Plockas bort helt på Hemköp – nästan alla har det hemma
2025 10 28
I princip alla hushåll i Sverige har någon gång fått ett reklamblad i brevlådan från någon av matjättarna.
Det klassiska fysiska reklambladet har tidigare beskrivits som ett “unikt” sätt att nå kunden på.
Metoden har dessutom antagits vara tidlös.
– Flygbladen kommer även i fortsättningen att ha en viktig roll, framför allt i den omvärld som vi lever i nu. Jag tror att fler butiker kommer ta till flygblad för att det är ett tryggt och säkert sätt för kunderna att ta del av veckans bästa priser, sade Marcus Ottosson, regional marknadsstrateg för elva butiker inom Ica Maxi, i ett uttalande till Svenskt direktreklam för tre år sedan.
Slopas på Hemköp
Men nu har den första matjätten slopat det fysiska reklambladet.
Numera är alla annonsblad hos Hemköp digitala.
– Vi vill framför allt vara där kunderna finns. Distributionen via papper har inte nått våra kunder varje vecka eftersom många, särskilt i storstäderna där vi är starka, tackar nej till reklam, säger Hemköps marknadschef Ted Bergström till Dagligvarunytt.
Ica har ilsknat till
Det finns dock fler anledningar till övergången. Sedan 2022 kräver prisinformationslagen att en varas lägsta pris 30 dagar före det sänkta priset måste redovisas. Det gäller även i annonsbladet, enligt Konsumentverket.
En svår nöt att knäcka när det gäller reklam i fysiska tidningar och ett krav som bland annat har fått Ica att se rött.
Enligt matjätten är Konsumentverkets krav “i praktiken omöjligt att uppfylla”.
– Syftet är att komma åt så kallade bluffreor som bland annat uppmärksammats inom sällanköpshandeln i samband med Black Friday. Det har dock aldrig varit ett problem med “bluffreor” på spaghetti, framhöll Ica i ett uttalande i våras.
LÄS MER: Kraftig kritik mot Ica Maxi – från Handels
Willys: sänkta priser uteblir
Ica, Willys, Coop och övriga stora matkedjor har fortfarande kvar bladen.
Och det finns utmaningar med det.
Enligt Willys marknadschef Johanna Eurén kan man till exempel inte sälja ut varor med kort varsel på grund av hur lagen ser ut.
– Eftersom lagen gäller åt båda hållen får vi inte lov att sänka priset, vilket vi annars gjort lokalt, säger Johanna Eurén till Dagligvarunytt.
LÄS MER: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris
Foto: Hemköp/Axfood
Text: Redaktionen


