Oväntat besked om svenska resenärer – “En förunderlig förmåga”

2024 06 16

En ny undersökning pekar ut två saker som inte riktigt går ihop gällande svenska resenärer.

På senare år har bland annat Greta Thunberg-ledda rörelser för att rädda klimatet vuxit sig mycket stora.

Svenskarnas klimatmedvetenhet har debatterats hett och åtgärder för att minska på utsläppen och skydda klimatet har diskuterats kraftigt på allt från sociala medier till politiska toppmöten.

Nu visar en ny undersökning två saker om svenskarnas förhållningssätt till klimatpåverkan som inte går ihop.

Det rapporterar Svenska Dagbladet.

Oväntat besked

Insight Intelligence har mätt svenskarnas inställning till klimatfrågan.

I deras nya undersökning framgår att sex av tio svenskar är oroliga över klimatförändringarna, och att andelen som känner sig uppgivna om situationen har ökat från 18 till 31 procent från år 2019 till idag.

Samtidigt avtar viljan att göra uppoffringar för klimatets skull, däribland att flyga mindre.

“En förunderlig förmåga”

23 procent av svenskarna uppger att de är villiga att semestra mer hållbart och flyga mindre.

– Så fort frågorna om offervilja villkoras på minsta sätt i undersökningar så sjunker beredvilligheten med en gång, säger Sverker Carlsson Jagers, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, till SvD.

– Vi har en förunderlig förmåga att glömma och förtränga.

Inte bara i Sverige

Det är dock inte bara i Sverige som intresset för att lämna hemmet och resa runt håller sig starkt.

En ny rapport från FN visar att turismen väntas öka världen över, och World Travel and Tourism Council förutspår ett rekordår för den internationella turismen i år.

– Tillgänglig data visar att flera destinationer, inklusive både stora, etablerade destinationer samt små och framväxande destinationer, rapporterar tvåsiffrig tillväxt i internationella ankomster 2023 jämfört med 2019.

– Fyra delregioner överträffade sina ankomstnivåer för 2019: Södra Medelhavsområdet, Karibien, Centralamerika och Nordafrika.

Stark återhämtning

Den globala turismen har gjort en stark återhämtning sedan pandemins effekter.

– De senaste uppgifterna från UNWTO understryker turismens motståndskraft och snabba återhämtning, med siffror som förväntas före pandemin i slutet av 2024, säger UNWTO:s generalsekreterare Zurab Pololikashvili.

– Återhämtningen har redan en betydande inverkan på ekonomier, jobb, tillväxt och möjligheter för samhällen överallt.

Foto: SAS Group

Text: Redaktionen


Stor skandal skakar McDonalds – ”Unikt dystopiskt”

2025 07 12

En stor skandal skakar hamburgerkedjan McDonalds.

McDonalds är världens mest kända hamburgerkedja och ett tungt varumärke.

Men nu har snabbmatsjätten gjort bort sig rejält.

Anledningen är att hackare lyckats knäcka hamburgerkedjans lite väl lättgissade lösenord.

Enkelt lösenord

Information och data om hela 64 miljoner arbetssökande på McDonalds har läckt ut, rapporterar Wired.

Anledningen uppges vara att hackare har lyckats knäcka lösenordet till en chattbot som McDonalds använder i samband med rekrytering.

Lösenordet var: ”123456”.

Den mycket grundläggande säkerhetsmissen har lett till att personlig information om tiotals miljoner jobbsökande har läckt ut, enligt tidningen.

Chattboten Olivia, som används i samband med rekrytering till McDonalds, har skapats av Paradox.ai.

Mängder av data

Det är säkerhetsforskarna Ian Carroll och Sam Curry som har avslöjat att de har hitta enkla metoder för att hacka sig in på chattbotplattformen på McHire.com, en webbplats som McDonalds använder sig av i samband med rekryteringar och för att hantera jobbsökningar.

De upptäckte bland annat att det löjligt enkla lösenordet ”123456” användes, enligt tidningen.

De lyckades därmed också komma åt varje McHire-användares chattar med Olivia, som används i samband med rekryteringar.

Bland de uppgifter som blev tillgängliga fanns miljontals sökandes namn, e-postadresser, telefonnummer och så vidare.

”Unikt dystopiskt”

Den som söker jobb på McDonalds kommer sannolikt att komma i kontakt med chattboten Olivia, enligt tidningen.

Olivia är en AI-chattbot som granskar sökande och ber om kontaktuppgifter och CV, som hänvisar dem till personlighetstester.

Även personliga svar som har lämnats till Olivia kan ha läckt ut, enligt tidningen.

Men McDonalds har uppenbarligen en hel del att jobba med när det gäller säkerheten och hanteringen av jobbsökandes personuppgifter och andra känsliga data.

Carroll berättar att han tyckte att McDonalds sätt att använda en AI-chattbot var märkligt.

– Jag tyckte bara att det var ganska unikt dystopiskt jämfört med en vanlig anställningsprocess, eller hur? Och det var det som fick mig att vilja undersöka det mer”, säger Ian Carroll.

– Så jag började söka jobb, och efter 30 minuter hade vi full tillgång till praktiskt taget alla ansökningar som någonsin gjorts till McDonald's sedan flera år tillbaka, berättar Carroll, enligt tidningen.

Foto: Jurij Kenda

Text: Redaktionen


Elon Musks chanser döms ut – ”Finns bara ett sätt att lyckas”

2025 07 12

Det finns bara ett sätt för Elon Musk att lyckas mitt sitt nya parti, menar en expert.

Efter att ha brutit med president Donald Trump har miljardären Elon Musk valt att starta ett eget parti, som han kallar för America Party.

Musk menar att partiet kan få en avgörande roll i amerikansk politik.

Men experter dömer ut partiet – och säger att det egentligen bara finns ett sätt för Elon Musk att lyckas i sina ambitioner.

Musks chanser döms ut

En av dem som dömer ut Musks chanser att lyckas är Bernard Tamas, professor i statsvetenskap vid Valdosta State University, rapporterar The Guardian.

Han är författare till boken ”The Demise and Rebirth of American Third Parties”, och alltså expert på partier som försöker utmana Republikanerna och Demokraterna.

Han menar att Musks chanser att lyckas är väldigt små.

– I nuläget i amerikansk politik ser jag inga bevis för att man kommer att få ytterligare ett parti att vinna platser i kongressen och faktiskt kunna påverka regeringen, säger Bernard Tamas, enligt tidningen.

Att utmana de två etablerade partierna är väldigt svårt, understryker han.

– Det är inte bara pengarna som demokrater och republikaner har. De har alla resurser. De har pengarna. De har 150 års struktur. De har alla professionella politiker, och de har alla konsulter, och de har alla reklamföretag på Madison Avenue som arbetar för dem, säger professorn till tidningen.

Han menar att det bara finns en strategi som eventuellt skulle kunna bli framgångsrik för Musk.

Bara ett sätt att lyckas

Partier som försöker utmana republikaner och demokrater har sällan, om ens någonsin, lyckats så bra som Musk hoppas på att göra.

De som har lyckats har inte gjort det genom att vinna mandat – utan genom att orsaka de två etablerade partierna rejäla problem, sätta press på dem och på det viset påverka samhällsutvecklingen.

– Tredje partiers jobb är att störa. Det är att sticka som ett bi. Det är att orsaka smärta, säger Tamas.

Det finns goda möjligheter att påverka den amerikanska politiken – men inte genom att ersätta något av de etablerade partierna, menar han.

– Här har du det republikanska partiet som rör sig längre och längre åt höger, och längre och längre i den här typen av Maga-riktning, utan någon i det republikanska partiet i kongressen som är villig att stå upp mot Trump eller den här rörelsen, säger Tamas.

– Det är en perfekt öppning för en tredje part. Det är så det ser ut historiskt sett. Men man kommer inte att ersätta dem. Man attackerar dem för det här. Man försöker dra dem tillbaka mot mitten, säger professorn till tidningen.

Foto: Gage Skidmore flickr

Text: Redaktionen