Oväntad upptäckt om covid-vaccinet

2023 12 22

Den 7 november inledde Folkhälsomyndigheten sin stora vaccinationskampanj i Sverige.

Kampanjen rullades igång för att motverka en stor smittspridning inför vintern och runtom i landet erbjöds vaccin mot covid-19 och influensa.

Vaccinet för covid-19 hade uppdaterats för att öka skyddet ännu mer.

– För att minska risken för allvarlig sjukdom är det viktigt att äldre personer och riskgrupper tar det uppdaterade vaccinet, sade äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje vid tillfället.

Förvånande upptäckt

Nu har en ny studie tittat närmare på den uppdaterade vaccinvarianten.

Och resultatet är överraskande.

Det nya vaccinet är oväntat effektivt – och har gett ett “förvånande starkt svar” visar studien, enligt TV4.

Forskningen, som bedrivits vid Danderyds sjukhus, bekräftar att vaccinet ger en tiofaldig ökning av antikroppar mot de omikronvarianter som nu dominerar smittspridningen.

– Jag hoppas att det här ska övertyga fler att ta den här dosen, säger överläkaren Charlotte Thålin, en av dem som bedrivit den aktuella studien, till tv-kanalen.

Hoppas på att fler vaccinerar sig

Fram till den senaste tiden har det varit osäkert exakt hur starkt skyddet från vaccinet är gentemot de senaste, och mer kraftfulla, virusvarianterna.

I studien ingick 24 personer med en medelålder på 64 år och de allra flesta av dem hade varit smittade av covid-19 tidigare samt tagit minst fyra doser.

Den tiofaldiga ökningen av antikroppar är glädjande nyheter, menar Charlotte Thålin, och hoppas att det kan bidra till att fler vaccinerar sig.

– Vi ser verkligen bra svar av den här boosten och det är en väldigt stor uppdatering från tidigare vaccinet man har haft. Vi har en hög smittspridning och är man äldre eller i riskgrupp kan man fortfarande bli väldigt sjuk i covid-19, säger överläkaren.

Så snabbt som möjligt

Såväl regeringen som Folkhälsomyndigheten har tryckt på vikten av att vaccinera sig om man befinner sig i en riskgrupp eller är 65 år eller äldre.

Gärna så snabbt som möjligt, då det tar cirka en till två veckor för att få ett bra skydd mot virussjukdomarna.

– Det är en relativt stor andel i befolkningen som har en ökad risk för allvarlig sjukdom, och för dem är det viktigt att vaccinera sig mot både covid-19 och influensa, säger Magnus Gisslén i ett pressmeddelande.

Foto: T. Barbhuiya

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen