Oro inom bristyrke – behöver låna pensionärer

2024 03 02

Det råder stor brist på präster i Sverige.

Det är i synnerhet utanför storstäderna som det inte finns tillräckligt många präster, men även där råder problem.

De 13 stiften i Svenska kyrkan har under 2000-talet vigt över 2 200 nya präster, men behoven möts ändå inte.

Tolv av Sveriges tretton kyrkostift menar att det är brist på präster.

Det rapporterar Dagens Nyheter.

Lånar in pensionärer

På håll har bristen blivit så pass illa att man nu lånar in pensionerade präster för att täcka upp.

Eva-Karin Lindgren är en som har börjat jobba igen på grund av den rådande situationen.

– Jag tror att jag numera jobbar för mina kollegors skull. Jag vet hur hårt det är att inte få ledigt, säger hon till DN.

“Ganska allvarligt”

Allt fler präster går i pension och det finns inte tillräckligt många som studerar till präst för att möta upp behovet.

Margareta Carlenius är kyrkoherde i Gagnefs pastorat i Dalarna, och hon är mycket besvärad över utvecklingen.

Hon menar att det finns flera förklaringar till situationen.

– Det är ganska allvarligt, säger hon till SVT.

– Dels är det den långa utbildningstiden på fem och ett halvt år som kanske gör att man väljer bort teologistudierna, men även det faktum att man måste tro för att bli präst.

Omfattande studier

Svenska kyrkan framhåller att kraven för att bli präst grundas i en omfattande utbildning.

– För att bli präst krävs att du har en magisterexamen i teologi eller religionsvetenskap och att du antas som prästkandidat i ett stift. Därpå följer ett års avslutande studier vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Måste bli antagen

Vidare förklarar kyrkan att man först och främst måste bli antagen för att börja resan.

– Att vara präst är en av Svenska kyrkans vigningstjänster. Det innebär att du måste bli antagen som prästkandidat av biskopen i ett av Svenska kyrkans tretton stift innan du kan ansöka till prästutbildningen vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut. Du tar själv kontakt med det stift där du önskar prästvigas.

Foto: P. Lima

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Flera bilmodeller får körförbud – redan i år

2025 09 13

Sju bilar riskerar körförbud efter 31 december.

Från december i år börjar svenska operatörer avveckla 2G- och 3G-frekvenserna, som istället används för 4G och 5G.

När 2G- och 3G-nätet stängs ner kan flera bilmodeller i Sverige bli olagliga att köra – bland annat Honda och Volkswagen.

- Vi har de senaste fem åren pratat om utfasningen av 2G och 3G. Nu närmar vi oss slutet för dessa omoderna nät med bara nio månader kvar innan de drar sin sista suck. Om du inte vet om du eller någon närstående påverkas, ta kontakt med det företag där du är kund så får du hjälp att se vad du behöver göra, säger Sara Kebert, nätexpert på Telenor.

eCall-funktion slutar fungera

Denna förändring påverkar inte bara mobiltelefoner och trygghetstelefoner, utan även bilar med eCall-funktion, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

– Om 2G- och 3G-nätverken har fasats ut i deras land eller region kommer eCall-tjänsten inte att fungera och det kommer inte att initieras något nödsamtal i händelse av en olycka – vare sig via airbagutlösning eller ett manuellt utlöst eCall med fordonets SOS-knapp, varnar Honda på sin hemsida.

– Beslutet att fasa ut mobilnäten och efterföljande effekter på fordonets egenskaper och funktioner ligger utanför Hondas kontroll.

Vilka bilar påverkas?

Bland de mest utsatta modellerna från Honda finns Jazz, Civic, HR-V, Honda e, ZR-V och CR-V, medan flera Volkswagen-modeller som Golf, Passat och Tiguan också kan påverkas.

Problem uppstår framför allt för fordon byggda före eCall-kravet 2018.

Konsekvenser för bilägare

Din bil blir inte automatiskt olaglig utan eCall, men när besiktningen omfattar eCall-tjänsten kan felet leda till körförbud.

– Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, till Transport och Logistik.

Bilägare uppmanas därför att kontrollera om deras bil är beroende av 2G/3G för eCall och vidta åtgärder i tid för att undvika problem vid besiktning.

Foto: Obi

Text: Redaktionen