Oroväckande frukosttrend i Sverige

2024 03 23

En betydande majoritet av svenska folket, 76 procent, anser att det är hälsosamt att äta frukost.

Trots det har antalet personer som skippar frukosten ökat de senaste sex åren, från 9 till 13 procent.

Det visar en färsk undersökning från livsmedelsföretaget Herbalife.

Antalet personer som hoppar över frukosten minst en gång i veckan har även ökat – från 35 till 40 procent sedan 2018.

Ökningen är något oväntad.

Undersökningen visar att hela 22 procent skulle vilja äta frukost oftare på vardagar, men de ”tvingas” stå över dagens första måltid av olika anledningar.

–  På frågan om vad det är som hindrar dem nämns både brist på matlust (23 procent), brist på tid (20 procent) och att man helt enkelt är för trött (15 procent), rapporterar Herbalife.

Enligt Michael Thorp, läkare och specialist i fysikalisk medicin och rehabilitering, är resultatet oroväckande.

– Några har förmodligen hittat hälsosamma lösningar som passar för dem, men det är lite oroande att så många faktiskt vill äta frukost, men saknar tid eller ork. Det kan ofta straffa sig senare under dagen, säger han.

Läkaren uppmanar människor att tänka på sömnen. Thorp betonar att det är viktigt att  lägga sig i tid så man orkar gå upp tillräckligt tidigt och äta frukost i lugn och ro. 

– Det är klokt att få i sig frukost ganska direkt efter att man stigit upp, och det är dessutom bra för de flesta av oss att ha lite lugn på morgonen i en annars stressad vardag.

Omtvistad måltid

Frukosten beskrivs ofta som dagens viktigaste måltid. Men frågan är omtvistad. Forskare och experter har i åratal diskuterat huruvida frukost verkligen är dagens viktigaste måltid.

Michael Thorp anser att diskussionen är lite ”fånig”.

– Det finns inget råd som passar alla. För en person som kämpar med övervikt kan det hjälpa att skjuta upp frukosten något för att minska kaloriintaget, och därmed bidra positivt till hälsan. Om du verkligen inte har någon matlust på morgonen ska du inte heller tvinga i dig frukost. Men oavsett vilken tid det blir så är första måltiden efter nattens fasta en frukost och då är det viktigt att den innehåller långsamma kolhydrater och tillräckligt med protein, säger läkaren.

Han betonar dock att de flesta mår bättre av att äta frukost.

– För de flesta av oss skulle det påverka vår hälsa positivt att äta frukost. Speciellt barn och ungdomar under 18 år, personer som är väldigt aktiva eller såna som är underviktiga bör vara försiktiga med att hoppa över frukost.  

Foto: S. Bughdaryan

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen