PANDEMIN: Ny åldersgrupp drabbas hårdast

2021 03 31

Nu är det inte längre 70-plussarna som ökar mest bland de som sjukhusvårdas för covid-19 – istället är det gruppen 30-69 år.

Detta rapporterar TT idag enligt SvD som redovisar ny statistik från Socialstyrelsen. När den andra vågen av pandemin slog in med kraft mot Sverige i oktober och november och som sen toppade kring jul var det åldersgruppen 70+ som ökade mest bland de som blev så sjuka att de behövde sjukhusvård. Sedan sjönk antalet sjukhusvårdade men nu när det ökar igen så ser det helt annorlunda ut för åldersgrupperna:

Antalet sjukhusvårdade i Sverige per åldersgrupp:

                         julen 2020       feb 2021      mars 2021

70+                ca 1250             ca  400          ca 480

30-69 år      ca   980             ca  400           ca 790

0-29 år         ca     80              ca    80            ca   80

Den stora skillnaden är att gruppen 30–69 år nu är den grupp som drabbas hårdast när det gäller antalet sjukhusvårdade.

–Där har det ökat rätt rejält. Däremot ser vi inte alls samma ökning bland personer 70 år eller äldre, säger Erik Wahlström, utredare på Socialstyrelsen till TT enligt SvD. Han uppger två orsaker till varför 70-plussarna nu klarar sig bättre:

✅ En del har fått vaccin

✅ De andra kanske skyddar sig bättre

I gruppen 30-69 år är det främst 50–69 år som har ökat när det gäller antalet sjukhusvårdade.

– I gruppen 0 till 29 år har det också skett en ökning, men där är det framför allt bland 20-åringarna som inläggningarna ökat, säger Erik Wahlström.

[forminator_poll id="2539"]

PANDEMIN: Ny åldersgrupp drabbas hårdast

2021 03 31

En av Liberalernas mest populära profiler som bland annat lyfte partiet till hela 14% i EU-valet 2009 ger nu besked i den heta regeringsfrågan.

Marit Paulsen ger sitt stöd till Nyamko Sabunis M-KD-SD-linje och uppmanar alla liberaler till sammanhållning.

– Beslutet på Liberalernas partiråd att arbeta för en ny och borgerlig regering, som är beredd att söka samsyn med riksdagens alla partier är bra för vårt land. Isoleringen av SD har misslyckats och bidragit till att öka stödet för dem, inte minst på landsbygden. Jag vet själv hur det ser ut kring mina hemtrakter i Dalarna. Jag vill ge mitt stöd till Nyamko. Jag hoppas att hon kan vara rak och tydlig, säger Marit till det liberala magasinet Nu.

– Liberalerna måste därför också inrikta sin politik att omfatta hela Sverige. Det finns många liberalt sinnade medborgare på landsbygden, som känt sig övergivna av Sveriges liberala parti. Nyamko Sabuni med sin oräddhet skulle kunna ge alla dem hopp som varje dag lever för att utveckla företagande och entreprenörskap i samklang med djur, natur och skog, säger Marit.

Hon tycker inte att det är smart att ta upp regeringsfrågan igen till Liberalernas landsmöte i höst.

– Beslutet är fattat och nu krävs sammanhållning, generositet och respekt från alla sidor. En upprepning av debatten inför höstens landsmöte måste undvikas. Nu krävs samling inför valet nästa år, säger Marit Paulsen till Nu.

[forminator_poll id="2552"]

Trafikpolis reder ut: Det här är förbjudet att göra i bilen

2024 07 04

Diskussionen om vad man får och inte får göra i bilen har aktualiserats på nytt.

Frågan har delvis väckts till liv efter att en 60-årig man nyligen ertappades med att prata i telefon i bilen – men nekar till brott eftersom han menar att han talade via högtalare.

Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet, står det i lagtexten.

– Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.

Trafikpolisen: det här gäller

Bengt-Erik Lind är gruppchef inom trafikpolisen i Kristianstad.

Han framhåller att mobilen, eller annan kommunikationsutrustning, inte får lov att användas om du håller den i handen.

Det är däremot tillåtet att slå i en telefon som sitter fastmonterad, förutsatt att det inte påverkar framförandet av fordonet.

Och om mobilen ligger på sätet och det ringer kan det vara tillåtet att svara. 

– Det är hårklyverier egentligen, om man har den på sätet och trycker på knappen. Det är inga svåra grejer egentligen – är den handhållen är det förbjudet, säger Bengt-Erik Lind till Kristianstadsbladet.

Grönt ljus för kaffe eller glass

Men när det gäller andra föremål är det mer eller mindre fritt fram att hålla dem i händerna under pågående körning.

Till exempel om man vill äta en glass eller dricka kaffe medan man har andra handen på ratten.

– Ja, men man ska kunna stanna framför varje förutsägbart hinder, så man inte sitter och pysslar med annat och inte har uppmärksamhet och vinglar över vägen. Men normalt sett kan man äta glass om det är varmt eller dricka en läsk när man kör, säger Bengt-Erik Lind.

"Domstolen får avgöra"

Reglerna för prat i mobilen medan man kör bil ändrades 2018.

En del saker blev tydligare – men andra har uppfattats som otydliga. Till exempel finns det ingen konkret definition av “annan handhållen kommunikationsutrustning”.

– Det får domstolen avgöra, framhåller Transportstyrelsen.

Att använda mobilen till att lyssna på musik är dock tillåtet.

Det är inte förbjudet att lyssna på musik när du kör. Men det kan vara smart att ha en färdig låtlista innan du startar din färd, förklarar myndigheten.

Foto: A. Boucher resp D. Kopezhan resp C. Ciftci

Text: Redaktionen


Trafikverket varnar – 3 000 kronor i böter om man blir påkommen

2024 07 04

Trafikverket riktar en skarp uppmaning inför sommaren.

Trafikverket meddelar på torsdagsmorgonen att myndigheten har gjort observationer under sommaren.

Oroväckande många personer rör sig kring spårområden, någonting som man påminner om är “livsfarligt och olagligt”.

Nu varnar myndigheten för att den som blir påkommen med det kan få betala dyrt.

Sätter upp stängsel

Trafikverket lägger stora pengar på att säkra spårområdena.

– Säkerheten kring järnvägen bygger på att alla respekterar de varningssignaler och skyltar som visar var det är förbjudet och var det är tillåtet att passera järnvägen, förklarar myndigheten.

– Tyvärr är det inte alla som gör det. För att göra det svårare för obehöriga att komma ut på spåren sätter Trafikverket upp två meter höga stängsel som är svåra att klippa sönder.

3 000 kronor

Den som trotsar reglerna får göra sig redo att betala.

– Dyrt blir det också för den som blir påkommen. Vistas man i spårområdet riskerar man böter på 3000 kronor, fortsätter Trafikverket.

“Är livsfarligt”

Myndigheten understryker att det handlar om stor fara om man bryter mot reglerna.

– Att gena över järnvägsspår är livsfarligt. Tåg går tyst, fort och har lång bromssträcka. 

– Ett tåg i 200 km/tim kör ungefär 200 meter på tre sekunder. Bromssträckan vid nödbromsning är mer än en kilometer. En lokförare har alltså ingen möjlighet att tvärnita om hen upptäcker att någon eller något som inte ska vara på spåren finns där.

– Även järnvägens kontaktledningar ovanför spåret är livsfarliga. Det räcker att komma i närheten för att få ström i sig vilket kan leda till svåra brännskador och i värsta fall dödsfall. Strömmen är alltid på i kontaktledningen, även när tåget står stilla.

Uppmanar föräldrar

Särskilt viktigt är det att föräldrar uppmanar sina barn och ungdomar att hålla sig undan.

– Jag vill uppmana föräldrar som bor i närheten av en järnväg att prata med sina barn om riskerna,  Rami Yones, regional direktör för Trafikverket.

– Tåg kör snabbt, är tysta och kan varken bromsa eller väja om du skulle råka vara på fel plats. Måste man korsa en järnväg ska man alltid göra det på godkända övergångar.

Foto: M. Beletti

Text: Redaktionen