Oväntad husbilstrend

2024 08 18

Att köpa husbil har blivit allt trendigare.

Antalet svenskar som väljer att skaffa husbil ökar.

I tider av inflation och en svag krona är det många som letar efter alternativ till den traditionella utlandssemestern.

Hemester och camping har därför trendat i sommar och under de senaste åren, vilket märks på husbilsförsäljningen.

Husbilstrenden har också nått en oväntad målgrupp, rapporterar SR.

Når ny åldersgrupp

Att skaffa husbil är förvisso fortfarande mest populärt bland personer som är i övre medelåldern eller äldre.

– Fortsatt är det ju 50-plussarna som står för den största delen, säger husbils- och husvagnsförsäljaren Jonas Karlsson i Skene, till radiokanalen.

Husbilen trendar även i andra åldersgrupper, och det är framför allt det som ligger bakom den ökade försäljningen.

– Ökningen är i de yngre ålderskategorierna, och här ser vi att det är friheten man vill åt, säger han.

Synen på när och hur man använder en husbil har förändrats.

”Van life” trendigt

Tidigare har husbilen mest setts som ett fordon som man använder under semesterveckorna.

Men på senare tid har framför allt yngre människor börjat använda husbilen på ett mer varierat sätt under hela året.

”Van life” är en trend som har inspirerat många. Att använda husbilen blir en livsstil.

– Det kan vara skidåkning, eller det kan vara att man kommer hem en fredag och så ”äh, vi tar en golfhelg” – då tar man med sig sin husbil och drar till en golfbana och nyttjar ställplatser, och så har man en rätt så god helg, säger Jonas Karlsson till radiokanalen.

Många väljer hemester

Trenden bland unga, i kombination med att ”hemester” blivit mer populärt, har alltså gynnat husbilen.

I år har 41 procent av svenskarna uppgett att de har ”hemester” snarare än att åka utomlands, enligt en undersökning från Länsförsäkringar.

Orsaken tros alltså vara att många har en ansträngd ekonomi, men också att många helt enkelt uppskattar att semestra hemma i Sverige.

Foto: Roadpass

Text: Redaktionen


Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 05

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen


Folk kan inte betala – Swedbank och flera banker drabbade

2024 11 04

Många av Swedbanks kunder kan just nu inte betala.

Problemet upptäcktes vid halv niotiden på måndagsmorgonen.

Det tycks handla om en driftstörning hos Swedbank som skapar problem för flera användare.

Även Sparbankerna, som består av en stor grupp lokala banker över hela Sverige, är drabbade.

Bekräftar störning

Problemet har drabbat folk som försöker betala med Swish.

Många betalningar tycks inte gå igenom.

Swish själva bekräftar störningarna.

– Driftstörning hos Swedbank och Sparbankerna, skriver man på sin hemsida och tillägger:

Just nu upplever vi en störning som påverkar transaktioner till och från Swedbank.

Kopplades till Riksbanken

Dagens rapporter är anmärkningsvärda utifrån att Swish hade liknande problem så sent som i fredags.

Då spårades bekymret till Riksbanken och myndighetens betalningssystemet Riks.

Enligt Riksbanken handlade det om en “tröghet i systemeten” som påverkade “en mindre del av betalningarna hos Swish.

– Det är Swish som påverkas då betalningarna går via vårt system, sade myndighetens pressekreterare Susanne Meyer till GP vid tillfället.

Tog flera timmar

Vid det tillfället tog det flera timmar innan problemet var åtgärdat.

De första rapporterna kom då, precis som nu, på förmiddagen.

Först vid 13-tiden kunde Riksbanken ge lugnande besked om att de tekniska driftstörningarna var under kontroll.

Någon prognos när dagens problem kan vara åtgärdade finns inte i nuläget.

Används av 80 procent

Swedbank beskriver sig själva som ledande banken för hushåll och företag i Sverige.

Totalt har man 7,4 miljoner privatkunder.

Swish å sin sida används av drygt 80 procent av svenska folket och 300 000 företag och organisationer.

Sedan lanseringen 2012 har man blivit ett av Sveriges starkaste varumärken och hela landets mobila betaltjänst.

I december 2023 nådde företaget en milstolpe när Swish passerade en miljard betalningar.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen