Oväntad upptäckt om elbilar – “Vi är förvånade”

2024 08 24

En ny undersökning visar ett överraskande fynd om elbilarnas däck.

Elbilar är ofta tyngre än diesel-och bensinbilar.

Trots detta slits inte däcken lika mycket som man tidigare har trott.

En ny undersökning visar på överraskande resultat gällande elbilarnas däck.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Borde ta slut snabbare”

Tidigare har man trott att elbilarnas däck slits betydligt mer än den nya undersökningen från Däckbranschen visar.

Mattias Hjort på Väg- och Transportforskningsinstitutet förklarar.

– Elbilarna är ofta utrullade med väldigt lättrullade däck för att få längre räckvidd, och då har de lite mindre mönsterdjup till att börja med, säger han till SR.

– Då tänker man att de borde ta slut lite snabbare.

“Vi är förvånade”

Mattias Hjort är överraskad.

– Vi är ändå förvånade över att däcken var i så gott skick.

Han understryker även att mer forskning behövs om ämnet.

Olika anledningar

Möjliga förklaringar till att elbilarnas däck var i så gott skick kan ha att göra med ålder och noggrannhet.

– Andelen bilar med mönsterdjup på tre millimeter eller mindre var tydligt mindre för elbilar än för andra bilar, framhåller bolaget Däckrazzia.

– Även när det gäller trycket i däcken skiljer elbilsägarna ut sig på ett positivt sätt.

– De flesta elbilarna är av nyare årsmodell, vilket sannolikt är en del av förklaringen till elbilarnas bättre däckstatus, fortsätter Däckrazzia.

– Men även vid en jämförelse med andra bilar högst fem år gamla finns det tydliga skillnader till elbilarnas fördel.

"Är överraskande"

Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige, uttalar sig om den oväntade upptäckten,

– Resultatet är överraskande och pekar på behov av fördjupad analys. Det finns fler möjliga anledningar än skillnad i ålder på bilar, säger han.

– Kanske är elbilsägarna mer noggranna med till exempel däcktrycket för att bibehålla en bra räckvidd. Kanske byter de sina däck oftare. Vi kommer att fortsätta följa upp frågan om däckens skick på elbilar jämfört med andra bilar.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


Nu ska bilar bli billigare – helt ny kategori på gång

2025 11 08

Europeiska elbilar måste bli billigare.

Den slutsatsen har EU kommit till.

Kritik riktas återkommande mot att elbilar är alldeles för dyra när det pratas om elektrifieringen av fordonsflottan.

Samtidigt är konkurrensen från Kina stenhård – någonting som EU nu ska försöka lösa genom att införa en helt ny kategori för att pressa ner priserna, rapporterar Reuters.

Ska bli billigare

EU-kommissionen siktar på att i december tillkännage skapandet av en ny kategori av prisvärda små elbilar i ett försök att motverka kinesisk konkurrens och återuppliva den europeiska marknaden.

Planen är att små elfordon inte ska behöva inkludera lika mycket säkerhetsutrustning och teknik som en stor sedanbil.

Så mycket ska de kosta

EU-kommissionären för industri Stephane Sejourne kommenterar.

– Målet för tillverkarna är att få ut nya småfordon prissatta mellan 15 000 och 20 000 euro på marknaden, och eftersom regleringskrav också påverkar priset kommer vi att skapa det här regelverket, säger han.

De nya mindre elbilarna kan alltså komma att kosta motsvarande mellan 165 000 och 220 000 kronor.

Läs mer: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Senaste siffrorna

Årets elektrifiering bland personbilar i Sverige ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

– 36 procent elbilar och 30 procent laddhybrider. Hittills i år utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna, vilket är i nivå med 2024 års totala utfall.

Viss minskning

I oktober registrerades totalt 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året.

Mobility Sweden bedömer alltjämt att nivån av laddhybrider är hög i jämförelse med övriga Europa.

Läs mer: Kinas elbilar gör succé – i Brasilien

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


Ryssland attackerat – 1 000 kilometer från Ukraina

2025 11 08

Ukrainska drönare har på nytt slagit till mot Ryssland.

De ukrainska “drönarsanktionerna” fortsätter.

Nu kommer uppgifter om att ryska Basjkirien – beläget omkring tusen kilometer från den ukrainska gränsen – har attackerats, rapporterar Kyiv Independent.

Ny attack

Ukrainas militära underrättelsetjänst HUR uppger att deras drönare slog till mot en viktig petrokemisk anläggning i regionen.

Ukrainska långdistansdrönare slog till mot den petrokemiska anläggningen i Sterlitamak, som förser den ryska armén och Rysslands militärindustriella komplex med bland annat flygbränsle och syntetiska polymerer.

Brand i verkstad

HUR hävdar att drönarattacken ledde till en brand i verkstaden som producerar en tillsats känd som agidol, vilken används till flygbränsle.

Republikens chef, Radiy Khabirov, har inte kommenterat den påstådda drönarattacken mot den viktiga anläggningen.

Läs mer: Sverige har bidragit till attacker mot Ryssland

Fortsätter avancera

Samtidigt kommer uppgifter om att de ryska styrkorna fortsätter att avancera i den strategiskt viktiga staden Pokrovsk – där Ukraina har haft det svårt under en tid.

– Geolokaliserade filmklipp publicerade den 6 och 7 november indikerar att ryska styrkor nyligen avancerade i nordöstra och till de östra utkanterna av Pokrovsk samt i södra Myrnohrad, öster om Pokrovsk, och norr om Myrnohrad, rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of war.

Söder om Krasnyi Lyman

ISW fortsätter.

– Ytterligare geolokaliserad film publicerad den 7 november indikerar att ryska styrkor även avancerade söder om Krasnyi Lyman nordost om Pokrovsk och omedelbart norr om Myrnohrad, framhåller tankesmedjan.

– En rysk militärbloggare hävdade att ryska styrkor nådde de nordvästra, norra och nordöstra utkanterna av Pokrovsk.

Läs mer: Nytt Tomahawk-besked – direkt från Zelenskyj

Foto: A. Stutesman

Text: Redaktionen