Plötslig vändning på bilmarknaden – ett fordon ökar med 114 procent

2024 10 01

Bilmarknaden ser ut att vänta uppåt efter en tyngre period.

I samband med lågkonjunkturen har bilmarknaden varit pressad.

Flera biljättar runt om i Europa har fått problem på grund av svag efterfrågan.

Nu kommer dock ett besked som tycks visa att det finns ljus i slutet av tunneln.

Plötslig vändning

Efter en längre tids svaga siffror visar en ny rapport från branschorganisationen Mobility Sweden att prognosen för nyregistrerade bilar nu justeras uppåt.

– Personbilsmarknaden utvecklas mer positivt än väntat. Prognosen för 2024 justeras upp från 240 000 till 255 000 personbilar, framhåller Mobility Sweden.

Ökar med 114 procent

Synnerligen stark är vändningen för tunga lastbilar, som nu ökar med 114 procent.

– Under månaden nyregistrerades 461 tunga lastbilar, vilket är mer än dubbelt så många som året innan, förklarar branschorganisationen.

Årshögsta för elbilar

September har även varit en förhållandevis stark månad för elbilar, även om det ser fortsatt dystert ut ur ett långsiktigt perspektiv.

– Av september månads nyregistreringar var två av tre laddbara bilar. Andelen elbilar uppgick i september till nära 45 procent, vilket är den högsta siffran i år och även i antal nås årsbästa.

Fortsatt svag marknad

Trots vändningen i prognos för personbilar så är bilmarknaden fortsatt svag.

Många bedömare menar att räntesänkningar måste få effekt innan konsumenter känner sig redo att köpa nya bilar igen.

Antalet nyregistrerade bilar fortsätter att minska.

– Totalt registrerades 25 725 nya personbilar i september, vilket motsvarar en minskning med nära 9 procent jämfört med samma period föregående år. Privatmarknaden är fortsatt avvaktande då Riksbankens räntesänkningar ännu inte stärkt hushållens köpkraft, fortsätter branschorganisationen Mobility Sweden i sin rapport.

– Årets prognos justeras upp något, från 240 000 till 255 000 personbilar. Leveransförmågan är nu förbättrad och marknaden har utvecklats bättre än när branschens prognos sattes vid årsskiftet. 

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen