Polisen går ut med bilder på 51 personer – vädjar om tips

2023 11 21

Ett och ett halvt år har gått sedan de våldsamma påskupploppen.

Den 15 april 2022 hade den dansk-svenska extrempolitikern Rasmus Paludan beviljats tillstånd för en planerad allmän sammankomst i Örebro.

Hans plan var, som flera gånger både före och efter den dagen, att bränna koranen.

Samma dag eskalerade kraftiga motdemonstrationer i Sveaparken och 113 personer frihetsberövades.

Men mycket utredningsarbete återstår.

Nu går polisen ut med bilder på 51 misstänkta personer från upploppet som myndigheten behöver hjälp med att identifiera.

Länk till polisens bilder finns längst ned i artikeln.

Vädjar om tips

Samtliga 51 personer är misstänkta för grovt sabotage mot blåljusverksamhet.

– Tipsa genom att mejla, ringa eller använda formuläret längst ner på sidan, framhåller polisen och hänvisar till sin hemsida där bilderna finns upplagda.

– Du som tipsar kan välja att vara anonym.

700 timmars film

Från dagen för upploppen har polisen sammanställt hela 700 timmars film.

Totalt finns det ett hundratal personer som myndigheten försöker fastställa identiteten på för att kunna lagföra dem.

– Det hade varit omöjligt att identifiera så många människor i efterhand. Men med bilder och filmer som grund har vi kunnat identifiera individer och koppla ihop dem med deras handlingar för att sen bedöma vilka som begår brott, säger Polismyndighetens kommenderingschef Henrik Dahlström enligt SVT Örebro.

"Angrepp mot demokratin"

Anledningen till att polisen nu väljer att publicera bilderna är för att man på egen hand inte lyckats ta reda på vilka personerna är.

– Det här är onekligen ett arbete som engagerat, både internt hos oss men också bland medborgare, det som skedde den där dagen i Sveaparken var inte bara ett angrepp mot polis utan även mot vår demokrati, säger Henrik Dahlström enligt Nerikes Allehanda.

Räknar med allmänheten

Kommenderingschefen understryker att man räknar med allmänhetens hjälp för att kunna gå vidare i utredningen genom att få fram uppgifter om återstående 51 personerna.

– Utifrån det perspektivet så hoppas och tror jag att vi är många som hjälper till och identifierar de som finns på bild så vi kan utreda och lagföra de som begår brott, säger Henrik Dahlström.

Du tar dig till polisen sida för efterlysta personer genom att klicka här.

Arkivfoto: Ingripandepolisen

Text: Redaktionen


Allt fler bilister drabbas av samma problem – bilarna förstörs

2023 12 04

Mekaniker uppmärksammar nu ett växande problem för bilister.

Under den senaste tiden har det varit mycket kallt i Sverige och många håller sig inomhus i den mån det är möjligt.

Samtidigt är det många som uppskattar att de har en bil att ta sig till jobbet med, men nu drabbas allt fler bilister av samma problem.

Problemet gör gällande obehagliga upptäckter under motorhuven, där råttor och möss flyttar in i allt högre grad.

Det rapporterar SVT.

“Klart de drivs”

Mössen och råttorna bosätter sig i motorutrymmet på bilarna och ställer till med problem.

Det är någonting som har blivit allt vanligare, förklarar bilmekanikern Fredrik, som SVT har pratat med.

– Min uppfattning är att de här problemen eskalerat. Klart de trivs här. Här har de ju en varm lägenhet de kan möblera, säger han.

Orsakar problem

Gnagarna orsakar problem för bilister, då de härjar runt i fordonet.

Det är någonting som Fredrik själv vittnar om när bilar har kommit in till hans verkstad.

– Det hade blivit kortslutning. När vi lyfte på huven förstod vi varför.

Kostsamma skador

Försäkringsbolaget Folksam understryker vikten av att hålla koll så att inga omfattande skador orsakas på bilarna.

– Eftersom råttor behöver gnaga för att tänderna inte ska bli för långa äter de gärna på inredning i bilkupén och kablar i motorutrymmet om de tagit sig. Det kan orsaka stora skador och kostsamma reparationer, framhåller Folksam.

Ger tips

Det finns några saker man kan göra för att hålla gnagare borta från bilen, bland annat skaffa en elektrisk råttskrämma som sänder ut ett högfrekvent ljud för att hålla råttorna borta.

– Du bör också se till att du har rent och städat i och runt bilen för att inte locka till sig gnagare. Ett annat tips är att flytta bilen varje dag för att störa råttorna, förklarar Folksam.

– En bil som står still under längre tid blir ett lätt villebråd i ett område där det finns råttor och möss.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal kan förbjudas – ”Hårresande granskning”

2023 12 04

Telefonförsäljning av krediter är i dag ett vanligt fenomen i Sverige.

Ihärdiga försäljare från diverse kreditbolag fortsätter att kontakta potentiella kunder via telefon.

Men nu kan samtalen få ett abrupt slut.  

Konsumentverket anser att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter bör införas med omedelbar verkan.

I ett remissvar till utredningen "Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning" konstaterar myndigheten att telefonförsäljning av krediter skapar betydande problem på kreditmarknaden och därför bör förbjudas.

– Det har vi fog för, vill jag påstå. Resultatet av vår granskning var minst sagt hårresande, framhåller Konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell.

Stress och uteblivna förklaringar

Cecilia Tisell pekar ut flera faktorer som talar för att ett förbud bör införas.

– Till exempel använder sig kreditförmedlare av flera marknadsföringsåtgärder som är svartlistade enligt marknadsföringslagen, de efterlever inte skriftlighetskravet och stressar konsumenter att så snabbt som möjligt signera kreditavtal.

Tisell tillägger att det även är vanligt förekommande att konsumenter inte får tillräckligt med information i säljsamtalen. Viktiga förklaringar, som krävs för att kunna fatta ett genomtänkt beslut, utelämnas i kommunikationen mellan säljare och kund.

– Av material som Konsumentverket har granskat framgår tydligt att konsumenter har svårt att förstå innebörden av krediterna som marknadsförs, konstaterar KO.

Accepterar inte ett nej

Konsumentverkets granskning visar dessutom att flera kreditförmedlare inte accepterar ett nej från konsumenter.

Flera anmälningar visar samma sak:

- Företagen fortsätter att kontakta konsumenter, trots att de sagt nej och bett om att inte bli kontaktade igen.

- Kreditförmedlare tar fram en kreditupplysning på konsumenten, trots att denne klart och tydligt sagt nej.

Hänvisar till tidigare förbud

År 2018 infördes ett förbud mot telefonförsäljning av premiepensionsprodukter.

Konsumentombudsmannen Cecilia Tissel anser att förbudet har resulterat i att marknadsföring av premiepensionsprodukter i stort sett har blivit kvitt sina problem.

– Detta talar starkt för att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter kan vara ett effektivt sätt att minska problemen även på konsumentkreditmarknaden.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen