Oväntad trend bland motionärer – joggar på helt nytt sätt

2024 09 06

En oväntad trend växer sig allt starkare bland motionärer, som väljer ett nytt sätt att springa.

Att jogga eller springa är bra för hälsan, men samtidigt dras sig många för att börja eftersom de inte känner sig bra nog.

Företeelsen ”slow running” vill ändra på det.

Det är en trend som har fått ett starkt genomslag bland motionärer på senare tid, rapporterar SR.

Blir tillgängligt för fler

Slow running är precis vad det låter som. Det går ut på att man avsiktligt ska dra ner på farten och jogga i lugnt tempo.

En fördel med slow running är att springandet blir mindre inriktat på prestation och duglighet, vilket gör att det blir tillgängligt för fler.

Det menar influencern och slow running-profilen Clara Henry.

– Normen kring löpning säger ju att det måste gå snabbt, och jag tycker att det här är en ganska normbrytande disciplin. Jag hade ju alltid tänkt att: ”Gud, jag är så långsam, jag är så dålig när jag springer”. Och plötsligt var syftet att vara långsam, och det var bra! säger hon till radiokanalen.

Känner mindre press

Tidningen The Guardian har tidigare rapporterat om slow running som en ”revolution” inom motions- och löparvärlden.

– Fler och fler människor börjar springa för att njuta av tid i naturen, småprata med vänner och reducera stress, skriver tidningen.

En fördel med slow running är alltså, enligt dess förespråkare, att man känner mindre press.

Enligt Clara Henry kan det vara ett bra tips att ta med sig en kompis som kanske promenerar bredvid medan man själv joggar. Det kan också underlätta om man är rädd för att bli bedömd av omgivningen.

– Då har du en måttstock, du liksom tvingas sänka farten ganska rejält, och folk som går förbi vet inte om det är du som har lite spring i benen eller om det är din kompis som kanske tar en liten promenadpaus i joggen, säger hon till radiokanalen.

Längre löptider

En kartläggning som SVT tidigare har gjort av motionslopp bekräftar bilden av att allt fler springer långsammare. Löptiderna för exempelvis maraton har ökat de senaste tio åren.

– Jag är inte förvånad att det är längre tider. Min känsla är att löpning blivit till för alla och att det är accepterat att springa och delta i sitt eget tempo, säger Kalle Gräfnings, elittränare i löpning och längdskidor, till kanalen.

Foto: J Hill

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen


Mängder av kunder lurade – ”fakturor på 25 000 kronor”

2024 11 20

I februari stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget Advea AB och personen bakom företaget.

Advea, som i dag heter Folisker AB, anklagades för att ha vilselett konsumenter.

På köpcentrum, marknader, mässor och utanför affärslokaler har företagets säljare lockat människor att skriva på avtal genom att erbjuda gratis elektronikutrustning – till exempel telefoner, hörlurar och surfplattor. 

Samtidigt har säljarna påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. 

Erbjudandet visade sig dock för bra för att vara sant. Konsumenter som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor.

– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, sade Ida Nyström, processråd vid KO, i samband med stämningsansökan.

Bluffmakeriet har pågått på flera platser i Sverige. Säljarna besökte bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.

Fälls i domstol

Nu kommer domen mot företaget.

Advea, i dag Folisker, döms att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.

Dessutom förbjuds de att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna. Företaget förbjuds också att påstå att de representerar eller samarbetar med kundens befintliga operatör.

Det rapporterarar Konsumentverket med hänvisning till den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen.

– Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Mångmiljon-vite

Företaget kan tvingas betala en större summa pengar om man bryter mot domen.

– Domen omfattar en rad punkter vilka sammanlagt är förknippade med ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner kronor för personen bakom tidigare Advea, numer Folisker AB, uppger Konsumentverket.

Ett vite är ett slags böter som företag kan få betala om de inte följer förbud, ålägganden eller andra typer av beslut.  

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen