Oväntad vändning från biljätte – “Vill ha ljud och lukt kvar”

2024 04 27

Biljätten Aston Martin skjuter nu på lanseringen av sin första elbil.

Det har gått knackigt på elbilsmarknaden under det senaste året.

Samtidigt har Aston Martin förberett sig på att presentera sin första elbil.

Nu ger man dock besked om att så inte blir fallet, och biljätten skjuter på lanseringen.

Det rapporterar Teknikens värld.

“Vi var redo”

Styrelseordförande Lawrence Stroll har uttalat sig om beskedet.

– Vi var redo att göra det, men det verkar som om det finns mycket mer hajp på elbilsmarknaden som är politiskt driven snarare än av konsumenternas efterfrågan, särskilt i Aston Martins prisklass, säger han.

Står klara

Aston Martin har fyra olika elbilsmodeller redo för lansering.

Däremot ser man nu ut att lansera först 2027 och istället satsa på hybrider.

– Vi pratar med våra återförsäljare, vi pratar med våra kunder, när du har ett litet nätverk kan du enkelt kommunicera. Och alla säger att de vill ha ljud och lukt kvar.

Pressar marknaden

Under den senaste tiden har orosmoln uppkommit på marknaden då flera olika kinesiska aktörer bedöms pressa priserna i västvärlden vad gäller elbilar.

En aktör är Xpeng, som satsar på marknaden i Sverige och med sin modell G6 vill utmana Tesla.

– Och vi kommer med ännu fler modeller. Vi behöver ha produkter i alla segment och vi måste ha fler försäljningsställen, säger Xpengs svenska försäljningschef Marcus Rosenborg till SvD.

Även Polestar

Även Polestar har under den senaste tiden satsat stort och tror på marknaden.

Detsamma gäller BMW.

– Många företag vill minska utsläppen så där finns fortfarande stor efterfrågan på elbilar. Privatsidan är mer priskänslig och att klimatbonusen försvann spelar in, säger BMW:s presstalesperson Carl Lindwall.

Det råder fortsatt stora frågetecken på marknaden, men vissa bedömare menar att i samband med de kommande räntesänkningarna så kan elbilsmarknaden komma igång igen.

Samtidigt pekar vissa på att det görs för lite från statligt håll för att subventionera elbilar och göra det enklare för privatpersoner att få åtkomst till elbilarna.

Foto: R. Lovesy

Text: Redaktionen


24nov2025

Ökad trygghet för husägare – ny branschstandard för hantverkare lanseras

2025 11 24

En ny kompetensstandard för utvalda hantverkare lanseras.

Hus och hem kräver ständig tillsyn och upprustning.

Inom flera hantverksyrken finns olika kompetenskrav som måste följas.

Men inom glasbranschen har det inte funnits något liknande.

Lansering av kompetensstandard

Nu lanseras den första kompetensstandarden för glasbranschen.

Syftet är att renoveringar ska genomföras på ett korrekt sätt, vilket ska öka tryggheten för de som anlitar en glasfirma.

– Den nya kompetensstandarden för fönsterrenovering syftar till att säkerställa att yrkesutövare har de kunskaper och färdigheter som krävs för att utföra renoveringar på ett professionellt och hållbart sätt, uppger Glasbranschföreningen, i ett uttalande.

Stor brist

När det kommer till kompetensförsörjning i branschen väntar stora utmaningar.

Det är få som väljer att inrikta sig mot glas och fönster och pensionsavgångarna är många inom de närmaste åren.

– Vi ser att arbeten gällande fönsterrenovering ökar. Det finns idag ingen gymnasie- eller vuxenutbildning inom yrket, men med den här satsningen möjliggör vi för våra fönsterrenoverande medlemsföretag att anställa lärlingar, säger Glasbranschföreningens yrkesutbildningsansvarige Joakim Länder, i ett uttalande.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Standarden innehåller

Den nya kompetensstandarden kommer innehålla några olika obligatoriska delar.

- Bedömning av fönstrets skick och renoveringsbehov. 

- Demontering och märkning av fönster och komponenter. 

- Arbetsmiljörisker och säkerhetsrutiner. 

- Miljömedvetet arbete med fokus på avfallsminimering och optimerad återvinning. 

Glasbranschföreningen

- Glasbranschföreningen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för cirka 380 glasmästerier, bilglasmästerier, konstinramningsföretag och glas- och fasadentreprenörer i Sverige.

- Det finns även ett 60-tal företag som har associerat medlemskap, och det är branschens leverantörer.

- Föreningens främsta uppgift är att förse medlemsföretagen med de rätta kunskaperna och redskapen för att kunna bedriva en så bra verksamhet som möjligt.

Källa: Glasbranschföreningen

Läs också: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Callum Hill

Text: Redaktionen


24nov2025

”Borde titta på Ica och Lidl” – flera matjättar kritiseras

2025 11 24

En satsning från matjättarna Ica och Lidl hyllas.

Den svenska livsmedelsproduktionen har det ofta kämpigt i konkurrensen med importerade alternativ, som vanligtvis är billigare.

Det gäller också de svenska äppelodlarna.

Av de äpplen som säljs i de svenska mataffärerna är bara 25 procent från svenska odlare.

– Det är jättetråkigt för vi har odlingsförutsättningarna att leverera mycket mer äpplen. Om efterfrågan ökar planterar existerande odlare fler träd samtidigt som antalet odlare säkerligen också ökar, säger äppelodlaren Jan Ehrensvärd på Österlen, till Dagligvarunytt.

Ica och Lidl lyfts fram

Anledningen bakom den relativt låga försäljningsgraden av svenska äpplen är inte given.

Men en anledning kan vara hur butikerna exponerar de svenska livsmedlen, menar producentorganisationen Sydgrönts vd Martin Löfstedt.

Han tycker att de svenska varorna ofta hamnar i skymundan och att de inte får samma plats som de i regel lite billigare importerade produkterna.

Han lyfter fram två matkedjor som har lyckats bättre med att lyfta fram de svenska äpplena, än de övriga butikerna.

– Ica och Lidl gör på samma sätt med både svenska och importerade äpplen. Fler borde titta på hur de gör för då får ju svensk frukt verkligen samma chans, säger han.

Svensk äppelproduktion

I Sverige finns goda förutsättningar för att odla äpplen, och det finns över 200 äppelsorter i landet.

Och möjligheten att lagra äpplena gör att man kan sälja svenskt året runt.

Äpplena läggs i svala rum med kontrollerad luftkvalitet och temperatur, vilket får äpplena att fortsätta andas samtidigt som mognadsprocessen avstannar. Det gör att de svenska äpplena nu kan säljas hela året runt, uppger organisationen bakom märkningen ”Från Sverige”.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Från Sverige

”Från Sverige” är en frivillig ursprungsmärkning för svenska livsmedel.

– I märkningen ingår märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

Märkningen ställer krav på att allt från odling och uppfödning, till förädling, packning och eventuella kontroller utförs inom Sveriges gränser.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Ica Sverige resp Willys resp Coop resp Lidl

Text: Redaktionen