Planerar unikt bygge till Danmark – Öresundsbron räcker inte
2025 03 14
Öresundsbron räcker inte för att förbinda Sverige med Danmark.
Ytterligare en förbindelse planeras som kan stå klar lagom till år 2040.
Och det är inte vilket projekt som helst.
Unik tunnelbana
Tåg- och biltunnlar finns redan mellan flera länder.
Till och med genom vatten, exempelvis järnvägen via kanaltunneln mellan Storbritannien och Frankrike.
Men nu kan världens första tunnelbana mellan två länder och genom ett hav bli verklighet.
En helt unik lösning, rapporterar P4 Malmöhus.
– Det är ett projekt som Malmö stad och Köpenhamns kommun har jobbat med i tio år. Det är den här lösningen vi förespråkar, säger projektledaren Conny Ragnarp till radion.
Måste avlastas
Tunnelbanan, som fått namnet Öresundsmetron, mellan Malmö och Köpenhamn ska ta 20 minuter och möjliggöra snabb pendling för en miljon invånare i regionen.
Skälet till projektet är att Öresundsbron måste avlastas. År 2029 ska Fehrman Bälttunneln mellan Danmark och Tyskland att stå klar och då kommer godstrafiken att öka.
– En tunnelbana är ett av de mest miljövänliga och effektiva transportmedel som finns, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö, i ett uttalande.
– Att Köpenhamns metro får en sträckning in i Malmö, via två stationer i Västra hamnen och en vid Malmö centralstation, gör att Öresundsregionen öppnas upp på helt nya sätt.
Priset: 60 miljarder
Den tidiga prognosen är att prislappen för Öresundsmetron, som kommer att byggas under själva bron genom att borra på 40 meters djup i kalkberget, lär landa på drygt 60 miljarder kronor.
Avräknat biljettintäkter och driftkostnader bör dock den faktiska kostnaden stanna på max 22 miljarder, enligt Malmö stad.
Planen är att de samhällsnyttiga effekterna kommer att göra att investeringen betalar igen sig.
– Man kan säga att 16 miljarder är det bästa utfallet och 22 miljarder är prognosen med hängslen och livrem, säger Leif Gjesing Hansen, också projektledare för Öresundsmetron.
Enligt Malmö stad kan tunnelbanan komma att stå klar 2040, men det krävs ett regeringsbeslut för att så ska kunna ske.
Trafikverket har redan inlett en utredning om saken.
Foto: Øresundsbron/NewCopter
Text: Redaktionen