Oväntat besked: Turistanstormning till svensk stad

2024 07 26

Bokningarna i en tidigare hånad svensk stad har ökat med 336 procent.

Borås har under de senaste åren trendat på sociala medier, men inte av bra anledningar.

Staden har målats upp som en dystopisk plats och Boråsbilden har haft det kämpigt.

Nu kommer dock ett oväntat besked som pekar på att det kan vara på väg att vända helt och hållet.

Det rapporterar TV4.

336 procent

Borås har blivit ett av Europas snabbast växande turistmål.

Ny statistik från Eurostat visar att bokningarna i staden ökat med 336 procent sedan 2018.

– Det har blivit trendigt att vara ute i naturen, och områdena kring Borås är väldigt natursköna. Vi ligger strategiskt nära Landvetter vilken bidrar till fler utländska gäster, och sen har vi ett gott samarbete med Göteborg, säger Thomas Walfridsson som är VD för Borås destinationsbolag till TV4.

Var en av Sveriges fulaste

Så sent som 2018 rankades Borås på en åttondeplats på listan över Sveriges fulaste städer.

Att vindarna nu tycks vända glädjer Thomas Walfridsson.

– Vi är bara oerhört glada över de nya siffrorna.

Boråsarna stolta

En undersökning från Borås TME och Linnéuniversitetet visar att Boråsarna generellt är stolta över sin stad.

– Lokalbefolkningen är nöjd i alla destinationerna och det är ett viktigt kapital att förvalta, Hans Wessblad, turismforskare och lärare vid Linnéuniversitetet.

– Att de pratar väl om sin stad betyder mycket, eftersom vi litar mer på vad andra människor säger när de berättar om en plats än på budskap vi når via marknadsföringskanaler. Det är också invånarna besökarna möter på platsen.

Uppskattade evenemang

Evenemang som konserter och fotbollsmatcher tycks locka extra mycket.

– Det är fantastiskt att se den stolthet och det engagemang som finns bland Boråsarna. Undersökningen blir också ett kvitto på att vi satsar på rätt typ av evenemang, där vi bland annat har ett SM i Mathantverk på gång i år och SM-veckan vinter 2025, säger Henrik Björnander, Projektledare, Borås TME.

Foto: A. Steels

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen