Oväntad upptäckt om elbilar – “Vi är förvånade”

2024 08 24

En ny undersökning visar ett överraskande fynd om elbilarnas däck.

Elbilar är ofta tyngre än diesel-och bensinbilar.

Trots detta slits inte däcken lika mycket som man tidigare har trott.

En ny undersökning visar på överraskande resultat gällande elbilarnas däck.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Borde ta slut snabbare”

Tidigare har man trott att elbilarnas däck slits betydligt mer än den nya undersökningen från Däckbranschen visar.

Mattias Hjort på Väg- och Transportforskningsinstitutet förklarar.

– Elbilarna är ofta utrullade med väldigt lättrullade däck för att få längre räckvidd, och då har de lite mindre mönsterdjup till att börja med, säger han till SR.

– Då tänker man att de borde ta slut lite snabbare.

“Vi är förvånade”

Mattias Hjort är överraskad.

– Vi är ändå förvånade över att däcken var i så gott skick.

Han understryker även att mer forskning behövs om ämnet.

Olika anledningar

Möjliga förklaringar till att elbilarnas däck var i så gott skick kan ha att göra med ålder och noggrannhet.

– Andelen bilar med mönsterdjup på tre millimeter eller mindre var tydligt mindre för elbilar än för andra bilar, framhåller bolaget Däckrazzia.

– Även när det gäller trycket i däcken skiljer elbilsägarna ut sig på ett positivt sätt.

– De flesta elbilarna är av nyare årsmodell, vilket sannolikt är en del av förklaringen till elbilarnas bättre däckstatus, fortsätter Däckrazzia.

– Men även vid en jämförelse med andra bilar högst fem år gamla finns det tydliga skillnader till elbilarnas fördel.

"Är överraskande"

Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige, uttalar sig om den oväntade upptäckten,

– Resultatet är överraskande och pekar på behov av fördjupad analys. Det finns fler möjliga anledningar än skillnad i ålder på bilar, säger han.

– Kanske är elbilsägarna mer noggranna med till exempel däcktrycket för att bibehålla en bra räckvidd. Kanske byter de sina däck oftare. Vi kommer att fortsätta följa upp frågan om däckens skick på elbilar jämfört med andra bilar.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


15nov2025

Glädjebesked för alla som laddar bilen – nyhet på gång

2025 11 15

Energijätten Shell har utvecklat en ny produkt till bilar som drivs med el.

Det handlar om en ny kylvätska till batterierna i eldrivna bilar.

Den nyutvecklade kylvätskan ska, enligt ett uttalande från Shell, innebära en stor förkortning av den tid det tar att ladda upp batteriet i elbilarna.

– Förmågan hos vår Shell EV-Plus Thermal Fluid att helt ersätta traditionella glykolbaserade kylvätskor och arbeta med befintlig hårdvara är en gamechanger, säger Shells chefsingenjör Robert Mainwaring, i ett uttalande.

Under tio minuter

Företaget hävdar att den nya kylarprodukten kommer kunna snabba upp laddningen i elbilarna, vilket skulle underlätta ägandet.

– Den nya produkten öppnar dörren för laddning upp till 80 procents kapacitet på mindre än tio minuter genom direktkontakt mellan battericellerna och den dielektriska vätskan.

Shell påstår också att den nya kylarvätskan kommer att minska antalet komponenter som behövs för att kyla bilens elektriska drivlina, vilket i sin tur kan göra elbilar effektivare och billigare att köra i framtiden.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Ny elbilspremie i Sverige

Den svenska regeringen gick i somras fram med en klimatplan som bland annat innehöll en ny elbilspremie.

Förslaget innebar att hushåll med låg inkomst på landsbygden skulle kunna få 54 000 kronor för att köpa en elbil.

Men förslaget stoppades av EU.

Ett nytt förslag ska nu tas fram.

– Det är extremt tajt med tid – och en stor utmaning att vara redo trots att själva beslutet ännu inte är på plats, uppger Naturvårdsverkets chef för klimatanalysenheten Sara Almqvist, till Borås Tidning.

Det nya förslaget

Det nya förslaget håller på att ta form, men enligt tidningen kommer den huvudsakliga elbilspremien bli högst 46 800 kronor per fordon, till skillnad från tidigare föreslagna 54 000.

Hushåll i glesbygd med lägre inkomster ska dock kunna få ett starttillägg på 18 000 kronor.

– Vi får hoppas att EU inte kommer med allt för stora ändringar i det uppdaterade förslaget, säger Sara Almqvist.

LÄS OCKSÅ: Saab får jätteorder

Foto: Precious Madubuike

Text: Redaktionen


15nov2025

Viktig uppmaning till alla med Gmail – kontot kan raderas

2025 11 15

Google kommer att ta bort många Gmail-konton framöver och uppmanar därför sina användare att agera.

Google har tidigare annonserat att man framöver kommer ta bort inaktiva Gmail-konton, vilket gör att många användare riskerar att få sina konton raderade permanent.

Användare som inte loggat in på sin Gmail under de senaste två åren riskerar nu att kontot stängs ner.

Har med säkerhet att göra

Regelbundna inloggningar krävs hos många onlinetjänster, för att man ska få behålla kontot.

Tidigare har Google inte haft någon sådan reglering, men det har nu införts.

Anledningen bakom Googles förändring är att oanvända konton innebär en säkerhetsrisk.

– Människor vill att de produkter och tjänster de använder online ska vara säkra och skyddade. Därför har vi investerat i teknik och verktyg för att skydda våra användare från säkerhetshot, som skräppost, nätfiske och kontokapning, uppger Google.

Men de verktygen räcker inte för att säkerställa säkerheten, menar techföretaget.

– Även med dessa skydd är det mer sannolikt att ett konto äventyras om det inte har använts under en längre tid.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Tio gånger vanligare

Google framhåller att säkerheten oftast är mycket lägre på oanvända konton och det innebär stora risker för kontots innehavare.

Exempelvis är tvåstegsverifiering aktiverad tio gånger så ofta hos aktiva användare, i jämförelse med de konton som står oanvända.

 – Det betyder att dessa konton ofta är sårbara, och kan bland annat användas till identitetsstöld, uppger techjätten.

Håll igång kontot

Det finns flera sätt att undvika att kontot raderas, utöver att man måste logga in på Gmail minst vartannat år.

Det går också bra att:

- Använda Google Drive

- Titta på en YouTube-video som inloggad

- Ladda ner en app från Google Play Butik

- Logga in med Google för att få åtkomst till en app eller tjänst från tredje part

- Använda en prenumeration som konfigurerats via Google-kontot

Källa: Google

LÄS OCKSÅ: SAAB får jätteorder

Foto: J. Morgan

Text: Redaktionen