Öljätte sänker alkoholprocenten
2025 11 14
En populär öljätte förändrar receptet på en storsäljare.
En av Heinekens populära ölsorter får lägre alkoholhalt – ett beslut som väcker blandade reaktioner bland konsumenterna, rapporterar The Standard.
Sänker alkoholhalten
Heineken UK meddelar att man sänker alkoholhalten i den välkända lagern Foster’s, efter att försäljningen fallit och dryckesvanorna förändrats.
Ölsorten är exempelvis en av de mest populära i Storbritannien.
Ölen, som i dag ligger på 3,7 procent, kommer från februari nästa år att justeras ned till 3,4 procent – en nivå som är betydligt lägre än de 4 procent som gällde så sent som i början av 2023.
– Beslutet att justera alkoholhalten i Foster’s speglar vårt åtagande att hjälpa konsumenter göra ansvarsfulla val, uppger Heineken.
Heineken uppger att beslutet fattades efter att man märkt en förändring i kundernas dryckesvanor, där fler nu väljer drycker med lägre alkoholhalt som en del av en hälsosammare livsstil.
LÄS MER: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma
”Samma smak – bara mindre alkohol”
Heineken betonar att sänkningen inte ska påverka smaken.
Bryggeriets master brewers har arbetat länge med receptet för att säkerställa att ölen fortfarande känns igen av sina lojala drickare.
– Receptet har förfinats under många månader. Smaken ska fortsatt vara tydligt Foster’s – krispig, balanserad och uppfriskande, meddelar Heineken.
Förändringen följer också ”omfattande konsumenttester” som enligt bolaget visar att kunderna upplever smaken som oförändrad.
Sänkningen av alkoholhalten handlar inte enbart om kundernas vanor. Även inflationen har påverkat beslutet.
Företaget påpekar att den nya, lägre alkoholstyrkan gör det möjligt att hålla tillverkningskostnaderna nere och erbjuda mer konkurrenskraftiga priser.
Del av en större trend
Foster’s är inte det enda varumärket som förändras.
Även den populära ölen Sol har nyligen sänkt sin alkoholhalt från 4,2 till 3,4 procent.
Heineken säger sig vara fast beslutna att fortsätta utveckla varumärket, och lovar satsningar på nya samarbeten.
– Vi är engagerade i att fortsätta skapa framgång för en av de mest älskade klassiska lagersorterna, säger företaget.
LÄS MER: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten
Foto: F Alves
Text: Redaktionen


