Oväntad upptäckt om elbilar – “Vi är förvånade”

2024 08 24

En ny undersökning visar ett överraskande fynd om elbilarnas däck.

Elbilar är ofta tyngre än diesel-och bensinbilar.

Trots detta slits inte däcken lika mycket som man tidigare har trott.

En ny undersökning visar på överraskande resultat gällande elbilarnas däck.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Borde ta slut snabbare”

Tidigare har man trott att elbilarnas däck slits betydligt mer än den nya undersökningen från Däckbranschen visar.

Mattias Hjort på Väg- och Transportforskningsinstitutet förklarar.

– Elbilarna är ofta utrullade med väldigt lättrullade däck för att få längre räckvidd, och då har de lite mindre mönsterdjup till att börja med, säger han till SR.

– Då tänker man att de borde ta slut lite snabbare.

“Vi är förvånade”

Mattias Hjort är överraskad.

– Vi är ändå förvånade över att däcken var i så gott skick.

Han understryker även att mer forskning behövs om ämnet.

Olika anledningar

Möjliga förklaringar till att elbilarnas däck var i så gott skick kan ha att göra med ålder och noggrannhet.

– Andelen bilar med mönsterdjup på tre millimeter eller mindre var tydligt mindre för elbilar än för andra bilar, framhåller bolaget Däckrazzia.

– Även när det gäller trycket i däcken skiljer elbilsägarna ut sig på ett positivt sätt.

– De flesta elbilarna är av nyare årsmodell, vilket sannolikt är en del av förklaringen till elbilarnas bättre däckstatus, fortsätter Däckrazzia.

– Men även vid en jämförelse med andra bilar högst fem år gamla finns det tydliga skillnader till elbilarnas fördel.

"Är överraskande"

Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige, uttalar sig om den oväntade upptäckten,

– Resultatet är överraskande och pekar på behov av fördjupad analys. Det finns fler möjliga anledningar än skillnad i ålder på bilar, säger han.

– Kanske är elbilsägarna mer noggranna med till exempel däcktrycket för att bibehålla en bra räckvidd. Kanske byter de sina däck oftare. Vi kommer att fortsätta följa upp frågan om däckens skick på elbilar jämfört med andra bilar.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


Kraftigt oväder drar in – vädret slår om

2024 09 07

På lördag och söndag blir det vackert och soligt i stora delar av Sverige, men sedan slår vädret om och ett oväder drar in.

De senaste dagarna har vi fått njuta av ovanligt varmt och soligt septemberväder.

På sina håll har det till och med uppmätts värmerekord för månaden.

– Ett mäktigt högtryck med centrum över västra Ryssland sträcker sig in över Skandinavien med soligt och varmt väder, där temperaturen ligger mycket över det normala för årstiden, rapporterar SMHI:s meteorolog Emma Rosengren.

Soligt och varmt i helgen

Det högtrycksbetonade vädret ser ut att stanna över helgen och bjuda på sol och värme.

– Huvudsakligen i Götaland kan det bli maxtemperaturer över 25 grader, enligt meteorologen.

I princip hela Sverige ser dock ut att få soligt väder och temperaturer över 20 grader under helgen – men sedan kommer vändningen.

Vädret slår om rejält

Redan på måndagen ser vädret ut att försämras.

Måndagen kan förvisso bli relativt varm och på sina håll solig, även om framför allt västra Sverige kan drabbas av en del regn redan då.

På tisdagen ser det ut att bli riktigt oväder.

Stora delar av Sverige drabbas av regn, bara östkusten ser ut att klara sig undan.

Temperaturen sjunker också under 20 grader i stora delar av landet.

– Lågtryck med svalare luft och nederbörd närmar sig västerifrån. Skurar och regn kan därför inte uteslutas, särskilt inte i de västra delarna av landet, enligt SMHI:s meteorolog.

Kan bli stora regnmängder

På onsdag kan det bli lite soligare igen, men temperaturen blir fortsatt ganska sval och mer normal för årstiden jämfört med de senaste dagarna.

Enligt SMHI:s 10-dygnsprognos ser temperaturen ut att ligga kvar under 20 grader, och vädret ser ut att mestadels bli molnigt.

Det ser med andra ord ut som att hösten gör sitt verkliga intåg under nästa vecka.

Regnet som väntar i början av nästa vecka kan dessutom bli kraftigt på sina håll, säger Klarts meteorolog Lasse Rydqvist till Aftonbladet.

Det gäller framför allt Jämtland, Härjedalen och Värmland.

– Det kan bli 30, 40 millimeter på ganska kort tid, så det gäller att hålla sig uppdaterad. Det är svårbedömt var det kommer att hamna, säger han till tidningen.

Text: Redaktionen


Stort larm om Hedin Bil

2024 09 07

Hedin Bil, Sveriges största återförsäljare av nya bilar, har hamnat i blåsväder.

Koncernen har fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämning av leasade bilar, vilket strider mot privatleasingavtalet.

Det avslöjar Sveriges största konsumentorganisation för bilister, M Sverige, i en färsk granskning.

Enligt granskningen har Hedin Bil bland annat fakturerat kunder för åtgärdande av tekniska brister, trots att dessa borde täckas av garantin. 

– Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet, skriver M Sverige.

”Helt i strid med avtalet”

Vid återlämning av en leasad bil kan hyresgivaren kräva att kunden ska betala för onormalt slitage, eftersom det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren”. Hedin Bil är dock återförsäljare och har kommit med egna krav på betalning.

Helt i strid med avtalet, enligt M Sverige.

– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage.

Först efter M Sveriges granskning har Hedin Bil ändrat sig.

– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall.

Klaga först

Efter avslöjandet går M Sverige ut med flera uppmaningar till personer som leasar sin bil.

– Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad, framhåller organisationen.

M Sverige uppmanar bilister att vidta följande åtgärder i en sådan situation:

  • Klaga först till företaget som du har betalat till.
  • Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
  • Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.

Foto: Holger.Ellgaard

Text: Redaktionen