Pensionärer upprörda: “Hånades” med ful julgran

2023 12 03

Julstämningen bland pensionärer i Eslöv kom av sig.

Bostadsbolaget Ebo försökte sprida lite julglädje utanför Karidal, ett av den skånska kommunens seniorboenden.

Utanför byggnaden placerades en  barrväxt – med förhoppningen om att höja humöret bland pensionärerna inför kommande storhelg.

Men reaktionen blev den motsatta.

– Det känns som ett hån mot oss som bor här, säger Leif Nilsson, en av de boende på Karidal, till Skånska Dagbladet.

"Ser förskräcklig ut"

Pensionärerna håller inte igen när de ska beskriva “julgranen”.

“Bedrövlig” är ett ord som används.

“Ser ut som något från soptippen”, menar en äldre dam och hennes man har erbjudit sig att “såga ned skiten gratis”.

Enligt de äldre är grenarna fastsurrade med hjälp av buntband och lossnar om man drar lite grann i den.

Dessutom står barrväxten snett. 

– Det ser förskräckligt ut. Vi gamla är vana vid att julgranarna är vackra, säger 89-åriga Britta Rosberg som känner sig ledsen över att kommunen inte bemödat sig att ordna en finare gran.

"Fy så hemsk"

På sociala medier är reaktionerna nästan ännu värre.

– Ta bort den! uppmanar en person på Facebook.

Ingen vacker historia. Inte ens en ordentlig gran är de gamla värda, uttrycker en annan.

– Fyy så hemsk. Bättre att vara utan, framhåller en tredje.

Följer kommunpolicy – men backar efter kritiken

Ebos chef för fastighetsskötseln, Johan Malm, beklagar mottagandet.

Han förstår att granen inte föll väl ut, men att intentionerna var goda.

Ebochefen förklarar också att julgranen består av toppen på en tuja, vilket är ett beslut utifrån Eslövs kommuns trädpolicy.

Kommunen är generellt restriktiv med att fälla friska och vitala träd. Detta gäller även vid exploatering, informerar kommunen i ett dokument från 2020.

Men – ett par dagar efter att lokaltidningen rapporterat om den "förskräckliga" granen tvärvände bostadsbolaget.

Efter den massiva kritiken har den slitna tujan bytts ut mot en ordentlig kungsgran, till pensionärernas glädje.

Se granen här

Enligt Eslövs kommun ska träd i princip enbart fällas om de utgör en risk eller fara.

Med jämna mellanrum förekommer det dock nedtagning av träd på kommunal mark efter önskemål av allmänheten, men så tycks inledningsvis alltså inte ha varit fallet utanför stadens seniorboende.

– Beslut om trädfällning på kommunal mark får endast fattas av kommunen, uttrycks vidare i samma dokument.

Du kan se en bild på julgranen som sattes upp utanför seniorboendet i Skånska Dagbladets artikeln genom att klicka här.

Arkivfoto: F. Buitenwerf

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen