Oväntad upptäckt om elbilar – “Vi är förvånade”
2024 08 24
En ny undersökning visar ett överraskande fynd om elbilarnas däck.
Elbilar är ofta tyngre än diesel-och bensinbilar.
Trots detta slits inte däcken lika mycket som man tidigare har trott.
En ny undersökning visar på överraskande resultat gällande elbilarnas däck.
Det rapporterar Sveriges Radio.
“Borde ta slut snabbare”
Tidigare har man trott att elbilarnas däck slits betydligt mer än den nya undersökningen från Däckbranschen visar.
Mattias Hjort på Väg- och Transportforskningsinstitutet förklarar.
– Elbilarna är ofta utrullade med väldigt lättrullade däck för att få längre räckvidd, och då har de lite mindre mönsterdjup till att börja med, säger han till SR.
– Då tänker man att de borde ta slut lite snabbare.
“Vi är förvånade”
Mattias Hjort är överraskad.
– Vi är ändå förvånade över att däcken var i så gott skick.
Han understryker även att mer forskning behövs om ämnet.
Olika anledningar
Möjliga förklaringar till att elbilarnas däck var i så gott skick kan ha att göra med ålder och noggrannhet.
– Andelen bilar med mönsterdjup på tre millimeter eller mindre var tydligt mindre för elbilar än för andra bilar, framhåller bolaget Däckrazzia.
– Även när det gäller trycket i däcken skiljer elbilsägarna ut sig på ett positivt sätt.
– De flesta elbilarna är av nyare årsmodell, vilket sannolikt är en del av förklaringen till elbilarnas bättre däckstatus, fortsätter Däckrazzia.
– Men även vid en jämförelse med andra bilar högst fem år gamla finns det tydliga skillnader till elbilarnas fördel.
"Är överraskande"
Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige, uttalar sig om den oväntade upptäckten,
– Resultatet är överraskande och pekar på behov av fördjupad analys. Det finns fler möjliga anledningar än skillnad i ålder på bilar, säger han.
– Kanske är elbilsägarna mer noggranna med till exempel däcktrycket för att bibehålla en bra räckvidd. Kanske byter de sina däck oftare. Vi kommer att fortsätta följa upp frågan om däckens skick på elbilar jämfört med andra bilar.
Foto: My Energy
Text: Redaktionen