Oroväckande besked för konsumenter – därför kan priserna öka

2024 01 26

Attackerna mot fraktfartyg i Röda havet får effekter för svensk utrikeshandel.

I förlängningen kan priser på den inhemska marknaden påverkas.

Det framhåller den statliga förvaltningsmyndigheten Kammarkollegiet i en analys som gjorts på uppdrag av regeringen.  

– Viktiga leveranser av material försenas till en början och de högre fraktpriserna påverkar företagens marginaler, skriver myndigheten.

”Stor betydelse”

Efter det ökande antalet attacker från Huthirebeller mot fraktfartyg i Röda havet har fraktvolymerna genom Suezkanalen minskat kraftigt – från 4,8 miljoner ton per dag i mitten av december till cirka 2,8 miljoner ton per dag.

 Suezkanalen har stor betydelse för handeln med råvaror, konsumentvaror och komponenter från Asien och Mellanöstern till Europa. Suezkanalen utgör även en viktig rutt för transport av olja och naturgas. Drygt 9 procent av Sveriges utrikeshandel går genom kanalen, säger Christopher Wingård, utredare på Kommerskollegium.

Därför riskerar priserna att öka

Attackerna mot fartyg i Röda havet har lett till att fraktpriserna skjutit i höjden.

Även om ökningarna inte är lika dramatiska som under pandemin så väntas fraktpriserna ligga kvar på  en högre nivå under en längre tid framöver.

Attackerna har även resulterat i att många fraktfartyg tvingats ändra rutt och seglar den längre vägen runt Afrikas sydspets.

– Den längre restiden binder upp fartyg och containrar under längre tid vilket i sin tur driver upp priserna. Även högre försäkringspremier spelar in. Det är även svårt att på kort tid hitta andra leveransalternativ, fastslår Kammarkollegiet i sin analys.

Utredare Christopher Wingård varnar för att situationen så småningom kan leda till högre priser.

– På kort sikt drabbas den svenska tillverkningsindustrin av försenade leveranser, vilket i förlängningen även påverkar den svenska exporten negativt. För andra branscher som har planering på längre sikt spelar ett par veckor inte lika stor roll.

– Men i förlängningen kan de längre leveranstiderna och ökade kostnaderna för transporter leda till högre priser.

Wallenberg slår larm

Investors ordförande Jacob Wallenberg har gått ut med en liknande varning.

Enligt Wallenberg är attackerna i Röda havet en ”uppenbar risk” för världsekonomin.

– Det är uppenbart när vi ser att till exempel biltillverkare måste stoppa sin produktion eftersom de inte får insatsvaror som är försenade. Det kommer leda till att produkter går upp i pris, så vi får hoppas att den här situationen löser sig så fort som möjligt, sa han till SR Ekot för drygt en vecka sedan.

Foto: Miguel Angel Cardona Jr

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen