Obehaglig upptäckt hos flygjätte – har avgångar från Sverige

2025 01 03

Flygbolaget Turkish Airlines – som bland annat flyger från Arlanda och Landvetter – har hamnat i blåsväder.

Flera passagerare vittnar om vägglöss i bolagets flygplan.

Enligt uppgifter till New York Times har de blodsugande insekterna upptäckts på flygplansbänkar, filtar och dynor. Incidenterna sträcker sig från mars till oktober 2024. Vägglöss har noterats på flyg från flera kontinenter.

Föll från taket

En 28-årig man berättar att han och hans flickvän upptäckte krypen under en flygning från Istanbul till San Francisco i oktober.

Enligt mannen uppmärksammade en passagerare vägglöss på sätet och noterade sedan att insekterna föll ner från taket.

– Flera passagerare bad om att få byta säte efter att ha upptäckt dem, säger 28-åringen till New York Times.

En annan passagerare berättar att hon hittade vägglöss på sin filt och kudde under en 10-timmars flygning från Washington.

Efter resan noterade kvinnan 37 bett på sin kropp.

10 procents rabatt

Turkish Airlines har kompenserat vissa passagerare som lämnat klagomål.

Bland annat har personer erbjudits 10 procents rabatt på framtida resor, rapporterar Business Insider.

Flera passagerare vittnar dock om att flygbolagets personal har avfärdat klagomål, trots att vägglössen varit synliga i planen.

Turkish Airlines har inte gjort ett officiellt uttalande om uppgifterna.

Anticimex uppmanar

Vägglöss är mycket svåra att bli av med. Den som får in insekterna i hemmet behöver söka professionell hjälp för att bli av med dem.

Vägglöss är inte farliga, men vissa personer utvecklar en allergisk reaktion mot vägglusens saliv.

– Sticket orsakar klåda, rodnad och svullnad men kan vara svårt att skilja från mygg eller bromsbett till en början. Vägglöss orsakar inga materiella skador, men mycket fysiskt och psykiskt elände för personerna som drabbas, skriver Anticimex om insekten.

Saneringsföretaget uppmanar utlandsresenärer att vara extra uppmärksamma på vägglöss.

För att undvika att få hem insekterna bör man tänka på följande:

- Förvara aldrig din resväska öppen på golvet när du är ute och reser. Ställ resväskan högt och långt ifrån sängen.

- Låt kläderna ligga kvar i resväskan, använd inte byrån.

- Ta en titt under sängen och titta kring sömmar och skrymslen. Om det finns små svarta fläckar som liknar bläckstreck kan det var spillning från lössen. Be personalen om att få byta rum.

Vid hemkomsten:

- Ta ur alla kläder och textilier ur resväskan och tvätta i minst 60 °C.

- Övrigt innehåll läggs i plastpåse och sedan in i frysen (-18°C) i en veckas tid. Det går även att värmebehandla i torktumlare eller torkskåp i minst en timme.

- Kontrollera resväskan noggrant och dammsug den. Dammsugarpåsen läggs i en plastpåse och stoppas in i frysen i en veckas tid, därefter ska den slängas i vanliga soporna.

Foto: Kaysha resp B. Karaca

Text: Redaktionen


Risk för katastrof – men Sverige förbjuds att agera

2025 08 31

EU-regler förhindrar svenska myndigheter från att motverka en katastrof.

Riksväg 62 i norra Värmland riskerar att rasa.

Men svenska myndigheter kan inte vidta nödvändiga åtgärder för att säkra vägen.

EU:s miljöregelverk sätter stopp.

”Pågår dygnet runt”

Det råder akut rasrisk vid riksväg 62 i norra Värmland, rapporterar SVT.

Trafikverket vill säkra vägen genom att bygga erosionsskydd.

Men åtgärderna har stoppats i Mark- och miljödomstolen, enligt kanalen.

Anledningen är att området är skyddat enligt EU:s miljöregelverk, eftersom vägen går längs Klaraälven vars livsmiljöer för växt- och djurliv skyddas via Natura 2000.

Trafikverket varnar dock för att riksväg 62 ”kan rasa när som helst”.

– Vi ser att slänterna rör på sig. Det är en pågående erosion dygnet runt, säger Kenth Henriksson, Trafikverkets projektledare, till kanalen.

”Är en akut fråga”

Fallet har nu gått vidare till Högsta domstolen.

Den kan besluta att lämna över ärendet till regeringen som kan i sin tur kan besluta om ett undantag från de strikta miljöreglerna.

Trafikverket påpekar att det är farligt att låta folk resa på vägen om det finns en rasrisk.

– Men samtidigt måste de som bor och lever där kunna ta sig fram. Det är en akut fråga, säger Kenth Henriksson till kanalen.

Frågan har hamnat i fokus efter gårdagens kraftiga ras på E6 i Norge.

En befaras död i Norge

På lördagsmorgonen inträffade ett stort ras på E6:an vid Levanger, nordost om Trondheim i Norge.

En dansk man som arbetade på platsen när raset inträffade, saknas fortfarande och befaras vara död, rapporterar Dagbladet.

Ytterligare en person drogs med i raset, och befinner sig nu på sjukhus, enligt tidningen.

Flera hus har också evakuerats.

Boende i området säger att de har pratat om den instabila marken i flera generationer.

Man har också försökt varna i samband med att Bane Nor, som ansvarar för järnvägen, skulle bygga dubbelspår på platsen.

– Så hela byn har förväntat sig att det här inte skulle gå bra. Men Bane Nor har inte velat lyssna på oss, säger Sissel Buchholdt, som har bott på en gård i närheten i hela sitt liv, till tidningen.

Foto: Melvin

Text: Redaktionen


Förändring i svenska butikshyllor – från september

2025 08 31

En förändring kommer att synas i svenska butikshyllor i september.

Imorgon måndag övergår augusti till september, och då kommer också en förändring att börja bli synlig i svenska butikshyllor.

I januari meddelades att pantbeloppet höjs under 2025.

Men det är först nu i september som det kommer att bli synligt i butikshyllorna.

Förändring i butikshyllan

Pantbeloppet höjs på dryckesförpackningar av PET och aluminium, har Returpack/Pantamera tidigare meddelat.

Panten höjs från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stor PET.

– De första produkterna kommer att finnas på butikshyllan i början av september 2025, har Returpack/Pantamera tidigare meddelat.

Producenterna har haft till september på sig att uppdatera förpackningar och etiketter, samtidigt som handelns kassa- och inköpssystem har uppdaterats.

Man har också varit tvungen att uppdatera alla pantautomater för att kunna hantera de nya pantbeloppen – men det ska ske ”i god tid före september”, har Returpack/Pantamera tidigare sagt.

Tips till konsumenterna

Den pant man får är dock den som står på förpackningen.

Under en övergångsperiod kan alltså samma produkt finnas i två olika förpackningar med olika pantbelopp. Man får alltså inte mer pant för gamla förpackningar, utan bara för nya med den nya märkningen.

– Vårt tips till konsumenterna är att vara uppmärksamma på pantmärket på förpackningen, då ser man tydligt vilket belopp man får tillbaka när man pantar, har Returpack/Pantameras marknads- och kommunikationschef Katarina Lundell tidigare sagt i ett uttalande.

– Det är ingen idé att spara på gamla förpackningar, de blir inte mer värda. Så det bästa är att fortsätta panta som vanligt, säger Katarina Lundell.

Vill få folk att panta mera

Målet med höjningen är att stimulera människor till att panta mera.

– Sveriges pantsystem är världsledande, eftersom konsumenterna vet att det gör skillnad för miljön och klimatet att panta. Vi ser varje år en liten ökning av vår höga pantningsgrad som nu ligger strax under 90 procent, säger Tomas Kjellker, vd på Returpack/Pantamera.

– Genom att göra den här höjningen ger vi systemet ytterligare en skjuts så att vi kan återvinna ännu fler burkar och flaskor, tillägger han.

Foto: Coop

Text: Redaktionen