Svenska konsumenter väljer nya butiker – trotsar historiskt ”stigma”

2024 05 07

Lågprishandeln har historiskt sett varit ett ”stigma” för många svenska konsumenter.

Fram tills nu.

– Lågprishandeln är på väg att bli mainstream och få så många kunder att det stigma som branschen i viss mån varit förknippad med är på väg att försvinna.

Det framhåller fastighetsutvecklaren inom lågprishandel Prisma Properties i en ny granskning, som visar att svenska konsumenter numera inte avstår från att shoppa loss hos lågpriskedjorna.

På tjugo år har omsättningen i den svenska lågprishandeln nästan fyrdubblats – från cirka 30 miljarder kronor 2004 till 114 miljarder kronor i dag.

Granskningen, som tagits fram av HUI Research på uppdrag av Prisma Properties,  visar även att:

- Antalet anställda i den svenska lågprishandeln nästan har tredubblats sedan 2004.

- Lågpriskedjornas planerade nyetableringar i Sverige de kommande åren kommer att resultera i tusentals arbetstillfällen. Ett exempel är Lidl som redan i dag har cirka 5 600 anställda i Sverige och planerar att öppna 90 nya butiker, vilket skulle innebära cirka 2 500 nya arbetstillfällen (beräknat utifrån genomsnittligt antal anställda i nuvarande butiker).

- Lågprishandelns expansion inte bara sker i storstadsregionerna, utan också i mindre kommuner.

Kunderna förväntas stanna

Granskningen har också studerat utvecklingen i Danmark, som har fler lågprisbutiker och kedjor jämfört med Sverige.

Enligt analysen har de danska kunderna valt att fortsätta handla i butikerna, även när ekonomin återhämtat sig.

Prisma Properties förutspår en liknande utveckling i Sverige.

– Den här rapporten bekräftar och stärker vår strategi att utveckla och långsiktigt äga fastigheter inom lågprishandel. Vi ser stor potential för fortsatt tillväxt på alla marknader och orter runt om i Norden, säger Fredrik Mässing, vd på Prisma Properties, i ett uttalande.  

Foto: KM Hodge

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Det är en jätteskandal” – Morgan Johansson går i taket

2025 06 06

Sveriges biståndsmyndighet Sida ville betala ut stöd till FN-organet Unwra, som är den främsta humanitära organisationen som verkar i Gaza.

Under våren föreslog Sida att 30 miljoner kronor skulle betalas ut till Unwra.

Förslaget var ett separat initiativ efter att regeringen pausat det ordinarie biståndet, rapporterar SVT Nyheter.

Sida planerade att skicka en skrivelse om förslaget till utrikesdepartementet.

Men myndigheten stoppades av regeringen.

Enligt SVT:s uppgifter kontaktade regeringens statssekreterare Diana Janse biståndsmyndighetens generaldirektör. I ett sms skrev hon att Sidas föreslagna stöd ”inte bidrar till något här”. Statssekretaren ska också ha gett generaldirektören muntliga instruktioner om att inte betala ut något stöd.

Raseriet: ”Det är en jätteskandal”

Socialdemokraternas utrikespolitiska talesperson Morgan Johansson reagerar starkt på uppgifterna.

– Det här är en jätteskandal. Barn svälter ihjäl i Gaza, och Sverige har dragit in allt stöd till den enda organisation som effektivt kan få ut mat och vatten till svältande människor, framhåller han i en kommentar till SVT.

Vidare kräver Johansson och S att regeringen kallar till ett extrainsatt regeringssammanträde och ändrar beslutet om att stoppa biståndet till Unwra.

Regeringen: Omöjligt för Unwra att utföra effektivt arbete 

Regeringen stoppade biståndet till Unwra efter att Israel förbjudit organisationen. Israel har anklagat flera Unwra-anställda för att ha deltagit i Hamas massaker den 7 oktober 2023. Unwra avskedade nio personer efter Israels anklagelser.

Enligt biståndsminister Benjamin Dousa (M) omöjliggör Israels stopp ett samarbete med hjälporganisationen.

– Det blir mycket svårt och kanske till och med omöjligt för Unrwa att bedriva effektivt biståndsarbete i Gaza, har han sagt till SVT Nyheter.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kunder strömmar till Elgiganten – folk köper samma sak

2025 06 06

Inför sommaren är det en särskild vara som står högst på önskelistan.

Efterfrågan är enorm.

Sedan förra året har försäljningen femdubblats. Enligt Elkjøp, elektronikkoncernen där Elgiganten ingår, har trycket aldrig varit större.

Alla tycks vilja köpa samma sak – en robotgräsklippare.

– Aldrig tidigare har efterfrågan på den nya generationen robotgräsklippare varit så hög som den är nu, säger Joachim Barth, företagets kommunikationsrådgivare, till DinSide.

– Vi såg förra året att vi kunde förvänta oss en försäljningsökning och har förberett lagerlokalerna och så att det ska finnas tillräckligt med robotgräsklippare år folket.

Flera butiker har rea

Att det är stort intresse för robotgräsklippare just nu är kanske inte så konstigt.

Säsongen har precis börjat och när regnet varvas med solsken växer gräset så att det knakar. För närvarande har flera butiker dessutom rea på robotarna, enligt Aftonbladets köpguide.

– Den stora fördelen med att ha en robotgräsklippare är att man sparar mycket tid, och vad kan var bättre än att få tid över till andra aktiviteter och mindre jobb i trädgården? Robotgräsklipparen ger dig ett perfekt klippresultat och en perfekt höjd på gräset, förklarar Elgiganten.

LÄS MER: Willys agerande väcker ilska – “blev ledsen och chockad”

Framför allt i grannlandet

Och kunderna tycks ha fallit för lockelsen hos kedjorna.

Enligt Elgigantenkoncernen beror det sannolikt på att ny och bättre teknik erbjuds till ett lägre pris än förr.

– Många vill lägga sin tid på att göra något annat än att klippa gräs, och det har blivit mycket enklare, säger Joachim Barth.

Även Power märker av det stora intresset. Framför allt är det norrmännen som vill utrusta trädgården i sommar.

– Efterfrågan på robotgräsklippare i Norge har ökat markant på senare tid, säger Danial Bhatti, försäljningschef på Power, till DinSide.

Den som vill göra som norrmännen gör dock bäst i att noga jämföra de olika egenskaperna i robotarna innan man bestämmer sig för vilken modell – och varifrån – som ska inhandlas.

Batterikapacitet, laddningstid, klipphöjd och om roboten klarar branta sluttningar bör beaktas när man väljer modell, säger Danial Bhatti.

LÄS MER: Postnord varnar kunder – hela Sverige påverkas

Foto: Elgiganten

Text: Redaktionen