Svenska konsumenter väljer nya butiker – trotsar historiskt ”stigma”
2024 05 07
Lågprishandeln har historiskt sett varit ett ”stigma” för många svenska konsumenter.
Fram tills nu.
– Lågprishandeln är på väg att bli mainstream och få så många kunder att det stigma som branschen i viss mån varit förknippad med är på väg att försvinna.
Det framhåller fastighetsutvecklaren inom lågprishandel Prisma Properties i en ny granskning, som visar att svenska konsumenter numera inte avstår från att shoppa loss hos lågpriskedjorna.
På tjugo år har omsättningen i den svenska lågprishandeln nästan fyrdubblats – från cirka 30 miljarder kronor 2004 till 114 miljarder kronor i dag.
Granskningen, som tagits fram av HUI Research på uppdrag av Prisma Properties, visar även att:
- Antalet anställda i den svenska lågprishandeln nästan har tredubblats sedan 2004.
- Lågpriskedjornas planerade nyetableringar i Sverige de kommande åren kommer att resultera i tusentals arbetstillfällen. Ett exempel är Lidl som redan i dag har cirka 5 600 anställda i Sverige och planerar att öppna 90 nya butiker, vilket skulle innebära cirka 2 500 nya arbetstillfällen (beräknat utifrån genomsnittligt antal anställda i nuvarande butiker).
- Lågprishandelns expansion inte bara sker i storstadsregionerna, utan också i mindre kommuner.
Kunderna förväntas stanna
Granskningen har också studerat utvecklingen i Danmark, som har fler lågprisbutiker och kedjor jämfört med Sverige.
Enligt analysen har de danska kunderna valt att fortsätta handla i butikerna, även när ekonomin återhämtat sig.
Prisma Properties förutspår en liknande utveckling i Sverige.
– Den här rapporten bekräftar och stärker vår strategi att utveckla och långsiktigt äga fastigheter inom lågprishandel. Vi ser stor potential för fortsatt tillväxt på alla marknader och orter runt om i Norden, säger Fredrik Mässing, vd på Prisma Properties, i ett uttalande.
Foto: KM Hodge
Text: Redaktionen