Oskyldiga svenskar riskerar böter – vanligt misstag på semestern

2024 06 13

En hel del svenska turister riskerar att fastna i tullen vid semesterresor i sommar.

Detta på grund av ett vanligt misstag som många inte har koll på.

Många reser nämligen med helt lagliga läkemedel – men stoppas vid gränsen på grund av att reglerna för införsel av vissa mediciner inte följs.

Det menar Tullverket som nu tillsammans med Läkemedelsverket går ut med en uppmaning till svenskar som ska resa med medicin i sommar.

– Många resenärer blir förvånade när de stoppas i tullen för att de bär med sig läkemedel. I grunden är det tillåtet att föra medicin över gränserna men det finns tydliga regler som varierar mellan olika länder, framhåller Läkemedelsverket i ett uttalande.

– Det är tydligt att det råder okunskap kring läkemedel och utlandsresor, tillägger myndighetens Anne-Catherine Worth Sundqvist.

"Inte tillåtet"

Tullverket och Läkemedelsverket understryker att det krävs att man följer landets lagar för att få ta med sig läkemedel.

Svensk lag gäller både vid införsel och utförsel, och ett vanligt misstag bland hemkommande resenärer är att ta med sig medicin till någon annan eller narkotikaklassade läkemedel utan recept.

Det här är alltså inte tillåtet.

– Oavsett om du ska resa in i Sverige eller till annat land, så ska du alltid kunna visa att den receptbelagda medicinen är din. Du kan till exempel visa upp ett recept, apoteksetikett med ditt namn eller läkarintyg. Det är inte tillåtet för dig att ta med dig medicin till någon annan, säger Eva-Lena Bergens, utredare vid Läkemedelsverket.

Måste ha intyg

Det finns även ofta begränsningar för många läkemedel kring antalet doser som får föras in och ut ur vissa länder.

– Många länder, även inom EU, har egna regler för införsel av läkemedel. Inför din resa kan det därför vara en bra idé att kontakta relevanta myndigheter i det land du ska resa till. Särskilt om du ska vara borta länge eller ta med narkotikaklassade läkemedel, säger Eva-Lena Bergens.

Du måste dessutom ha med dig ett så kallat Schengenintyg om du ska resa med narkotikaklassade läkemedel inom Schengenområdet. Det skrivs ut på apotek och gäller i 30 dagar.

Riskerar böter

Tullverket uppmanar dessutom att välja att gå under skylten “varor att deklarera” om man är osäker på om varan man reser med är belagd med restriktioner.

Då undviker man risken att drabbas av böter.

– Eller i värsta fall, fängelse, framhåller tullen.

Behåll också medicinen i originalförpackningen för en smidigare säkerhetskontroll.

Foto: Mette Ottosson, Tullverket

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 18

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen