OVÄNTAT: Rusning världen över efter boende i Ukraina trots pågående krig

2022 03 06

Mitt under brinnande krig så väller det in bokningar från hela världen avseende turistboende i Ukraina.

Man skulle kunna tro att Ukraina är det land i världen som är allra minst intressant att boka boende i just nu.

Bombar urskillningslöst

Över 1,5 miljoner flyktingar har redan flytt landet och i en del städer bombar ryska armén så urskillningslöst att man inte har kunnat samla i alla som har dödats. Vittnesuppgifter berättar att det ligger lik utspridda i samhällena.

61 000 turistnätter

Trots allt detta bokades mer än 61 000 turistnätter på Airbnb-boende på olika platser i Ukraina enbart de två dygnen 2 och 3 mars, det vill säga i onsdags och torsdags den gångna veckan.

Intresset är jättestort – trots att alla flygresor är inställda.

Vad i all sin dar

Man kan fråga vad som i all sin dar pågår när det gäller turistrusning efter att boka boende i Ukraina.

36-åriga Volodymyr Bondarenko i Kyiv vet vad det beror på. Han äger en lägenhet med ett sovrum i Ukrainas huvudstad som han hyr ut via Airbnb.

Från hela världen

Mängder av folk från olika platser i världen har bokat hans lägenhet de senaste dagarna – trots att de inte har några som helst planer på att resa till Kyiv och än mindre på att komma och bo i hans lägenhet.

Men de betalar för boendet i alla fall.

Global rörelse

Det hela beror på en global rörelse som startats i sociala medier och som går ut på att stödja Ukraina och dess invånare. Istället för att folk i Ukraina som hyr ut sina lägenheter via Airbnb ska stå helt utan gäster på grund av Putins anfallskrig så får de nu massor av bokningar från folk som vill hjälpa till.

Det är ett av många sätt som människor runt om i världen finner olika fiffiga sätt att hjälpa det ukrainska folket på.

Så funkar Airbnb

Airbnb är en onlinemarknadsplats för uthyrning och bokning av privat boende. Det finns idag spritt över hela världen och är mycket populärt bland folk som vill resa och lära känna nya delar av världen till ett rimligt pris.

En del hyr ut sin egen bostad via Airbnb samtidigt som de hyr bostad av någon annan under samma period, i till exempel Los Angeles, Kapstaden, Sydney eller Kyiv.

10 bokningar på en dag

Amerikaner står för nästan 50 procent av alla bokningar enligt Airbnb:s talesperson men resterande är från folk från olika delar av världen.

36-åriga Volodymyr berättar för CNN att han fått 10 bokningar under en och samma dag.

– Det var en överraskning. Det känns väldigt stödjande, säger han till CNN.

Ska hjälpa nödställd

– Jag berättade för mina släktingar och vänner att jag tänker använda pengarna till att hjälpa människor i nöd i den här situationen, säger 36-åringen.

Kampanjen uppmuntrar användarna att boka rum och välja datum så tidigt som möjligt för att säkerställa att pengarna når fram till de ukrainska lägenhetsinnehavarna snabbt.

Airbnb betalar i regel ut pengarna 24 timmar efter incheckning. Kampanjen uppmanar även turisterna att boka lägenheter som drivs av privatpersoner och inte av företag.

Skickade med meddelande

Anne Margaret Daniel i New York är en av de som bokat en Airbnb-lägenhet i Ukraina trots att hon inte tänker resa dit. Hon inkluderade ett meddelande i sin bokning.

– Jag hoppas att du och din kära lägenhet är i säkerhet och att detta hemska krig tar slut.

– Jag kommer och hälsar på dig en dag, räkna med det. Gud välsigne dig och må Gud vara med dig, din stad och ditt land, skrev hon i meddelandet.

Hjälper flyktingar

Hennes ukrainska värdinna Ola Zviryanskaya svarade snabbt.

– Vi ser fram emot att ta emot dig i ett fridfull Kyiv. Kram, skrev hon.

Airbnb har även beslutat att erbjuda tillfälligt boende I Ukrainas grannländer för upp emot 100 000 ukrainska flyktingar som flyr undan Putins bomber.

Foto: Foto Airbnb Kyiv

Text: Redaktionen


Butikskedjan Power går ut med varning till kunder

2025 02 10

Butikskedjan Power varnar för bedrägerier och falska hemsidor.

Elektronikkedjan är ett av många företag som tvingas rikta den här typen av meddelanden till kunderna.

Bedrägerier ställer till med stora problem - och Power har märkt att deras varumärke används för att genomföra sådana brott.

Därför går kedjan nu ut med en varning till kunderna.

Power varnar

Så här lyder Powers varning:

– Just nu cirkulerar det bluff-SMS från avsändaren "Power" där ordernummer som börjar på 6 och ett falskt 08-nummer anges, varnar kedjan.

– POWER skickar enbart ut SMS med avsändare POWER (stora bokstäver), våra webbordrar börjar med nummer 21 och numret för att kontakta oss på via kundtjänst är 08 517 66 000. Kontrollera att SMS'et du fått stämmer överens med detta, annars är det falskt.

Även bedrägerisida

Power har även lagt märke till att det dyker upp bedrägerisidor.

– Just nu får vi in kunder som lagt ordrar på www.power-sverige.com. Detta är en bedrägerisida och inget som POWER står bakom. Power.se är den enda hemsidan som vi säljer produkter online på.

Olika typer

Power förklarar att bedragarna använder sig av olika typer av metoder för att lura folk.

– Bedragare kan försöka nå dig via mejl, telefonsamtal eller SMS och påstå att de representerar POWER Sverige, förklarar kedjan.

– Ett exempel kan vara att de ringer dig, utan att du haft tidigare kontakt, och utger sig för att vara från kundtjänst. De kan be om personlig information, lösenord eller annan känslig information.

Leveranser och sociala medier

Power varnar även för leveransbedrägerier och att bedragarna använder sociala medier.

Kunder kan få ett SMS eller mejl där det står att man beställt något och att det är på väg till postombud och vid frågor ska kedjan kontakta oss på ett telefonnummer. 

Detta nummer leder till bedragare som sannolikt kommer försöka få dig att logga in med BankID.

– Bedragare kan skapa falska webbplatser eller sociala medieprofiler som ser ut som POWER Sveriges officiella sida, fortsätter Power.

– De kan försöka locka kunder med tävlingar för att göra köp eller för lämna ut personlig information. Ofta säljs produkter till enormt billiga priser.

Foto: Power Noel Edling

Text: Redaktionen


Familjeägd klädkedja i konkurs

2025 02 10

Den Stockholmsbaserade modekedjan Stockholm Boulevard går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked i modebranschen.

Den här gången är det den Stockholmsbaserade familjeägda klädkedjan Stockholm Boulevard - förkortat som Sthlm Blvd.

Det rapporterar sajten E-handel.

Går i konkurs

Kedjan har butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Mood Stockholm, Bromma Blocks och Täby Centrum och bedriver även e-handel.

En konkursansökan inkom på söndagen och under måndagen har Stockholms tingsrätt fattat beslut.

Kedjan har arbetat med försäljning av skandinaviska varumärken och fokuserat på hållbarhet.

Är på obestånd

Bolaget är på obestånd och därför har beslut om konkurs fattats.

Det är i nuläget oklart vad som blir av Stockholm Boulevards tillgångar.

Haft flera butiker

Sthlm Blvd är ett familjeföretag och ägarna Eva och Bengt Jaller har lång erfarenhet i modebranschen och har under trettio år drivit flera olika typer av modebutiker i Stockholm.

Sthlm Blvd har funnits sedan 2015 då de startade fyra butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Bromma Blocks och i Mood Stockholm. 

Hösten 2022 öppnade en femte butik i Täby Centrum.

Stor osäkerhet

Stockholm Boulevard är en av flera aktörer i modebranschen som har konkursat de senaste åren.

De svåra ekonomiska förutsättningar, som har kännetecknats av höga hyror, svag köpkraft hos konsumenten och svåra räntekostnader, har lett till att många butiker har tvingats slå igen.

Inom detaljhandeln, en bransch som under 2024 haft höga konkurssiffror, minskade dock antalet konkurser med 8 procent i januari. 

Trots detta kvarstår osäkerheten, då flera stora företag inom detaljhandeln, exempelvis Buttericks, Nathalie Schuterman och Sneakersnstuff har gått i konkurs under januari månad.

Även inom partihandeln noteras en minskning om 32 procent.

– 2024 har varit ett år präglat av stora svängningar för företagskonkurserna i Sverige, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt. Konkursnivåerna är fortsatt höga, och många företag står inför stora utmaningar, inte minst inom detaljhandeln och hotell- och restaurangsektorn.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen