ÖVERRASKANDE UPPTÄCKT: Forskare ger nya råd om fullkorn

2024 08 15

Att fullkorn är bra för människan har flera studier kunnat visa.

Hälsofördelarna är många.

Konsumtion av fullkorn har visat sig ha positiva effekter på hälsa och välmående, bland annat minskar risken för typ 2-diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. 

Nu har forskare gjort en ny, oväntad upptäckt.

En färsk studie visar att konsumtion av fullkorn ger förbättrade blodfetter och tarmhälsa hos barn. Det leder i sin tur till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, såsom lipider: LDL-kolesterol och triacylglycerol.  Barnen uppvisar även minskad trötthet och en tendens till ökad frekvens av tarmrörelser.

Marie Terese Barlebo Madsen, Clinical Trial Manager på Copenhagen University Hospital, är en av forskarna bakom studien.

Hon överraskas av resultatet.

– Det mest anmärkningsvärda utfallet av studien är den signifikanta minskningen av LDL-kolesterol.

– Detta är särskilt överraskande med tanke på att deltagarna både var friska och unga. Dessutom antyder våra resultat att förbättringen av blodkolesterolvärden från intag av fullkorn verkar kopplat till vissa tarmbakterier, vilket är något som behöver utforskas mer.

Nya råd

Barn i åldrarna 8 till 13 år deltog i studien.

Under åtta veckor fick de 55 friska, något överviktiga barnen, äta fullkornsprodukter av havre och råg. Som kontroll användes produkter av siktat spannmål.

Marie Terese Barlebo Madsen går nu ut med nya råd till allmänheten.

Forskaren vill stärka rekommendationen om att ersätta siktade spannmålsprodukter med fullkornsprodukter från havre och råg hos barn. Detta för att minska risken för framtida sjukdomar.

– Jag är övertygad om att det är av stor betydelse att säkerställa en betydande konsumtion av fullkorn under barndomen, säger Marie Terese Barlebo Madsen.

Om studien

  • Studien utfördes på Institut for Idræt og Ernæring på Köpenhamns universitet.   
  • En randomiserad crossover-studie med 55 barn med BMI z-poäng 1,5 ± 0,6.
  • Barnen konsumerade 108 ± 38 gram fullkorn per dag under perioden med och 3 ± 2 gram raffinerade spannmål per dag.
  • Fullkornsintaget resulterade i lägre kolesterolnivåer i blodet, och ökad mängd gynnsamma kortkedjiga fettsyror.
  • Lantmännen bidrog med produkter till studien.

Källa: Lantmännen

Foto: M. Spiske

Text: Redaktionen


14 augusti 2026

Ukrainsk fullträff – kostar nästan en miljard

2026 08 15

Ukraina har slagit ut ett dyrt ryskt radarsystem.

Ukrainas omfattande drönarattacker mot ryska måltavlor fortsätter.

I synnerhet riktar Kyjivs styrkor in sig på måltavlor i de ockuperade regionerna, bland annat Donetsk och Krymhalvön.

Nu har drönarstyrkor slagit ut ett avancerat ryskt radarsystem värt nästan en miljard kronor, rapporterar Ukrainska Pravda.

Ukrainsk fullträff

Radarsystemet slogs ut i Sevastopol i de södra delarna av den ockuperade Krymhalvön.

Det rör sig om en radarstation av typen Nebo-U, som är värd omkring hundra miljoner dollar – motsvarande 950 miljoner svenska kronor.

Den är utformad för att upptäcka och spåra luftmål, inklusive flygplan, kryssningsrobotar och ballistiska robotar.

“Minskar deras förmågor”

I en rapport från de militära styrkornas generalstab framgår att attacken bidrar till att minska Rysslands förmågor.

– Att slå ut stationen minskar de ryska styrkornas förmåga att kontrollera luftrummet och upptäcka luftburna resurser i tid, menas det.

Läs mer: Ukraina nära stort militärt avtal

Attack mot Ust-Luga

Samtidigt har Ukraina genomfört attacker mot hamnen Ust-Luga, rapporterar Kyiv Independent.

Ust-Luga är en av Rysslands största hamnar vid Östersjön och hem för en oljeterminal som fungerar som ett centralt nav för export av råolja och petroleumprodukter. 

Hamnen, som ligger väster om Sankt Petersburg och långt från Ukrainas gräns, spelar en viktig roll för att generera intäkter till statskassan. 

Guvernören bekräftar

Attacken bekräftas även från ryskt håll.

– Den regionala guvernören Aleksandr Drozdenko rapporterade tidigare att ”hamninfrastruktur” hade träffats och att en brand rasade i hamnen under ett omfattande drönarangrepp mot regionen. 

Läs mer: USA:s ekonomiska plan: “Världen har aldrig sett detta”

Foto: Nato

Text: Redaktionen


14 aug 26

Historiskt väderbesked: Kan bli värsta någonsin

2026 08 15

– Modellerna visar något som ligger utanför allt vi någonsin har observerat tidigare.

Det skriver den framstående klimatforskaren Zeke Hausfather i en färsk analys om årets El Niño. 

Forskaren beskriver utvecklingen som sensationell.

– Jag är generellt sett ganska sansad i hur jag diskuterar klimatdata. Det har bara funnits en gång på senare år då jag blivit riktigt chockad: när den globala temperaturen för september 2023 kom in på hela en halv grad varmare än vad som någonsin uppmätts i september, framhåller Hausfather.

Nu är klimatforskaren återigen chockad. Han beskriver prognoserna för årets El Niño som häpnadsväckande.

– Det ser inte bara ut som att årets El Niño blir den starkaste sedan tillförlitliga mätningar började – den kan dessutom slå tidigare rekord med en häpnadsväckande marginal.

”Kommer att spränga gränserna”

El Niño har inletts och väntas nå sin topp under hösten. Väderfenomenet värmer upp Stilla Havet och förändrar nederbördsmönstren i stora delar av världen.

Senast en så kallad ”Super El Niño” inträffade var 2015. Då påverkades över 60 miljoner människor av väderfenomenet, som förknippas med ökad kraftigt ökad nederbörd i vissa delar av världen och utbredd torka i andra.

Höstens El Niño väntas bli exceptionellt kraftig.  

– Det är realistiskt att denna Super El Niño under hösten kommer att spränga gränserna för hur stark en El Niño kan vara. Konsekvenserna kan bli allvarliga för den globala livsmedelsförsörjningen och skapa stora utmaningar över hela världen, TV2:s meteorolog Andreas Nyholm till kanalen.

Så påverkas Sverige

Det är oklart hur Sverige kommer att påverkas av väderfenomen.

SMHI:s klimatforskare Ralf Döscher konstaterar att det saknas underlag för att dra några exakta slutsatser.

Men att Sverige kommer att påverkas står klart.  

– Vi kan bara säga att Sverige kan märka av en påverkan, men inte hur, säger Döscher till SvD.

ANDRA LÄSER: Ukraina nära stort militärt avtal

FAKTA: El Niño

- El Niño är havsfenomenet som tillsammans med atmosfärsfenomenet Southern Oscillation återkommer över Stilla Havet med ett mellanrum på två till sju år.

- När El Niño inträffar försvagas passadvindarna, alternativt att de ändrar riktning, vilket medför att det varma ytvattnet, liksom molnsystem och regnväder, inte förs tillbaka västerut utan i stället fortsätter österut.

- Därmed förändras också den globala, storskaliga atmosfärscirkulationen liksom vädret i stora delar av övriga världen.

Källa: SMHI

LÄS OCKSÅ: Dagligvaruhandeln växer

Foto: ActionVance

Text: Redaktionen