Oväntat besked från Ullared – ”det är helt otroligt”

2023 11 13

Inflationen har fått många butiker att gå på knäna.

På grund av den svåra ekonomin prioriterar svenska folket bort sådant som inköp av nya kläder och andra materiella produkter.

En del butiker har till och med behövt stänga igen helt på grund av att konsumenterna helt enkelt håller i slantarna i betydligt större utsträckning än tidigare.

Utifrån förutsättningarna vore det givet att även Gekås i Ullared backar.

Men så är verkligen inte fallet.

Tvärtom.

Här går man helt mot strömmen och redovisar rekordsiffror.

Nytt rekord

I lördags, den 11 november, gjorde Gekås någonting man aldrig gjort tidigare.

Varuhuset sålde för 49 miljoner kronor – på en enda dag.

Det gamla rekordet, på 48,3 miljoner kronor, sattes den 12 november 2022 och slogs därmed nästan på dagen ett år senare.

– Det känns helt otroligt roligt att slå rekord, säger Gekås Ullareds vd Patrik Levin i ett pressmeddelande.

"Känns extra bra"

Totalt bidrog 22 400 kunder till den nya rekordsumman.

Vi ser i försäljningsstatistiken att varukategorier som vinterkläder, livsmedel och skor till hela familjen ligger i topp, säger Patrik Levin.

– Med tanke på inflation och ökade levnadskostnader känns det extra bra att Gekås ger många människor möjlighet att köpa vad de behöver i vardagen till överkomliga priser.

Före stora shoppinghelgen

Än mer oväntat är Gekås besked att rekordet slogs före en av de största shoppinghelgerna i Sverige – Black Friday.

– Att vi har våra kunders förtroende och kan slå rekord helgen före Black Week säger en hel del om vår affärsidé, säger Patrik. Vi har det lägsta priset 365 dagar om året och det vet våra kunder om, säger Patrik Levin.

Ska fira med tårta

Det var inte bara shoppingen som slog rekord på Gekås i helgen.

Även varuhusets fyra restauranger sålde för mer än vad man någonsin gjort – tillsammans sålde de mat och dryck för 1,3 miljoner kronor.

– Att våra besökare kan äta gott och prisvärt är en viktig del av shoppingupplevelsen, säger Patrik Levin.

– Vi har nyligen utökat både kapacitet och utbud i vår största restaurang och i lördags serverade medarbetarna hela 6 000 varmrätter. Det är otroligt imponerande!

Gekås Ullared låter meddela att rekordet kommer att firas i dagarna med tårtbjudning för hela personalstyrkan.

Foto: Gekås Ullared

Text: Redaktionen


Allt fler bilister drabbas av samma problem – bilarna förstörs

2023 12 04

Mekaniker uppmärksammar nu ett växande problem för bilister.

Under den senaste tiden har det varit mycket kallt i Sverige och många håller sig inomhus i den mån det är möjligt.

Samtidigt är det många som uppskattar att de har en bil att ta sig till jobbet med, men nu drabbas allt fler bilister av samma problem.

Problemet gör gällande obehagliga upptäckter under motorhuven, där råttor och möss flyttar in i allt högre grad.

Det rapporterar SVT.

“Klart de drivs”

Mössen och råttorna bosätter sig i motorutrymmet på bilarna och ställer till med problem.

Det är någonting som har blivit allt vanligare, förklarar bilmekanikern Fredrik, som SVT har pratat med.

– Min uppfattning är att de här problemen eskalerat. Klart de trivs här. Här har de ju en varm lägenhet de kan möblera, säger han.

Orsakar problem

Gnagarna orsakar problem för bilister, då de härjar runt i fordonet.

Det är någonting som Fredrik själv vittnar om när bilar har kommit in till hans verkstad.

– Det hade blivit kortslutning. När vi lyfte på huven förstod vi varför.

Kostsamma skador

Försäkringsbolaget Folksam understryker vikten av att hålla koll så att inga omfattande skador orsakas på bilarna.

– Eftersom råttor behöver gnaga för att tänderna inte ska bli för långa äter de gärna på inredning i bilkupén och kablar i motorutrymmet om de tagit sig. Det kan orsaka stora skador och kostsamma reparationer, framhåller Folksam.

Ger tips

Det finns några saker man kan göra för att hålla gnagare borta från bilen, bland annat skaffa en elektrisk råttskrämma som sänder ut ett högfrekvent ljud för att hålla råttorna borta.

– Du bör också se till att du har rent och städat i och runt bilen för att inte locka till sig gnagare. Ett annat tips är att flytta bilen varje dag för att störa råttorna, förklarar Folksam.

– En bil som står still under längre tid blir ett lätt villebråd i ett område där det finns råttor och möss.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal kan förbjudas – ”Hårresande granskning”

2023 12 04

Telefonförsäljning av krediter är i dag ett vanligt fenomen i Sverige.

Ihärdiga försäljare från diverse kreditbolag fortsätter att kontakta potentiella kunder via telefon.

Men nu kan samtalen få ett abrupt slut.  

Konsumentverket anser att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter bör införas med omedelbar verkan.

I ett remissvar till utredningen "Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning" konstaterar myndigheten att telefonförsäljning av krediter skapar betydande problem på kreditmarknaden och därför bör förbjudas.

– Det har vi fog för, vill jag påstå. Resultatet av vår granskning var minst sagt hårresande, framhåller Konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell.

Stress och uteblivna förklaringar

Cecilia Tisell pekar ut flera faktorer som talar för att ett förbud bör införas.

– Till exempel använder sig kreditförmedlare av flera marknadsföringsåtgärder som är svartlistade enligt marknadsföringslagen, de efterlever inte skriftlighetskravet och stressar konsumenter att så snabbt som möjligt signera kreditavtal.

Tisell tillägger att det även är vanligt förekommande att konsumenter inte får tillräckligt med information i säljsamtalen. Viktiga förklaringar, som krävs för att kunna fatta ett genomtänkt beslut, utelämnas i kommunikationen mellan säljare och kund.

– Av material som Konsumentverket har granskat framgår tydligt att konsumenter har svårt att förstå innebörden av krediterna som marknadsförs, konstaterar KO.

Accepterar inte ett nej

Konsumentverkets granskning visar dessutom att flera kreditförmedlare inte accepterar ett nej från konsumenter.

Flera anmälningar visar samma sak:

- Företagen fortsätter att kontakta konsumenter, trots att de sagt nej och bett om att inte bli kontaktade igen.

- Kreditförmedlare tar fram en kreditupplysning på konsumenten, trots att denne klart och tydligt sagt nej.

Hänvisar till tidigare förbud

År 2018 infördes ett förbud mot telefonförsäljning av premiepensionsprodukter.

Konsumentombudsmannen Cecilia Tissel anser att förbudet har resulterat i att marknadsföring av premiepensionsprodukter i stort sett har blivit kvitt sina problem.

– Detta talar starkt för att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter kan vara ett effektivt sätt att minska problemen även på konsumentkreditmarknaden.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen