Plötslig rusning – succé för Apple och Samsung
2024 08 05
Konsumenter har fått ett nytt sug efter surfplattor.
Under en längre tid har försäljningen av surfplattor varit i en nedåtgående trend.
Nu visar nya siffror på ett plötsligt sug från konsumenthåll.
Apple och Samsung toppar vad gäller marknadsandelar, rapporterar sajten Mobil.
Kraftig förändring
Enligt statistik från mediebolaget IDC handlar det om en kraftig förändring.
– De globala leveranserna av surfplattor ökade med 22,1 procent jämfört med föregående år under andra kvartalet 2024 och uppgick till 34,4 miljoner enheter, enligt preliminära uppgifter från International Data Corporation Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker.
– Resultatet drevs av produktuppdateringar från många ledande leverantörer och en utbytescykel i kombination med lagerpåfyllning.
Apple och Samsung
Försäljningen ger positiva vindar för både Apple och Samsung.
– Apple levererade 12,3 miljoner enheter och växte med 18,2 procent jämfört med föregående år under kvartalet. Med lanseringen av modellerna 11" och 13" iPad Air och iPad Pro kunde företaget äntligen notera tillväxt på marknaden. iPad-volymerna växte över hela världen utom i Kina.
– Samsung hamnade på andra plats med leveranser på 6,9 miljoner enheter, vilket motsvarar en tillväxt på 18,6 procent jämfört med föregående år. Leverantören lyckades växa trots att man inte hade några större produktlanseringar. Tillväxten kom främst från flera kommersiella driftsättningar.
Tillväxt för många aktörer
IDC framhåller att det är flera aktörer som ser en positiv utveckling vad gäller surfplattorna.
– Lenovo intog tredjeplatsen detta kvartal med en tillväxt på 16,7 procent jämfört med föregående år och leveranser på 2,5 miljoner enheter. Företagets löstagbara surfplattor noterade en mycket högre årlig tillväxt.
Även Huawei
Även Huawei noterar tillväxt.
– Huawei intog den fjärde positionen under kvartalet med leveranser på 2,3 miljoner enheter. Leverantören introducerade en ny surfplatta, MatePad 11.5S, som har visat sig fungera väl på marknaden och onlinekampanjerna i juni i Kina bidrog ytterligare till tillväxten.
Foto: Z. Kayiv
Text: Redaktionen