den sista tiden har vi legat på 60-70 ärenden per vecka, det är en katastrofal ökning, sade Björn Sidenhjärta.

Men rådet väcker nu stor ilska och får hård kritik.

”Kan inte lägga över skulden”

SPF-seniorernas riksordförande Eva Eriksson säger på fredagen att hon är starkt kritisk till polisens råd.

– Man kan inte lägga över skulden på äldre människor som blir bedragna. Alltså, det är ju så oerhört fräckt tycker jag, jag tycker nästan det är oförskämt, säger hon till SR.

Hon ifrågasätter utgångspunkten att de äldre själva ska ta ett så stort ansvar för att lösa problemet.

”Någon slags ålderism”

Huvudansvaret ligger hos samhället, understryker hon.

– Politiken måste ju ta ansvar för detta. Är det rimligt att man på söktjänster kan gå in och få alla uppgifter man vill, och dessutom så är det ju viktigt också att bankerna tar sitt ansvar, säger Eva Eriksson till radiokanalen.

Hon menar att polisens råd rent av är diskriminerande mot äldre personer.

– Man kan inte ge äldre människor ansvaret att skaffa sig ett dolt telefonnummer. Det är ju någon slags ålderism, säger hon.

Foto: Huy Phan

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen