21 okt 2025

Oväntad upptäckt om vindkraft – effekten är tvärtom

2025 10 21

Mellan 2002 och 2022 ökade antalet vindkraftverk i Sverige med 900 procent.

Idag är strax över 5 000 vindkraftverk i drift och utspridda över landet.

Frågan är känslig och väcker starka åsikter från både höger och vänster på den politiska linjen.

Enligt en färsk undersökning från branschorganisationen Green Power Sweden tror de flesta svenskar att det bara är en minoritet som är positiva till mer landbaserad vindkraft.

Men.

Det stämmer inte. Resultatet visar att stödet i själva verket underskattas. Enligt den nya studien är 56 procent av svenskarna positivt inställda till landbaserad vindkraft.

Utfallet går i linje med undersökningar från exempelvis Svenskt Näringsliv som visat att 63 procent är för utbyggnad av vindkraft.

"Riksrepresentativ"

Studien anses vara välgrundad.

Den bygger på “en riksrepresentativ opinionsmätning och fördjupade analyser i 20 kommuner”, enligt Green Power Sweden.

I vissa kommuner underskattas stödet till och med uppemot 18 procentenheter. Ingen kommun visar en överskattning av stödet.

– Utbyggnaden av förnybar energi är avgörande för Sveriges tillväxt. Undersökningen visar att det finns en större acceptans än vad man trott. Det bådar gott inför fortsatt utbyggnad av vindkraften, säger Mari-Louise Wernersson, verksamhetsledare på Svensk vindkraft, i en kommentar.

Effekten är tvärtom

Naturvårdsverket har tidigare gjort en liknande upptäckt.

I en studie som myndigheten lagt fram framgår att argumentet om den estetiska aspekten, exempelvis motståndet från lokala intressenter som menar att vindkraftverk antas skrämma bort turister, verkar vara en myt.

Effekten tycks istället vara tvärtom.

– Resultaten tyder på att turister i allmänhet inte ser vindkraftverk som något negativt, utan uppskattar dem för att de bidrar till hållbar utveckling och energioberoende, skriver författarna i Naturvårdsverkets rapport.

LÄS MER: Jättesmäll för svensk vindkraft

SD: "Förstör nattsömnen"

Vindkraft är hett omdiskuterat inom politiken. Ofta handlar det inte om elen det genererar, utan just hur det påverkar estetiska och psykosociala faktorer i vardagen.

– Folk får psykiska problem för de får nattsömnen förstörd av ljudet. Det saboterar naturen, har exempelvis Sverigedemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt tidigare sagt till SvD.

För ett drygt år sedan sade regeringen nej till 13 planerade vindkraftsparker i Östersjön, efter synpunkter från Försvarsmakten.

– Det här är ett tufft besked att ge, men ett givet besked som visar att vi tar försvaret av Sverige på allra största allvar, sade närings- och energiminister säger Ebba Busch (KD) på en pressträff vid tillfället.

LÄS MER: Enorm vindkraftspark stoppas

Foto: T. Reuabourg

Text: Redaktionen


Skatteverket riktar meddelande till alla som ska byta till vinterdäck

2025 10 21

Det börjar bli dags för bilister att byta till vinterdäck.

Och det innebär att trycket kommer att vara högt hos däckbytarföretagen.

Skatteverket går i samband med det ut med ett meddelande till Sveriges bilister om att vissa företag inte ägnar sig åt vad de beskriver som “sund konkurrens”.

Skatteverket meddelar

När Skatteverket kontrollerade däckfirmor förra hösten fick nästan hälften betala kontrollavgifter för att de inte hade registrerat all försäljning i kassan, eller för att inte alla som jobbade på arbetsplatsen var inskrivna i personalliggaren.

– Ett orimligt lågt pris kan vara tecken på skattefusk, dålig arbetsmiljö eller att de anställda utnyttjas, meddelar myndigheten på tisdagen.

– Genom att ta kvitto, kolla upp firman du anlitar, och fundera över om det pris du erbjuds är rimligt bidrar du till en konkurrens på lika villkor och minskat fusk.

Tre tips

Skatteverket går ut med tre tips för att konsumenter ska kunna säkerställa att de inte “bidrar till osund konkurrens eller fusk”.

Det första är att kontrollera priset.

– Ett orimligt lågt pris kan vara tecken på olika typer av fusk med skatter och avgifter. Det ökar också risken för att de anställda på företaget har dålig arbetsmiljö och blir utnyttjade av sin arbetsgivare.

Läs mer: ”Sämsta i historien” – tung dom från Swedbank

Tips nummer två

Skatteverkets andra tips är att be om kvitto.

– De allra flesta företag måste ge dig som kund ett kvitto på ditt köp och registrera försäljningen i kassaregistret, framhåller myndigheten.

– Det gäller oavsett om du betalar däckskiftet kontant, med kort, Swish eller via andra digitala betaltjänster. Du ska inte behöva be om ett kvitto utan säljaren ska själv erbjuda dig det.

Sista tipset

Tips nummer tre är att kolla upp däckfirman på förhand.

I Skatteverkets tjänst Hämta företagsinformation kan konsumenter se om företaget är godkänt för F-skatt, registrerat för moms och registrerad som arbetsgivare. 

Läs mer: UPPGIFTER: Ilska inom regeringen – skyller på Liberalerna

Foto: F. Bratt Skatteverket resp D. Foster

Text: Redaktionen


21 oktober 2025

JUST NU: Rusning till ICA-butik – ”sålde 600 burkar direkt”

2025 10 21

Ica Supermarket i Hedemora säljer läsk som aldrig förr.

Detta efter att en ny läsksort lanserats i butiken.

Det handlar om den uppmärksammade sockerfria läskedrycken Brainrot Soda. Sverigelanseringen av drycken har skapat hysteri. Folk från olika delar av landet reste till Hedemora när läsken lanserades under måndagen.

Kunderna strömmade in, berättar butikschef Mikael Jansson.

– Vi sålde över 600 burkar direkt. Det var fullt tryck, säger han till Dagligvarunytt och berättar att lanseringen lyfte butikens försäljning markant.

”600 burkar direkt”

Kunderna väntade utanför butiken tidigt på måndagsmorgonen. När butiksdörrarna öppnades klockan 07 vällde de in med siktet inställt på läskhyllorna. 

– I dag släpps de fyra Brainrot Soda sorterna från Brainrot Snacks i butiken. Du får skynda dig om du ska ha ett exemplar av varje sort. De tjugo första kunderna får även den femte sorten på köpet, skrev Ica-butiken på sociala medier i samband med lanseringen. 

LÄS MER: ”Sämsta i historien” – tung dom från Swedbank 

Stora på sociala medier

Det stora kundintresset för läsksorten har två förklaringar, enligt Mikael Jansson. För det första har Ica-butiken i Hedemora blivit något av en expert på att nå ut via sociala medier. Filmklipp om den historiska Sverigelanseringen har spridits brett på Tiktok och Instagram.

För det andra har läskens tecknade seriefigurer bidragit till framgången. Enligt Jansson kopplar många barn figurerna till Youtube och det populära datorspelet Roblox.

– Jag har barn själv och när jag hörde att det skulle komma en Brainrot Soda förstod jag direkt att det skulle bli stort, så jag hörde av mig till leverantören, säger butikschefen till Dagligvarunytt.

LÄS OCKSÅ: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris 

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen