Obligatorisk regel börjar gälla snart – för 800 000 svenska turister

2025 03 11

Svenska turister påminns nu om nya inreseregler som börjar gälla till våren.

Den 2 april markerar en obligatorisk förändring för många utlandsresenärer.

Från och med det datumet måste alla som reser till Storbritannien, ett av de absolut mest populära resmålen för svenska folket, ansöka om tillstånd för att komma in i landet.

Det handlar om ett elektroniskt inresetillstånd, ett så kallat ETA, som tidigare enbart gällde medborgare från en handfull länder i Mellanöstern.

– Det blir då obligatoriskt för besökare från Norden och Europa för att kunna resa till Storbritannien, säger Helene Hofverberg, kommunikationschef för Visit Britain i Norden, till Dagbladet.

800 000 svenskar

Över 800 000 svenskar besöker de brittiska öarna varje år. De flesta av dem reser till turistmagneten London.

När regelförändringen först uppmärksammades i höstas gjordes det på många sätt under radarn, och att det kommer bli krångligare att åka till Storbritannien var någonting som reseexperten Lottie Knutsson då varnade för.

Jag tror det kommer tas emot med viss förvåning eftersom det kommunicerats så pass lite. Det kommer nog krävas stora informationsinsatser, sade hon till TV4 Nyheterna i september.

135 kronor

Kostnaden för inresetillståndet kommer att ligga på 10 pund, det vill säga cirka 135 svenska kronor. Alla EU-medborgare, med undantag för Irland, omfattas av den nya avgiften.

Ett godkänt tillstånd är giltigt i två år.

– Men om du förnyar ditt pass under den här perioden måste du komma ihåg att ansöka om en ny ETA, understryker Helene Hofverberg.

Måste ansöka separat

Även om inreseavgiften inte införs förrän den 2 april öppnade själva ansökningsprocessen för ETA redan 5 mars.

En ansökan ska skickas in minst tre dagar före avresa och kan göras både via app till Iphone och Android samt på den brittiska regeringens hemsida.

Varje person måste ansöka separat även om man åker som en familj eller ett sällskap. Det går dock att söka för andra personer också.

– När det är fullt utrullat kommer ETA-systemet att täppa till det nuvarande gapet i förhandstillstånd och innebära att vi för första gången kommer att ha en heltäckande uppfattning för de som reser till Storbritannien, säger landets inrikesminister Yvette Cooper enligt CNN.

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Ryssland ställer fyra ultimatum – USA säger ja till alltihop

2025 03 11

USA och dess president Donald Trump uppges ha accepterat Rysslands mycket stränga “fredsplan” för att avsluta kriget i Ukraina.

Vladimir Putin och Ryssland inledde en fullskalig invasion mot Ukraina i februari 2022.

Donald Trump har lovat att få slut på kriget.

Nu uppges USA säga ja till samtliga krav som Ryssland har lagt fram för att så ska ske, erfar Kyiv Post.

– Uppgifterna tyder på att Washington har blivit mer mottaglig för Kremls narrativ om krigets ursprung, som Moskva nu aggressivt marknadsför för västerländska åhörare, säger källor till den ukrainska tidningen.

Fyra mycket tuffa krav

Ett av de grundläggande kraven för Ryssland är att Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj byts ut.

Dessutom har Kreml fyra ytterligare krav som uppges vara icke-förhandlingsbara:

1. Avsluta det västerländska militära stödet till Ukraina. Moskva kräver att alla vapentransporter, underrättelsedelningar och träning av ukrainska styrkor upphör. Om det enbart gäller USA eller även Europa är just nu oklart.

2. Erkännande av ryskockuperat territorium. Ryssland kräver att de olagligt annekterade regionerna Krym, Cherson, Zaporizhzhia, “Folkrepubliken Donetsk” och “Folkrepubliken Luhansk” erkänns internationellt som delar av Ryssland.

3. Återinföra den ryska kulturens, språkets och kyrkans framträdande plats. Ryssland vill “återställa” en prioriterad rysk kultur i Ukraina genom att införliva det ryska språket, ryska medier och den rysk-ortodoxa kyrkan i den ukrainska vardagen.

4. Återgå till Istanbulavtalets villkor. Avtalet var ett utkast till ett fredsförslag som förhandlades fram mellan Ukraina och Ryssland i mars 2022, vilket inkluderade diskussioner om Ukrainas neutralitet, säkerhetsgarantier och begränsningar av dess militär i utbyte mot att Ryssland drog tillbaka trupper. Många experter har hävdat att avtalet skulle missgynna Ukrainas intressen.

"Allt är sant, det händer verkligen"

Den ukrainska tidningen skriver också att Kreml har dragit igång en aggressiv desinformationskampanj.

Syftet är att misskreditera Zelenskyj genom att framställa honom som ett hinder för att uppnå fred.

– Ryssland försöker utnyttja spänningarna mellan de amerikanska och ukrainska presidenternas team för att driva fram “Istanbulförslaget” som krav på Ukraina för en eventuell vapenvila och framtida fredsavtal, säger en högt uppsatt ukrainsk regeringstjänsteman till Kyiv Post.

Moskva uppges också samarbeta med ukrainska politiker utomlands i syfte att få fram proryska presidentkandidater.

– Allt är sant. Det här händer verkligen, säger en källa från den ukrainska underrättelsetjänsten.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Nytt krav aktuellt: godkända dieselbilar kan plötsligt underkännas

2025 03 11

Mängder av dieselbilar slinker igenom besiktningen trots att de borde underkännas.

Det larmet kommer från Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, på tisdagen.

Enligt ny statistik godkänns i princip samtliga svenska dieselbilar vid avgasmätning, medan nio procent får rött ljus i bland annat Tyskland, Belgien och Nederländerna.

I Sverige släpps 99,79 procent av bilarna igenom trots att många av dem borde underkännas, enligt branschen.

– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof, säger Tord Fornander, ordförande för FBB, i en kommentar och tillägger:

– Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön. Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera.

Använder annan metod

Siffrorna från FBB baseras på över 630 000 avgasmätningar vid svenska besiktningar under fjolåret och drygt två miljoner i Europa.

Att skillnaden är så stor beror enligt branschen inte på att svenska bilar är renare eller bättre, utan om vilken metod som används för att mäta dem.

I Sverige används en 50 år gammal metod, som beskrivs som en med “betydligt mer generösa gränsvärden”, än den moderna teknik som upptäcker trasiga eller manipulerade partikelfilter som andra EU-länder har anammat.

"Måste bort från vägarna"

Resultatet är tydligt, enligt FBB.

Det leder till att dieselbilar “med skyhöga utsläpp godkänns utan problem”.

– Vi vet att en liten andel av bilarna står för nästan alla partikelutsläpp. Det är dessa vi måste identifiera och få bort från vägarna. Den här statistiken borde göra det omöjligt för Transportstyrelsen att fortsätta bromsa – nu måste myndigheten börja införa partikelräkning, säger Tord Fornander.

Kan komma som en chock

Transportstyrelsen har redan inlett en utredning om att införa partikelräkning. Utöver branschens omedelbara krav har myndigheten även uppmanats av EU-kommissionen att införliva metoden.

Börjar Sverige mäta på samma sätt som andra EU-länder kan det dock bli en chock för många dieselbilsägare.

Det skulle innebära att drygt 60 000 dieselbilar som idag godkänns plötsligt kan underkännas utifrån EU:s regelverk, enligt siffror från bilsajten Carup.

Foto A. Podrez

Text: Redaktionen