Plötslig rusning – succé för Apple och Samsung

2024 08 05

Konsumenter har fått ett nytt sug efter surfplattor.

Under en längre tid har försäljningen av surfplattor varit i en nedåtgående trend.

Nu visar nya siffror på ett plötsligt sug från konsumenthåll.

Apple och Samsung toppar vad gäller marknadsandelar, rapporterar sajten Mobil.

Kraftig förändring

Enligt statistik från mediebolaget IDC handlar det om en kraftig förändring.

– De globala leveranserna av surfplattor ökade med 22,1 procent jämfört med föregående år under andra kvartalet 2024 och uppgick till 34,4 miljoner enheter, enligt preliminära uppgifter från International Data Corporation Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker. 

– Resultatet drevs av produktuppdateringar från många ledande leverantörer och en utbytescykel i kombination med lagerpåfyllning.

Apple och Samsung

Försäljningen ger positiva vindar för både Apple och Samsung.

– Apple levererade 12,3 miljoner enheter och växte med 18,2 procent jämfört med föregående år under kvartalet. Med lanseringen av modellerna 11" och 13" iPad Air och iPad Pro kunde företaget äntligen notera tillväxt på marknaden. iPad-volymerna växte över hela världen utom i Kina.

– Samsung hamnade på andra plats med leveranser på 6,9 miljoner enheter, vilket motsvarar en tillväxt på 18,6 procent jämfört med föregående år. Leverantören lyckades växa trots att man inte hade några större produktlanseringar. Tillväxten kom främst från flera kommersiella driftsättningar.

Tillväxt för många aktörer

IDC framhåller att det är flera aktörer som ser en positiv utveckling vad gäller surfplattorna.

– Lenovo intog tredjeplatsen detta kvartal med en tillväxt på 16,7 procent jämfört med föregående år och leveranser på 2,5 miljoner enheter. Företagets löstagbara surfplattor noterade en mycket högre årlig tillväxt.

Även Huawei

Även Huawei noterar tillväxt.

– Huawei intog den fjärde positionen under kvartalet med leveranser på 2,3 miljoner enheter. Leverantören introducerade en ny surfplatta, MatePad 11.5S, som har visat sig fungera väl på marknaden och onlinekampanjerna i juni i Kina bidrog ytterligare till tillväxten.

Foto: Z. Kayiv

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen