OVÄNTAT: Rysk rusning till Norge

2024 06 16

En rysk rusning till Norge har pågått under det senaste året.

Efter Rysslands invasion av Ukraina 2022 har det varit svårt för ryssar att resa till Västeuropa och köpa eftertraktade lyxvaror.

Ett undantag har varit Kirkenes i Norge, som ligger precis på gränsen till Ryssland.

Dit har mängder av ryssar rest, och många av dem är ute efter att hamstra en lyxvara som numera är svår att få tag på i Ryssland.

Hamstrar champagne

Det handlar om champagne, rapporterar VG.

Det är en av de mest eftertraktade lyxprodukterna som sedan krigets början inte längre får exporteras från EU till Ryssland.

I stället har många ryssar rest till Kirkenes för att få tag på de eftertraktade dropparna, rapporterar tidningen.

Ingen norsk spritbutik har sålt fler flaskor av exklusiva champagner som Dom Perignon eller Cristal än Vinmonopolet i Kirkenes.

Och det är framför allt ryssar som har handlat.

– Vissa flaskor har sålts lokalt, men det är på grund av gränshandeln vi har som siffrorna är så höga, säger Anne Sonja Andreassen, som är butikschef för Vinmonopolet i Kirkenes, till tidningen.

– Majoriteten är ryska kunder, tillägger hon.

Får inte sälja för dyra varor

En flaska Dom Perignon kostar 2 500 norska kronor, och en flaska Cristal kostar 3 200. Under årets första fyra månader har det totalt sålts 150 stycken av dessa dyra flaskor i Kirkenes.

Man har dock varit tvungna att sluta sälja de dyraste flaskorna, på grund av sanktioner.

– Sanktionerna i Norge gör att vi inte får sälja enskilda föremål för mer än 300 euro. Vi hade lite champagne i butiken när kriget började, men vi har skickat den till en annan butik för att slippa ha den inne, säger Anne Sonja Andreasson.

Gränsen stängd – nedgång i handeln

Gränsen i närheten av Kirkenes har varit den enda öppna gränsen från Europa till Ryssland sedan kriget i Ukraina inleddes.

Sedan några dagar tillbaka har Norge dock skärpt reglerna och stängt gränsen.

– Jag tycker att det är naturligt att vi ser en nedgång i handeln nu, säger Andreassen.

Det finns dock fortfarande undantag, bland annat för ryssar som har familjemedlemmar i Norge eller arbetar där.

Foto: M Oetelaar

Text: Redaktionen


Larm från Ryssland – 26 procent av en hel bransch kan gå under

2024 11 14

Den ryska flygbranschen står inför enorma utmaningar.

Vladimir Putin har erkänt att den ryska ekonomin står inför vissa utmaningar.

Avsaknad av tillräckligt många arbetare och stigande räntor har blivit ett problem.

Samtidigt finns det större utmaningar i vissa branscher än i andra.

30 ryska flygbolag

På onsdagen kommer uppgifter om att den ryska flygbranschen har stora problem.

Den ryska tidningen Izvestia rapporterar att så många som 30 ryska flygbolag kan gå i konkurs under 2025 - vilket motsvarar 26 procent av landets passagerartrafik.

Det rapporterar Kyiv Independent.

Sanktionerna slår hårt

Sedan inledningen av Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har många västerländska länder infört omfattande sanktioner mot Ryssland.

Flygbranschen har påverkats kraftigt.

– Ett trettiotal ryska flygbolag, som står för 26 procent av den inhemska passagerartrafiken, kan komma att gå i konkurs under 2025, uppger Kyiv Independent.

– Sedan den fullskaliga invasionen började, infördes västerländska sanktioner mot de flesta ryska flygbolag. Som ett resultat av detta slutade flera branschaktörer 2022 att göra leasingbetalningar.

De ryska flygbolagen befarar att deras ekonomiska situation kommer att försämras och att deras operatörscertifikat kommer att återkallas på grund av ackumulerade skulder för leasing av utländska flygplan.

Medger problem

Vladimir Putin medger att det finns vissa utmaningar i den ryska ekonomin.

– Svårigheter och obalanser kvarstår i ekonomin, har han sagt enligt Newsweek.

Rysslands ekonomiska tillväxt har drivits på av rekordhöga militärutgifter, men bristen på arbetskraft, som förvärrats av truppförluster i Ukraina och kompetensflykt av dem som undvikit värnplikten, har drivit på inflationen, som centralbanken har försökt dämpa med höjda räntor.

Ökade kostnader

Marknadsanalytikern Grzegorz Drozdz har uttalat sig om situationen.

– Dessa höjningar har avsevärt ökat kostnaden för nya lån och lån med rörlig ränta. Den ryska rubeln fortsätter att försvagas trots höga realräntor.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


SNÖVÄDER PÅ VÄG: Första snön för stora delar av Sverige

2024 11 15

Nästa vecka slår vädret om.

Vintern kommer till stora delar av landet.

Södra och mellersta Sverige kan räkna med årets första snö i början av nästa vecka.

Det uppger TV4:s meteorolog Ulrika Elvgren.

– Den kommer på måndag eller tisdag. Vi får återkomma med detaljer, säger hon till tv-kanalen.

Då sjunker temperaturerna

Temperaturerna runt om i landet väntas sjunka redan under måndagen.

– Troligtvis tar sig kalluft ner över landet, i alla fall under inledningen av veckan, framhåller SMHI:s meteorolog Angelica Lundberg i ett uttalande.

Inga varningar

SMHI har än så länge inte gått ut med några varningar för snöfall. 

Det är dock hög tid att byta till vinterdäck på bilen för att undvika olyckor.

Nästa vecka väntas vinterväglag på många håll i Sverige.

– Vinterdäck måste användas vid vinterväglag så det är hög tid att byta dem nu, säger TV4:s Ulrika Elvgren.

Tips: Så kör du säkert vid halka

När temperaturen sjunker riskerar vägarna att bli hala.

Att byta till vinterdäck är ett bra sätt att förbereda sig, men det finns andra saker som också är viktiga att tänka på i vintertrafiken.

Vädersajten Klart uppmanar bilister att även tänka på följande:   

- Håll koll på väderprognosen: Kontrollera vädret regelbundet och var beredd på att halka kan uppstå när temperaturen närmar sig noll.

- Kontrollera mönsterdjupet: Se till att mönsterdjupet är minst tre millimeter.

- Kör försiktigt: Håll avstånd och anpassa hastigheten efter väglaget.

- OBS! Kom ihåg att det kan vara halt på vägen även om temperaturen ligger över noll grader i luften. Vägbanan kan hålla minusgrader längre än luften, vilket innebär att is kan bildas trots att det är plusgrader.

Foto: J. Rosen

Text: Redaktionen