Ord för ord – så lät det på scenen efter skotten mot Trump

2024 07 15

Det som sades på scenen i samband med mordförsöket på Donald Trump har dokumenterats ord för ord.

Donald Trump hade precis inlett sitt tal när skotten föll i Butler, Pennsylvania på lördagen.

Sekunderna efter skottlossningen kunde chockade människor i publiken och framför TV:n se en Trump med blodigt ansikte föras bort från scenen och in i en bil.

Men vad sades uppe på scenen och vad hände under de där sekunderna som Trump och publiken besköts?

Det som sades har dokumenterats ord för ord, rapporterar CNN.

”Gå ner, gå ner, gå ner!”

När första skotten föll tog sig Trump för höger öra, och gick sedan omedelbart ner på marken för att ta skydd.

Mycket snabbt var också livvakter på plats för att skydda ex-presidenten.

Klockan 18:11:33 började skottlossningen, enligt kanalen.

Trump tar skydd, och ögonblicket efter hör man en agent ropa: ”Gå ner, gå ner, gå ner!”

Väntande bil

Situationen är kaotisk, och efter några sekunder hör man en kvinnlig livvakt skrika: ”Vad gör vi, vad gör vi, vad gör vi”.

Klockan 18:11:58 säger en livvakt: ”Gå runt till reserven, gå runt till reserven!” Det syftar på en extra limousine som finns på plats som reserv.

Ytterligare en agent säger: ”Flytta till reserven, håll, håll, när du är redo”.

Därefter säger agenterna: “Redo!” Flytta!” ”Upp!” ”Flytta!” ”Gå, gå, gå” när de gör sig redo att förflytta Donald Trump till bilen.

”Skytten är nere”

Klockan 18:12:06, alltså 33 sekunder efter första skottet, hör man: “Hawkeye är här”. Hawkey är kodnamnet för en styrka som ska bemöta eventuella attacker.

”Reserven, var redo, reserven, var redo”, hör man sedan.

Klockan 18:12:06 hörs livvakter säga: ”Skytten är nere, skytten är nere, är vi redo att flytta?” Att skytten är nere syftar på att han har skjutits ihjäl.

Ytterligare en agent upprepar och bekräftar att skytten är nere och att man är redo att flytta på Trump.

”Ditt huvud är blodigt”

Klockan 18:12:33 hör man Trump för första gången efter skottlossningen:

”Låt mig ta mina skor, låt mig ta mina skor”.

”Jag har dig, Sir, jag har dig, Sir”, säger en livvakt.

Trump upprepar: ”Låt mig ta på mig mina skor”.

Då säger en annan livvakt: ”Vänta, ditt huvud är blodigt”. Och ytterligare en säger: ”Sir, vi måste flytta till bilen, Sir”.

”Låt mig ta mina skor”, upprepar Trump ännu en gång.

Sedan säger Trump: ”Vänta, vänta, vänta” och knyter sin näve mot publiken och mimar ordet ”fight” tre gånger, vilket fick publiken att jubla.

Klockan 18:12:54 upprepar en livvakt: “Vi måste flytta, vi måste flytta”, och Donald Trump förs iväg mot bilen.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen