Nytt krav aktuellt: godkända dieselbilar kan plötsligt underkännas

2025 03 11

Mängder av dieselbilar slinker igenom besiktningen trots att de borde underkännas.

Det larmet kommer från Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, på tisdagen.

Enligt ny statistik godkänns i princip samtliga svenska dieselbilar vid avgasmätning, medan nio procent får rött ljus i bland annat Tyskland, Belgien och Nederländerna.

I Sverige släpps 99,79 procent av bilarna igenom trots att många av dem borde underkännas, enligt branschen.

– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof, säger Tord Fornander, ordförande för FBB, i en kommentar och tillägger:

– Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön. Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera.

Använder annan metod

Siffrorna från FBB baseras på över 630 000 avgasmätningar vid svenska besiktningar under fjolåret och drygt två miljoner i Europa.

Att skillnaden är så stor beror enligt branschen inte på att svenska bilar är renare eller bättre, utan om vilken metod som används för att mäta dem.

I Sverige används en 50 år gammal metod, som beskrivs som en med “betydligt mer generösa gränsvärden”, än den moderna teknik som upptäcker trasiga eller manipulerade partikelfilter som andra EU-länder har anammat.

"Måste bort från vägarna"

Resultatet är tydligt, enligt FBB.

Det leder till att dieselbilar “med skyhöga utsläpp godkänns utan problem”.

– Vi vet att en liten andel av bilarna står för nästan alla partikelutsläpp. Det är dessa vi måste identifiera och få bort från vägarna. Den här statistiken borde göra det omöjligt för Transportstyrelsen att fortsätta bromsa – nu måste myndigheten börja införa partikelräkning, säger Tord Fornander.

Kan komma som en chock

Transportstyrelsen har redan inlett en utredning om att införa partikelräkning. Utöver branschens omedelbara krav har myndigheten även uppmanats av EU-kommissionen att införliva metoden.

Börjar Sverige mäta på samma sätt som andra EU-länder kan det dock bli en chock för många dieselbilsägare.

Det skulle innebära att drygt 60 000 dieselbilar som idag godkänns plötsligt kan underkännas utifrån EU:s regelverk, enligt siffror från bilsajten Carup.

Foto A. Podrez

Text: Redaktionen


Ryssland hånar toppmötet

2025 08 19

Rysslands tidigare president Dmitrij Medvedev uppskattar inte gårdagens möte i Vita huset mellan USA:s president Donald Trump, Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj och flera europeiska ledare.

I ett inlägg på X hånar Medvedev samtalen. 

– Den anti-ryska och krigshetsande organisationen ”Koalitionen av villiga” misslyckades med att spela ut president Trump på hans hemmaplan. Europa tackade och fjäskade för honom, skriver den ryske ex-presidenten.

Sedan går Mevedev till angrepp mot president Zelenskyj.

– Frågan är nu vilken melodi clownen från Kyiv kommer att spela om garantier och territorier på hemmaplan när han tar på sig den gröna militäruniformen igen.

”Fullständig förintelse”

Dmitrij Medvedev, som numera är vice ordförande i det ryska säkerhetsrådet, har tidigare avfärdat fredsförhandlingar med Ukraina.

I juni framhöll den ryske politikern att Rysslands målsättning med ”förhandlingar” är att uppnå en "snabb seger" och en "fullständig förintelse" av den ukrainska regeringen, som han kallar för ”nynazistisk”.

– Vår armé avancerar snabbt och kommer att fortsätta framåt. Allt som bör explodera kommer att explodera, och alla som bör utrotas kommer att förintas, skrev Medvedev i ett inlägg på Telegram.

”Lyssnar inte på pappa Trump”

Rysslands särskilda sändebud för ekonomiskt samarbete och investeringar, Kirill Dmitriev, har också uttalat sig om måndagskvällens samtal i Vita huset.

Han går till angrepp mot Tysklands förbundskansler Friedrich Merz, som krävt en fullständig och villkorslös vapenvila innan förhandlingar med Ryssland kan inledas.

Donald Trump delar inte Merz uppfattning, vilket Dmitriev uppmärksammar.

– Förbundskanslern lyssnar inte på pappa Trump och fortsätter att insistera på en vapenvila först, trots att USA stöder varaktig fred i stället för ett tillfälligt eldupphör, skriver den ryske toppolitikern på X.

Foto: President of Ukraine

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 08 19

Under veckan kommer fler poliser att synas på och längs vägarna.

Detta eftersom polisen genomför en nationell trafikvecka mellan 18 och 24 augusti.

Under den särskilda insatsveckan kommer polisen fokusera på hastighetskontroller i tätbebyggda områden. Den ökade närvaron sammanfaller med att många barn i låg- och mellanstadieålder börjar skolan efter sommarlovet.

– Vi kommer att lägga extra fokus på hastighetskontroller i områden där det är många människor i rörelse, till exempel bostadsområden, stadskärnor och utanför skolor och förskolor, säger polisens trafikstrateg Ulrika Edström.

– Nu när sommarlovet är slut för många barn borde det vara en angelägenhet för alla att de ska kunna röra sig tryggt till och från skolan.

Avgörande betydelse

Hastighetsöverträdelser i samband med kollisioner kan få ödesdigra konsekvenser. Fordonets hastighet har många gånger en avgörande betydelse för utgången av en olycka – även i områden där hastighetsbegränsningarna är relativt låga. 

– Vid en kollision med en oskyddad trafikant kan så lite som 10 km/h vara skillnad mellan liv och död, säger Ursula Edström.

Vi en hastighet på 30 km/h hinner en förare reagera i tid och kan sänka farten eller stanna bilen om det skulle behövas. Men redan vid 50 km/h är stoppsträckan mer än fördubblad. 

– Att som fotgängare eller cyklist bli påkörd av ett fordon som framförs i 50 km/h kan jämföras med att falla från tredje våningen.

Därför berättar polisen i förväg

Varje år genomför polisen flera nationella trafikveckor med olika fokusområden.

Enligt Polismyndigheten är insatsveckor i trafiken ett effektivt sätt att få trafikanter att sänka hastigheten, vilket också är anledningen till att polisen berättar om insatserna i förväg.

– Att vi informerar i förväg om fler hastighetskontroller kan verka märkligt men faktum är att det också ger resultat, har Ursula Edström tidigare förklarat.

– Människor följer i större utsträckning hastighetsbegränsningarna under våra insatsveckor, vilket också syns på olycksstatistiken. Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt.

Foto: Polisen 

Text: Redaktionen