Överraskande upptäckt om svenskarnas favoritchoklad

2024 11 29

Ett forskningsresultat ger överraskande besked om svenskarnas inställning till sin favoritchoklad.

Choklad är en av de mest populär sötsakerna som finns.

Det finns få godsaker som så många människor tycker så mycket om.

Men under vissa – överraskande – omständigheter vill vi ändå inte ha vår favoritchoklad, rapporterar Forskning.se.

Överraskande upptäckt om choklad

Vårt val av choklad kan påverkas av våra politiska åsikter, visar ny forskning från Linköpings universitet.

I en studie har forskarna undersökt hur människors inställning till olika produkter påverkas – om de får veta att produkten kopplas till grupper med skilda politiska åsikter.

Testet har bland annat gjorts med just choklad.

I en av delstudierna fick 800 deltagare poängsätta åtta kända chokladmärken, rapporterar forskningssajten. De fick samtidigt ange sin egen politisk inställning.

I nästa omgång av studien fick de veta vilken choklad deras politiska motståndare tyckte bäst om.

Den informationen visade sig ha en avgörande betydelse för deltagarnas smak.

Preferensen förändras

När deltagarna återigen fick bedöma chokladen, hade deras smak plötsligt förändrats.

Den choklad som deras politiska motståndare föredrog, fick plötsligt ett betydligt sämre betyg, rapporterar forskningssajten.

En grupp fick också veta vilken choklad som föredrogs av samma politiska sida som de själva tillhörde, men det hade inte alls samma påverkan.

Men att inte gilla samma choklad som sina politiska motståndare tycks ha varit förvånansvärt viktigt, av undersökningen att döma.

Enligt forskarna tycker många att det är viktigt att hålla fast vid en bestämd identitet.

Samma tendens visade sig när det gällde preferenser för exempelvis kläder.

– Ur ett socialt perspektiv kan det dessvärre vara rationellt att ta avstånd från de här neutrala sakerna, men det bidrar ytterligare till ett polariserat samhälle, säger Arvid Erlandsson, forskare vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet, enligt forskningssajten.

Choklad blir dyrare

Trots forskningsresultaten kan svenska folket dock fortsätta äta sin favoritchoklad, för i själva verket så gillar alla människor ungefär samma typer av choklad, oavsett var de står politiskt.

Nu kan dock många behöva skära ned på sin chokladkonsumtion, eftersom priset på choklad har ökat kraftigt på senare tid, vilket MarcusOscarsson.se har rapporterat om.

Priset på kakao har rusat, vilket i sin tur påverkar priset på flera produkter, däribland choklad.

LÄS OCKSÅ: Priset på choklad kan förändras kraftigt

Foto: J Loaiza

Text: Redaktionen


JUST NU: Kristersson ger plötsligt besked – om euro i Sverige

2025 10 16

Ulf Kristersson ger ett oväntat besked om införande av euro i Sverige.

2003 hölls en folkomröstning om införande av euron i Sverige.

55,91 procent av svenska folket röstade nej till att införa den nya valutan.

Men statsminister Ulf Kristersson (M) vill nu ta upp frågan igen.

Plötsligt besked om euron

Ulf Kristersson öppnar för att utreda ett införande av euron i Sverige, rapporterar SvD.

Statsministern vill ta upp eurodebatten igen, enligt tidningen.

Moderaternas arbetsstämma ska också fatta ett beslut om hur en ny utredning om införandet av euron ska se ut.

– Vi har aldrig bytt ståndpunkt. Vi är i grunden för ett svenskt euro-medlemskap, säger Ulf Kristersson till tidningen.

Han understryker emellertid att han och partiet respekterar folkomröstningens resultat.

Samtidigt menar man att mycket har förändrats i Europa sedan 2003.

LÄS OCKSÅ: Stupar efter 35 år - tung konkurs i byggbranschen

Vill få igång debatten

Ulf Kristersson vill inte i direkt mening prata om ett införande av euron.

Statsministern har heller inga planer på en ny folkomröstning.

Han framhåller dock att han vill få igång debatten igen, och utesluter inte att frågan kan utredas under nästa mandatperiod.

– Jag har inga planer på någon ny folkomröstning, men det vore konstigt om inte just den fråga som diskuteras i hela övriga Europa diskuteras också i Sverige, säger Ulf Kristersson till tidningen.

Förutspådde euro redan i år

Frågan om euron har börjat dyka upp igen i den svenska debatten.

I våras gick Ulf Kristerssons tidigare statssekreterare PM Nilsson ut med en oväntad spådom om euron.

Nilsson hävdade att euron kan införas i Sverige – redan i år, 2025.

Skälet var att han såg framför sig att USA skulle sätta Sverige under hård press med Trumps tullpolitik. Då skulle Sverige ställas inför ett val, menade Nilsson.

– Antingen vika sig helt platt eller att blixtsnabbt knyta sig till euroområdet, sade PM Nilsson till Expressen.

Den spådomen ser inte ut att slå in, men klart är att frågan om att införa euron i Sverige åter har börjat smyga sig in i den svenska debatten igen.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsjätte säger upp 16 000

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp I Boran

Text: Redaktionen


16okt2025

Netflix slår rekord – här är abonnemanget som rusar

2025 10 16

Fler svenskar än någonsin tidigare använder sig av streamingtjänster.

I snitt tittar svenskarna 95 minuter om dagen på streamingtjänster.

SVT Play är den tjänst som flest använder, vilket hela 71 procent uppger att man gör.

Med sedan förra året har SVT Play tappat tio procent i popularitet.

Även TV4 Play, som ligger tvåa, har minskat.

Netflix ökar däremot med åtta procent och närmar sig toppen.

Hela 59 procent använder streamingtjänsten, enligt årets Streamingbarometer från Tv.nu.

En abonnemangstyp ökar kraftigt 

Bland svenskar som är yngre än 45 år har Netflix redan gått om SVT Play.

Och rekordmånga väljer abonnemang med reklam, för att hålla nere kostnaden.

– Tittarna vill ha bredare utbud utan att spräcka budgeten. Reklamabonnemang och flexibla paket gör det möjligt att bära fler tjänster parallellt, säger Helen Orselius som är vd på Tv.nu, i ett uttalande.

Över hälften

I år har hela 54 procent av den svenska befolkningen minst en reklamfinansierad tjänst.

Det är en kraftig ökning.

Också snittet för antalet reklamabonnemang per person har mer än fördubblats.

Läs också: Stor förändring för kortköp – gäller hela Sverige

Sport upplevs som dyrt

Sportutbudet ökar också men det höga priset uppges bromsa tillväxten.

Hela 60 procent anser att höga priser är ett hinder.

25 procent uppger att de aldrig tittar på sport.

– Med stöd av vår stora användarbas kan vi ge branschen unika insikter om svenskarnas streamingvanor. Vi delar gärna kunskapen med andra aktörer för att förbättra streamingmarknaden – från discovery till innehåll och paketering, säger marknadschef Johanna Cervin.

Fakta ur Streamingbarometern 2025

- Daglig tittartid: 95 minuter

- Snitt antal streamingtjänster per hushåll: 3,9

- 58 procent har fyra eller fler streamingtjänster

- Smart-TV dominerar som streamingenhet (84 %). Mobilen växer bland yngre (44 %)

- Krim är den mest uppskattade genren i alla åldrar.

Källa: Streamingbarometern

Läs också: Svensk läsk ifrågasätts – bryter löfte till kunderna

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen