Otroliga upptäckten – tusentals delfiner simmade tillsammans

2025 01 29

En massiv delfinflock har observerats.

Vanligtvis simmar delfiner i grupper på mellan tio och trettio individer.

Vid Kaliforniens kust har dock någonting oväntat observerats - 1 500 delfiner som simmade tillsammans i samma grupp.

Det rapporterar The Guardian.

1 500 delfiner

Ett kilometerlångt kluster av delfiner har filmats när de hoppar och glider över Carmel Bay utanför Kaliforniens centrala kust och bildar en ovanlig ”superpod” med mer än 1 500 individer.

– De var vid horisonten så långt jag kunde se, säger kapten Evan Brodsky från Monterey Bay Whale Watch, som filmade den enorma samlingen med drönare.

“Hade kul”

Colleen Talty, en marinbiolog som var med på resan för att följa den årliga migrationen av gråvalar som är på väg till avelslagunerna utanför Mexikos Baja California-kust, beskrev det som ”ganska fantastiskt” att se mer än 1 500 delfiner tumla runt runt deras båt.

– De hade bara jättekul. De rörde sig överallt, slog med fenorna och kom rakt över till båten. De såg ut som om de hade en stor fest, säger hon.

Fakta delfiner

De allra flesta delfinarter lever i haven, ofta längs kusterna. 

Flasknosdelfiner (kallas också öresvin) som man ofta ser på delfinarier, kan bli 30-45 år gamla. 

De blir inte könsmogna förrän vid 10-12 års ålder och honan kan få som mest åtta kalvar under sin levnadstid. 

– Flasknosdelfiner, liksom de flesta andra delfiner äter olika sorters fisk, bläckfisk och kräftdjur som de fångar på bottnen eller i de fria vattenmassorna, oftast på mindre än hundra meters djup, förklarar WWF.

Mindre grupper

Kustnära arter bildar ofta mindre grupper än de som lever längre ut till havs. Flockarna är ganska löst sammanhållna och kan ändra sammansättning ofta.

– Många delfiner uppvisar ett beteende med höga luftsprång och komplicerade krumbukter ovanför vattnet, fortsätter WWF.

– En av de mest akrobatiska delfinarterna är spinnaren (Stenella longirostris), som kan hoppa upp och vrida kroppen ett helt varv runt sin egen axel innan den dyker i vattnet igen.

Foto: R. Uezu

Text: Redaktionen


Klädbutik går i konkurs efter 34 år

2025 02 18

En Stockholmsbaserad klädaffär går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked - den här gången i modevärlden.

Den Stockholmsbaserade klädbutiken Jupiter - belägen i de centrala delarna av huvudstaden - går i konkurs.

Det rapporterar Habit.

Efter 34 år

1991 slog grundarna upp portarna till den första butiken i Sturegallerian som döptes om till Jupiter 1993. 

Det blev en omedelbar succé och redan från dag ett besökte mängder av modeintresserade män butiken.

Efter 34 år i Stockholm har de ekonomiska utmaningarna nu blivit för stora - och Jupiter går i konkurs.

Ekonomiska problem

En ansökan om konkurs har skickats in till Stockholms tingsrätt och tingsrätten fattade kort därefter beslut om att konkursen skulle genomföras.

Enligt Habit är anledningen till konkursen ekonomiska problem - företaget är på obestånd och kan inte betala skulderna.

Det är Jupiter

Jupiter har i huvudsak fokuserat på herrkläder och sålt allt från tröjor och mössor till byxor, jackor och annat.

De har bland annat sålt kläder från märken som Stone Island, Aspesi, Oscar Jacobsson och Lardini.

– Varumärket Jupiter föddes helt enkelt ur visionen om att förena klassiskt herrmode och modern konfektion med casual wear, förklarar Jupiter om sin verksamhet.

– Men också ur drömmen om att genomföra denna idé med hjälp av starka varumärken som utmärkte sig genom att driva förändring.

Fortsatt tufft

Svensk ekonomi befinner sig fortsatt i en tuff situation.

På måndagen har nya siffror kommit från Statistiska centralbyrån som visar att arbetslösheten ökar.

Arbetslöshetstalet uppgick till 10,6 procent bland kvinnor, en ökning med 2,0 procentenheter.

Antalet sysselsatta i åldern 15–74 år uppgick till 5 231 000 personer säsongrensat och utjämnat. 

Det motsvarar en sysselsättningsgrad på 68,7 procent.

– I januari 2025 uppgick antalet arbetslösa i åldern 15–74 år till 592 000, icke säsongrensat, förklarar Statistiska centralbyrån.

– Det är en ökning med 114 000 personer jämfört med motsvarande månad föregående år. Detta motsvarar ett arbetslöshetstal på 10,4 procent, en ökning med 1,9 procentenheter.

Foto: Jupiter

Text: Redaktionen


Mobiloperatör stoppas – har lurat mängder av kunder

2025 02 19

Konsumentombudsmannen ingriper mot en mobiloperatör som anklagas för att ha lurat kunder.

Oärliga säljmetoder är ett stort problem som drabbar många konsumenter.

Nu anklagas en mobiloperatör för att ha utgett sig för att ringa från ett större bolag när de har kontaktat kunder.

Nu agerar Konsumentombudsmannen kraftigt – och hotar med miljonböter.

Försökte luras

Det handlar om mobiloperatören Kviq, som enligt ett uttalande från Konsumentombudsmannen (KO) har utgett sig för att ringa från andra bolag.

Enligt KO har Kviq påstått att de ringer från exempelvis Telia eller Tre.

Kviq har dock inget samarbete med dessa företag.

Istället ringde de bara för att de ville sälja sina egna mobilabonnemang.

KO har nu beslutat att förbjuda Kviq att agera på det sättet.

Men företaget riskerar också böter på miljonbelopp, enligt KO.

Riskerar miljonböter

KO uppger att om Kviq bryter mot förbudet så riskerar företaget ett vite på 1,5 miljoner kronor.

Konsumentverket uppges ha fått in mängder av anmälningar mot företaget.

De två senaste åren, 2023 och 2024, har Konsumentverket fått in ett 40-tal anmälningar mot företaget.

I många av dessa anmälningar klagade konsumenter på att de råkat ut för vilseledande säljsamtal från Kviq, uppger KO.

Vissa utsattes för lögnen att samtalet kom från någon större mobiloperatör.

Lurades att skicka SMS

Andra konsumenter uppger att de har blivit erbjudna lägre pris genom att tacka ja i ett SMS från Kviq. Det var i själva verket ett avtal om ett nytt mobilabonnemang som kunder lurades att tacka ja till, enligt KO.

– Det här abonnemanget hade inte konsumenterna vare sig beställt eller någon nytta av eftersom de redan hade abonnemang hos andra företag, säger Pär Magnusson, processråd vid KO, i ett uttalande.

– Dessutom vilseleddes de att svara ja på sms:et under pågående samtal vilket är förbjudet, tillägger han.

Nu skärper Konsumentombudsmannen tonen mot företaget och kräver att deras säljare uppger vilket företag de representerar samt är tydliga med att de ringer för att sälja Kviqs eget abonnemang.

Företaget har dock uppgett att de inte längre kommer att sälja mobilabonnemang, eftersom de istället vill satsa på företagskunder.

Foto: T. Samuel

Text: Redaktionen