Pinsamt för Putin – hånas efter bilden

2023 05 10

I går, tisdag, firade Ryssland segern över Nazityskland i andra världskriget.

I sedvanlig ordning anordnades en militärparad på Röda torget i Moskva. Mitt framför ögonen på den ryska diktatorn Vladimir Putin.

Paraden är tänkt att visa upp Rysslands militära styrka.

Men så blev inte fallet i år.

Flera kritiker har noterat att den enda stridsvagnen som rullade i paraden var en gammal sovjetisk T-34 från andra världskriget.

Modellen tillverkades mellan 1940 och 1958.

– Istället för falanger av moderna stridsvagnar rullade en ensam 83-årig T-34-stridsvagn med röd flagga genom Moskvas stora torg under Putins vaksamma blick, skriver New York Post.

Vidare noterar tidningen att endast 8 000 ryska soldater deltog i paraden. Det kan jämföras med paraden 2020 under coronapandemin. Då marscherade 13 000 soldater, trots att luftviruset lamslog Ryssland.

Gårdagens firande innehöll inte heller någon överflygning av stridsflygplan.

– Den pinsamma föreställningen verkar avslöja Rysslands växande brist på militär utrustning och moderna stridsvagnar. En brist som uppstått på grund av de massiva förluster som Putins styrkor har lidit i Ukraina, framhåller New York Post.

Hånen väller in

På sociala medier hånas den ryska militäruppvisningen.

– Det såg ut som en parad som anordnas av en diktatur från tredje världen, skriver en användare på Twitter.

– Om du tittar noga så gråter Putin… För det är hans sista stridsvagn som rullar i paraden, skriver en annan ironiskt.

Händelsen har även noterats i Ryssland.

– Det här var svagt. Det finns inget annat att säga. Vi är upprörda, men det är okej. Det kommer att bli bättre i framtiden, säger Yelena Orlova, en av åskådarna under gårdagens segerparad, till New York Post.

Massiva förluster

Rysslands moderna stridsvagnsuppsättning har till stor del förintats under striderna i Ukraina.

– Kreml har förlorat nästan 2 000 stridsvagnar i Ukraina, uppger Oryx, en nederländsk underrättelsegrupp som spårar ryska förluster i kriget.

En skyhög siffra.

I det första Tjetjenienkriget förlorade den ryska armén exempelvis 192 stridsvagnar.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen