Oväntat besked om godis i Sverige – plötslig förändring

2024 10 08

Statistiska centralbyrån har noterat ett trendbrott i Sverige.

Som bekant älskar det svenska folket godis.

Under den senaste tiden har rapporter även kommit in om ett ökat sug efter svenskt godis i andra länder, däribland USA.

Bubs är en aktör som har noterat en högre internationell efterfrågan.

Oväntat besked

Nu kommer dock ett oväntat besked från Statistiska centralbyrån.

Myndigheten har noterat ett trendbrott - nämligen att godisförsäljningen i Sverige minskar.

– Justerat för prisökningar minskade den totala livsmedelsförsäljningen med 3,8 procent, förklarar SCB.

– Godis är en av de varor som den genomsnittliga svensken köpte mindre av under 2023. Jämfört med 2022 minskade svenskens godisinköp med 78 kronor per person och år.

Nytt beteende

Enligt SCB syns därtill ett nytt beteende hos konsumenter.

Allt fler väljer att köpa frukt och grönt istället.

– Försäljningen av godis per person justerat för prisförändringar gick från 1 908 kronor år 2022 till 1 830 kronor 2023, vilket innebär en minskning med 6,50 kr per månad, fortsätter SCB.

– Istället valde svensken att köpa mer frukt än tidigare år. Försäljningen av frukt per person ökade med 31 kronor, till totalt 963 kronor per år.

Mer egna varor

Myndigheten noterar även att svenska matbutikers försäljning av sina egna märken ökar.

Försäljningsvärdet av butikernas egna märkesvaror ökade med 6,1 procent jämfört med 2022, vilket enligt SCB kan ses som en effekt av högre livsmedelspriser.

Varit tufft

SCB förklarar hur statistiken ser ut vad gäller butikernas egna varor.

– Totalt såldes egna märkesvaror för 88 miljarder kronor 2023, uppger myndigheten.

– Ekologiska varor såldes för 18 miljarder kronor, en minskning med 3,8 procent jämfört med 2022.

Detta efter flera år av höga priser på livsmedel, någonting som har urholkat konsumenternas köpkraft i stor omfattning.

Inflationen börjar dock nu komma ner till mer rimliga nivåer och Riksbanken har därmed börjat sänka styrräntan, och väntas fortsätta med det även framöver.

Foto: Nik

Text: Redaktionen


28 september 2025

Känd TV-profil uppmanar: ”Bomba FN”

2025 09 28

En känd TV-profil är i blåsväder efter ett uppmärksammat uttalande om FN.

Den amerikanska Fox News-profilen Jesse Watters har skapat rubriker när han i direktsändning föreslog att FN-högkvarteret i New York borde bombas.

Uttalandet har väckt starka reaktioner både i USA och internationellt, rapporterar Global Times.

Tekniska problem

Bakgrunden är att president Donald Trumps besök i FN:s generalförsamling stördes av tekniska missöden, där en teleprompter slutade fungera och en rulltrappa stannade mitt under presidentparets entré.

Watters menar att problemen var ett resultat av sabotage.

– Det här är ett uppror. Antingen lämnar vi FN eller så bombar vi det, säger han i Fox-programmet The Five.

LÄS MER:  Trump i akut möte – stor nedstängning hotar

”Kanske gasa det?”

Watters tar det ännu längre och resonerar om alternativa åtgärder.

– FN-högkvarteret ligger i New York, eller hur? Det kan få lite konsekvenser. Kanske gasa det? fortsätter han, varpå flera av hans kollegor hörs småskratta i bakgrunden.

En av medprogramledarna, Dana Perino, försöker avbryta genom att säga”Låt oss inte göra det.”

– Okej, inte gasa. Men vi måste förstöra det. Kanske riva byggnaden? Fortsätter Watters.

En talesperson för FN slår fast att rulltrappan stannat eftersom en amerikansk videograf råkat aktivera säkerhetsmekanismen, som är till för att förhindra olyckor.

Enligt källor styrdes telepromptern dessutom av Vita huset – inte av FN-personal.

Backar efter massiv kritik

Uttalandena  har väckt starka reaktioner både hos FN och på sociala medier, där många kräver att Watters ska  sparkas.

Kritiken riktas särskilt mot att en av USA:s mest kända tv-profiler skämtar om våld mot en internationell organisation på amerikansk mark.

Watters har bett om ursäkt och sagt att det var tänkt som ett skämt, inte en bokstavlig uppmaning.

– Det var ett övertramp och jag uttryckte mig klumpigt. Jag menade det inte på allvar, säger Watters i ett uttalande, enligt amerikanska medier.

Vita huset utreder

Samtidigt har Vita huset meddelat att man ska undersöka om de tekniska problemen under Trumps besök faktiskt kan ha orsakats med avsikt.

– Om någon stoppade rulltrappan med flit måste den personen sparkas och utredas omedelbart, skriver pressekreterare Karoline Leavitt på X.

LÄS MER: Hillary Clinton hyllar Trump

Foto: Salya T

Text: Redaktionen


JUST NU: Sjuka utlänningar uppmanas att resa till Sverige

2025 09 28

En ny reklamfilm uppmanar läkare utomlands att skriva ut resor till Sverige.

Kampanjen marknadsför Sverige som landet som kan förskrivas på recept, och spelar på att Sveriges natur kan göra patienter lugna.

Detta är något som väckt kritik hos svenska läkare, rapporterar Läkartidningen.

Sverige på recept

I den nya kampanjen från Visit Sweden lanseras Sverige som ”det första landet i världen som förskrivs av läkare”.

Kampanjen riktar sig till stressade och slutkörda människor i flera länder och visar upp Sverige som en plats för lugn och återhämtning.

En ovanlig detalj är att Visit Sweden samarbetar med ett fåtal läkare internationellt, som påstås vara redo att skriva ut en Sverigevistelse på recept.

LÄS MER: Bekräftat: Här är svenskarnas favoritglass – hela listan

Remissformulär på hemsidan

– Om en patient frågar efter sätt att hantera stress eller förbättra sitt välmående skulle jag rekommendera ett recept på Sverige, säger barnläkaren Stacy Beller Stryer, som är en av de läkare som valt att samarbeta med Visit Sweden för kampanjen.

Kampanjen har även skapat ett remissformulär som patienter kan kan använda som utgångspunkt för ett samtal med riktiga läkare om hur ett besök i Sverige skulle kunna förbättra patientens välbefinnande.

Läkare reagerar – ”jippo”

Flera inom vården står sig dock kritiska till kampanjens upplägg.

– Vilket jippo. Att läkare ska ordinera ditt privatliv på recept känns inte rimligt. Om alla som känner sig slitna går till doktorn för att få semester ordinerad tror jag att vården skulle klappa ihop, säger Distriktsläkarföreningens ordförande Ylva Sandström till Läkartidningen.

– Även om budskapet är tydligt humoristiskt så tycker jag att man bör undvika situationer där ens saklighet och oberoende som läkare kan kritiseras, säger Christofer Lindholm, ordförande för Läkarförbundets etik- och ansvarsråd.

Visit Sweden svarar

Jim Hofverberg, kommunikationschef på Visit Sweden, menar att kampanjen kan öka motivationen hos människor att ta hand om sitt fysiska och psykiska välmående.

Han betonar även att det är en faktabaserad marknadsföringskampanj som är framtagen och utformad för att globalt skapa uppmärksamhet om Sverige som destination med en portion humor.

LÄS MER: Svenskar slår rekord – 14 miljoner beställningar

Foto: Bollman resp An Thet

Text: Redaktionen