Polisen går ut med meddelande till alla som har utemöbler

2023 08 21

Polisen i Göteborg varnar nu alla med möbler utomhus.

Det är en besvärande utveckling som sker just nu när det kommer till de som placerar möbler utomhus.

Allt fler anmälningar kommer in till polisen från privatpersoner om stulna utemöbler.

Nu går polisen ut med en varning, och informerar om den problematiska situationen.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Stort antal tillgrepp”

Det är Polisen Göteborg Nordost som tar till sociala medier för att informera människor om vad som pågår.

– Sedan början av juni har det skett ett stort antal tillgrepp av utemöbler av märket Grythyttan från privatpersoner i Storgöteborg, framhåller de.

– Godsvärdet är högt och vi vill på enklaste vis göra er medvetna om att det sker, mer nu än tidigare.

Grythyttans möbler

Vidare förklarar de att det främst är utemöbler från Grythyttan som tycks vara intressanta för tjuvarna.

– Givetvis finns det fler varumärken som tillverkar och säljer utemöbler, vi säger inte att en producent är bättre än någon annan men just den här gången handlar det om Grythyttans möbler.

“Gediget hantverksarbete”

Grythyttan är ett populärt möbelmärke och de som har utemöbler kan behöva hålla lite extra koll på sina stolar och bord framöver.

– Möblerna tillverkas av fjäderstål av högsta kvalitet. Hemligheten bakom stolarnas karakteristiska gung sitter i stativet som tillverkas på plats i fabriken i Grythyttan. En process som inte kan automatiseras utan behöver känsla och erfarenhet för att bli perfekt, framhåller Grythyttan.

Blev mycket populära

Utemöbler från Grythyttan blev mycket populära under 50-talet och har tagit en tydlig roll i den svenska sommaren.

– Under 40- och 50-talet växte Grythyttan Stålmöbler i popularitet. Möblerna blev synonyma med svensk sommar och semester. Vi är många som gungat i en A2 i våra mor- eller farföräldrars trädgård, framhåller företaget.

Foto: K8

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige får 18 miljarder kronor

2025 07 09

EU-kommissionen ska betala ut 1,6 miljarder euro, motsvarande 18 miljarder kronor, till Sverige.  

Det är den första utbetalningen inom ramen för EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF) – ett stort återhämtningspaket som syftar till att stärka medlemsländernas återhämtning efter pandemin och bidra till den gröna och digitala omställningen.

Utbetalningen motsvarar ungefär hälften av den summa som Sverige ska tilldelas.

– Utbetalningen sker efter att Sverige i december skickade in sin första betalningsansökan till kommissionen och omfattar huvudsakligen åtgärder som genomfördes 2020–2022, framhåller regeringen i ett uttalande.

Åtgärderna som pekas ut inkluderar satsningar på grön återhämtning, utbildning och omställning, utbyggnad av bredband och investeringar för bostadsbyggande.

Bidraget från EU har betalats ut efter att Sverige kunnat visa att åtgärderna genomförts.

Många åtgärder kopplas till samma projekt

Den svenska återhämtningsplanen, som RRF stödjer, innehåller sammanlagt 52 mål och delmål som är kopplade till olika reformer och investeringar.

EU-kommissionen kommer att övervaka hur målen följs fram till slutet av nästa år.

– Av kostnaderna i den svenska planen kan 44 procent kopplas till klimatomställningen och 21 procent till den digitala omställningen, framhåller regeringen.

Det här är EU:s återhämtningspaket

EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF) är unionens största återhämtningsprojekt sedan Marshallplanen.

Stödpaket ska:

  • lindra pandemins ekonomiska och sociala effekter
  • se till att EU-länderna är mer resilienta, hållbarare och bättre förberedda på den gröna och den digitala omställningens utmaningar och möjligheter
  • göra EU klimatneutralt till 2050
  • bidra till övergången till digital teknik i EU
  • skapa nya jobb och få fart på tillväxten.

Källa: EU-kommissionen

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Anstormning till butiksöppning – ”extremt kaos” hela veckan

2025 07 09

Amerikanska Costco har öppnat sitt andra varuhus i Sverige.

I början av juli invigde kedjan butiken i Bernstorp utanför Malmö.

Några dagar senare är succén ett faktum.

Kön för att lösa ett medlemskort till Costco var 200 meter lång i helgen, rapporterar Sydsvenskan.

”Extremt kaos”

Helen Johnsson från Bjuv besökte Costcos nya butik under öppningsdagen.

Hon driver också Facebook-gruppen ”Costco Sweden Malmö community”, som snabbt fått över 45 000 medlemmar.

– Det har varit sådant extremt kaos. Köer varje dag, särskilt vid öppningsdags, säger kvinnan till Sydsvenskan.

Söndagen var särskilt intensiv, enligt Helen Johnsson.

–  Det var katastrof för att det var sista dagen med öppningserbjudandena. De måste ha sålt otroligt mycket, medlemskorten har tagit slut minst två-tre gånger.

Måste vara medlem

Costco är en varuhuskedja med en medlemsklubb. För att kunna handla i kedjans varuhus måste man vara medlem.

– Syftet med verksamheten är att medlemmar ska kunna handla kvalitetsvarumärken till lägsta möjliga pris, uppger Costco i ett uttalande.  

LÄS MER: Konkurrenten knappar in på Ica – “Avståndet aldrig varit mindre”

FAKTA: Costco

- I dag har Costcos hundratals varuhus och kontor över hela världen och erbjuda ett stort utbud av varor.

- Medlemskortet är giltigt över hela världen på mer än 875 platser i USA, Puerto Rico, Kanada, Mexiko, Island, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Korea, Taiwan, Kina, Australien, Nya Zeeland och i Sverige.

Källa: Costco Sweden

LÄS OCKSÅ:

Electrolux går ut med varning till kunder

Coop ger nytt besked om butiker – efter miljardförlusten

Foto: Tokaijiru

Text: Redaktionen