Oväntat besked om Biltema-produkt – billigt bättre än dyrt

2024 10 10

En ny undersökning visar att billigare produkter kan vara bättre än dyra.

Testet har genomförts av det oberoende test- och forskningslaboratoriet Dekra Automobil på uppdrag av researchföretaget Testfakta.

De har undersökt huruvida dyrare torkarblad är bättre än de billigare alternativen.

Resultatet var överraskande – Biltemas billigare torkarblad var bättre än majoriteten av de dyrare alternativen.

Det framhåller researchföretaget via sin webbsida.

Betydligt dyrare

Biltemas torkarblad, som går för 100 kronor styck, presterade bättre i testet än många av de dyrare alternativen.

I testet undersöktes bland annat användarvänlighet i monteringen, prestanda och tålighet.

Biltemas torkarblad slog bland annat de från Valeo, som kostar 363 kronor.

Det kan vara anledningen

Yanick Fuhrmann är testledare på Dekra Automobil, och han menar att kostnader för bland annat marknadsföringen kan förklara skillnaden.

– Den hanteringen är antagligen betydligt mycket mer kostsam jämfört med tillverkare som helt enkelt inkluderar alla adaptrar i förpackningen, säger han.

– De stora bolagen som Bosch och SWF står sannolikt också för mer kostsam utveckling och testning, som andra bolag sedan kan dra nytta av.

Har slagit hårt

De senaste årens tuffa ekonomiska förutsättningar har slagit hårt mot hushållen.

Såväl livsmedel som räntor och mycket annat har blivit dyrare, och många konsumenter har vänt sig till billigare alternativ.

Intresse för många

Många konsumenter har därmed blivit allt mer intresserade av att jämföra priser på olika tjänster och produkter.

Istället för att betala mer pengar för en produkt som kan vara lika bra eller rent av sämre som billigare varianter, har fler börjat rikta blickarna mot det som inte är onödigt dyrt.

Samtidigt vänder sig många till olika typer av jämförelsetjänster som visar var man kan spara pengar som konsument, i synnerhet under tuffare ekonomiska tider.

Det kan bland annat handla om jämförelse av priser på bilar, mobiltelefoner, tv-apparater eller sängar.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – hade 27 butiker i Sverige

2024 10 31

Under sina glansdagar hade kedjan hela 27 klädbutiker i landet.

Men nu tycks framgångssagan definitivt vara till ända.

Efter ett par år av krisrubriker kastar nu klädkedjan Family House in handduken och går i konkurs, rapporterar flera medier.

– Jag ska annonsera ut rörelsen till försäljning, säger konkursförvaltaren Björn Christoffersson till Smålands-Tidningen.

Möttes av lapp i dörren

Det är det andra konkursbeskedet på fyra år för den klassiska kedjan.

Senast skedde det i januari 2021 då man ansökte om konkurs för sju av sina då 17 kvarvarande butiker. 

Vid det tillfället berodde det på pandemins effekter, men man räddades i sista stund av den tidigare ägaren Jan Karlsson som sedan sålde vidare bolaget till Vinditio Retail of Sweden – som i sin tur ägs av Spigan AB och JG Company Sweden AB.

I dagarna har dock kunder mötts av lappar i dörren till de åtta butiker som nu finns kvar. På lapparna står det att man håller stäng på grund av konkurs.

Beskedet gäller bland annat butikerna i Habo, Hultsfred, Tidaholm, Växjö, Osby, Eksjö och Åtvidaberg.

Hade tänkt att satsa

Det är moderbolaget Vinditio Retail of Sweden som lämnat in ansökan om konkurs.

Nyheten kommer efter att Family House, trots de senaste årens motgångar, framhållit att man är redo för att expandera och satsa på nytt, enligt Market.

När Family Houses butik i Alvesta stängde i somras lovade nuvarande ägare Mikael Ask att trenden inte skulle fortsätta.

– Det här är den sista vi lägger ner nu, sade han till Smålandsposten vid tillfället.

Försöker sälja vidare 

Någon mer konkret förklaring till konkursbeskedet har Family House ännu inte gett.

På lapparna som satts upp på butikernas dörrar står det bara att “mer information kommer”:

Enligt Björn Christoffersson är det viktigaste just nu att få igång verksamheten och hitta en köpare.

– Det verkar vara ett rätt så stort intresse för butikerna, säger konkursförvaltaren.

Family House grundades i Växjö 2006 och växte snabbt.

Pandemin, Rysslands krig mot Ukraina och lågkonjunkturen har dock av lokala medier pekats ut som faktorer som fällt klädkedjan.

Dålig lönsamhet var exempelvis förklaringen till att butiken i Alvesta stängde i somras.

Foto: A. Beliaikin

Text: Redaktionen


Lågpriskedja expanderar – utmanar ÖoB och Dollarstore

2024 10 29

Lågpriskedjan Eko öppnar nya butiker.

Kedjan Eko, som erbjuder flera olika typer av lågprisprodukter, fortsätter att expandera.

Eko kommer framöver att öppna flera nya butiker - efter att redan ha öppnat i Nyköping, Gävle och Värmdö för inte så länge sedan.

Det rapporterar sajten Market.

Här öppnar Eko

Två nya butiker kommer att öppnas framöver.

Nästa år kommer Eko att öppna ett varuhus i Växjö, och man kommer även till Jönköping.

I Jönköping flyttar Eko in till handelsområdet Navet, som är beläget mellan boxhandelsområdet Solåsen och köpcentrumet A6.

– Det finns byggrätter för mer handel som jag är övertygad om kommer fyllas upp inom kort då området med vår etablering nu blir ännu hetare, säger vd Ted Berggren till Market.

– Vi ser fram emot att öppna butiken när byggnationen är klar och att få möta Jönköpingsborna i den nya butiken.

Bredvid köpcentrum

I Växjö blir Eko granne med köpcentrumet Grand Samarkand där de ersätter en lastbilscentral som ska bort.

– Nu är det klart att Eko Stormarknad etablerar sig bredvid Grand Samarkand, förklarar köpcentrumet.

– Befintlig lastbilscentral rivs och Eurocommercial uppför en ny lokal för Eko Stormarknad, om 8 200 kvm.

Familjeägt företag

Eko är ett familjeägt företag som erbjuder liknande produkter som andra lågprisaktörer - däribland ÖoB och Dollarstore.

De satsar på lågprisprodukter och finns på flera platser runt om i landet med huvudkontor i Skåne.

– Vi erbjuder dig ett stort utbud inriktat på blommor, leksaker, konfektyr, hud & kroppsvård samt årets alla säsonger med därtill hörande sortiment för hemmet och din fritid, såväl för ute- och innemiljöer, förklarar Eko själva om deras utbud.

– Vårt huvudkontor är placerat i Fjälkinge där allt startade och vi har idag 15 butiker runt om i Sverige, från Malmö i söder till Sundsvall i norr.

700 anställda

Eko är en del av Bergendahlskoncernen. 

Eko Stormarknad har cirka 700 anställda och tillsammans omsätter våra butiker ca 2 miljarder SEK.

Foto: M. Spiske

Text: Redaktionen