Nytt rekord för Teslas elbilar

2021 10 02

Megamiljardärden Elon Musks elbilsföretag Tesla slår nytt rekord – igen. Under de senaste tre månaderna har 241 300 Teslabilar sålts världen över.

Tesla överträffar ännu en gång förväntningarna och elbilföretagets nya framgångar kommer efter att Elon Musk bett personalen om att göra sitt allra superbästa rapporterar Reuters.

Teslas nya Y-modell

Det råder brist på så kallades halvledare världen över men Tesla har klarat av hantera krisen bättre än sina rivaler. Satsningen på Teslas nya Y-modell har bidragit till succén liksom ökad export från Kina till Europa.

Ökning med 15 %

Tesla levererade 232 000 exemplar av sina populära Modell 3-bilar och Modell Y-bilar vilka rönt stora framgångar tack vare att de har lägre pris än tidigare Teslabilar. Elbilsföretaget har även tillverkat över 9 000 av sina Modell S och Modell X-bilar. Totalt ökade produktionen med 15 %.

Elon Musk stor vinnare

Teslachefen Elon Musk väntas även tjäna storkovan på en ny satsning som går ut på att öppna upp Teslas nätverk av laddstationer för andra elbilar. De så kallade superchargers där alla Teslabilar kan laddas extra smidigt och snabbt jämfört med anda elbilar har tidigare bara varit tillgängliga för Teslabilister men nu är tanken att alla elbilar ska få använda laddstationerna.

Lyxig exklusivitet

Det väntas leda till att Teslaföraren blir av med sin lyxiga exklusivitet till Teslas laddstationer men för Elon Musk innebär det sannolikt stora pengar då alla som äger andra elbilmärken väntas få betala lite extra. Intäkterna väntas leda till att Tesla kan investera i ännu fler laddstolpar världen över vilket i sin tur kan gynna Tesla att öka elbilsmarknaden och därefter få ännu fler kunder att välja just Tesla.

Norge, Tyskland och Sverige

Norska myndigheter uppges redan ha beviljat etableringsstöd till nya Teslaladdare förutsatt att de kan användas av alla sorters elbilar.

Norge, Tyskland och Sverige uppges vara de marknader där Tesla först vill öppna sitt laddnätverk för andra rapporterar DN.

Foto: Tesla Inc.

[yop_poll id="714"]

”Täcks inte av försäkringen” – bilägare varnas inför däckbyte

2025 11 03

Många känner inte till regelverket när det kommer till vinterdäck.

Det är som bekant dags att byta till vinterdäck.

En undersökning från tidigare i år visar att så många som sex av tio svenskar inte känner till reglerna när det gäller vinterdäck.

Och vissa misstag kan bli mer kostsamma än andra.

“Täcks inte”

Det finns flera misstag som görs vid byte till vinterdäck.

Motorexperten Stefan Brala menar att det vanligaste felet när folk själva byter däck är att de är oaktsamma och lyfter bilen på fel sätt – vilket kan skada karossen.

– Det gillar inte försäkringsbolagen. Då landar kostnaden på fordonsägaren, säger han till TV4.

Det är viktigt

Den som själv ska byta däck uppmanas att stå på en plan yta och ha bilen i parkeringsläge.

– Ha rätt verktyg, läs på noga om hur det här hjulskiftet går till och se till att du har tid så du inte gör det stressat, fortsätter Stefan Brala.

Läs mer: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar

Det gäller

Från den första december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. 

Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. 

För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock enligt Transportstyrelsen minst 5 mm. 

“Stressa inte”

Vissa kan känna stress inför däckbytet – men det är bättre att vara ute i god tid.

Det konstaterar Carl-Erik Stjernvall vid branschorganisationen M Sverige.

– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt, säger han i ett pressmeddelande.

– Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen


”Alla har den om 15 år” – revolutionerande produkt lanseras

2025 11 03

Om 15 år kommer många vardagssysslor vara ett minne blott för hushåll i Norden.

Det förutspår AI-experten Anders Bæk.

Han hänvisar till en ny uppfinning som han bedömer kommer att bli en permanent del av framtidens hem. 

Det handlar om den nya hushållsroboten Neo som utvecklats av det norsk-amerikanska företaget 1X.

Roboten klarar av flera vardagssysslor – som att tömma diskmaskinen, gå ut med soporna och vattna växter.

Anders Bæk bedömer att roboten kommer att bli ett självklart inslag i nordiska hem om cirka 15 år. 

–  Det finns stor potential, och under de kommande åren kommer man att se det bli bättre och bättre, säger AI-experten till DR:s P1 Morgen.

Fjärrstyrs

Ambitionen är att Neo ska kunna utföra vardagssysslor på egen hand i framtiden. I dagsläget måste roboten dock styras av en människa för att lära sig och klara av de svåraste uppgifterna.

– Om du säger åt den att tömma diskmaskinen, så säger den att den kan göra det, men du måste vänta två timmar eftersom en mänsklig operatör måste styra den på distans, förklarar Bæk.

Experten betonar att det är viktigt att vara medveten om att roboten i nuläget fjärrstyrs av en annan person, vilket innebär att operatören får en inblick i användarens hem.

– 1X är väldigt ärliga om det och säger att det är en tidig betaversion, och om man köper den måste man vara beredd att acceptera att det finns en annan person som får gå runt och flytta runt saker i ens hem, säger han till radion.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Går att beställa

Förra veckan meddelade 1X att det går att förhandsbeställa Neo till sin bostad. De första robotarna väntas levereras till amerikanska hushåll under 2026.

Företaget har betonat att Neo har inbyggda säkerhetsfunktioner som säkerställer att den inte  skadar människor. Roboten kan exempelvis inte hantera mycket tunga, heta eller vassa föremål.

LÄS OCKSÅ: Mötet kollapsade – Kreml ger nytt drastiskt besked till Trump 

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen