Oväntat besked: Då dör flest i trafiken

2024 10 27

En analys från Transportstyrelsen ger ett oväntat svar på när flest människor dör i trafiken – och vad det beror på.

Trafikolyckor sker dessvärre under hela året, men under vissa perioder händer det betydligt oftare.

160 personer har omkommit i trafikolyckor mellan januari och september 2024.

Enligt Transportstyrelsens analys är många av dödsolyckorna dock koncentrerade till en specifik period.

Har hittat orsaken

Trots att vinterhalvåret medför både sämre väder, sämre väglag och mer mörkerkörning, sker det fler dödsolyckor på sommaren än under resten av året, rapporterar SR.

Transportstyrelsen har analyserat vad det beror på, och har hittat en förklaring.

– Orsaken är att det är betydligt mycket fler oskyddade. Det är motorcyklar, även då i stadsmiljö att det är fler cyklar och fotgängare och mopeder, säger Staffan Berge Holmbom, statistiker vid Transportstyrelsen, till radiokanalen.

Fler oskyddade trafikanter tros alltså vara anledningen till att det sker fler dödsolyckor på sommaren.

MC-förare, cyklister och andra oskyddade trafikanter är dessvärre starkt representerade i statistiken över omkomna i trafiken.

70 procent fler i år

Detta gör alltså att det sker betydligt fler dödsolyckor under sommaren.

Statistik från 2003 fram till idag visar att det är runt 40 procent fler som dör i trafiken på sommaren jämfört med resten av året, rapporterar radiokanalen.

Siffrorna för 2024 ser ännu värre ut.

I år har 70 procent fler dött i trafiken på sommaren än under vintern och våren.

Det är extra vanligt att MC-förare drabbas.

– Det är en grupp som fortsätter att förolyckas, säger Staffan Berge Holmbom till radiokanalen.

Stor skillnad mellan månaderna

Transportstyrelsens statistik visar alltså att 160 personer har omkommit i trafiken mellan januari och september 2024.

Av dessa var 90 skyddade trafikanter som alltså färdades i exempelvis bil eller lastbil.

70 av de omkomna var oskyddade trafikanter, till exempel MC-förare, cyklister, mopedister eller fotgängare.

Statistiken visar att det exempelvis var nio personer som omkom i trafiken i januari 2024, 14 personer i februari och fem personer i mars.

Under sommarmånaderna juni, juli och augusti var det 23, 28 och 22 personer som dog i trafiken, enligt Transportstyrelsens siffror.

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen


Mängder av kunder lurade – ”fakturor på 25 000 kronor”

2024 11 20

I februari stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget Advea AB och personen bakom företaget.

Advea, som i dag heter Folisker AB, anklagades för att ha vilselett konsumenter.

På köpcentrum, marknader, mässor och utanför affärslokaler har företagets säljare lockat människor att skriva på avtal genom att erbjuda gratis elektronikutrustning – till exempel telefoner, hörlurar och surfplattor. 

Samtidigt har säljarna påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. 

Erbjudandet visade sig dock för bra för att vara sant. Konsumenter som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor.

– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, sade Ida Nyström, processråd vid KO, i samband med stämningsansökan.

Bluffmakeriet har pågått på flera platser i Sverige. Säljarna besökte bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.

Fälls i domstol

Nu kommer domen mot företaget.

Advea, i dag Folisker, döms att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.

Dessutom förbjuds de att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna. Företaget förbjuds också att påstå att de representerar eller samarbetar med kundens befintliga operatör.

Det rapporterarar Konsumentverket med hänvisning till den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen.

– Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Mångmiljon-vite

Företaget kan tvingas betala en större summa pengar om man bryter mot domen.

– Domen omfattar en rad punkter vilka sammanlagt är förknippade med ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner kronor för personen bakom tidigare Advea, numer Folisker AB, uppger Konsumentverket.

Ett vite är ett slags böter som företag kan få betala om de inte följer förbud, ålägganden eller andra typer av beslut.  

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen