Nytt förslag från S – påverkar alla anställda

2024 01 27

Socialdemokraterna öppnar för att svenska löntagare kan få kortare arbetsvecka.

Partiet håller just nu på att utvärdera olika tänkbara förslag till arbetstidsförkortning.

Bland de förslag som övervägs finns bland annat ett som handlar om förkortad veckoarbetstid.

Andra förslag som övervägs handlar om mer semester, familjevecka eller fler röda dagar, rapporterar SVT.

”Väldigt lång arbetstid”

Annika Strandhäll (S) bekräftar för kanalen att partiet håller på att undersöka frågan om arbetstidsförkortning.  

– I Sverige har man väldigt lång arbetstid och det har inte hänt något på länge, säger hon.

Frågan har inte stått särskilt högt på dagordningen i svensk politik under de senaste åren.

Att Socialdemokraterna nu väljer att ta upp den beror bland annat på att frågan har aktualiserats i flera andra länder.

– Vi inspireras väldigt mycket av att det händer så mycket på det här området i Europa och omvärlden just nu, säger Annika Strandhäll.

Kan bli valfråga

Inspirationen kommer bland annat från den finska före detta statsministern Sanna Marin, som för ett drygt år sedan lanserade fyra dagars arbetsvecka som ett vallöfte.

Socialdemokraterna vill nu göra arbetstidsförkortning till en valfråga inför riksdagsvalet 2026.

Bland de övriga riksdagspartierna är det bara V och MP som stödjer en lagstiftad arbetstidsförkortning, enligt en enkät som SVT har gjort.

C anser att frågan ska hanteras av arbetsmarknadens parter, medan övriga partier säger nej till förslaget.

Socialdemokraternas förslag i frågan kommer att presenteras först i maj.

Testas utomlands

Bland de länder som på olika sätt har prövat på olika former av arbetstidsförkortning finns bland annat Island, Spanien och Storbritannien.

Socialdemokraten Sanna Marin ville också lansera en fyratimmarsvecka i Finland, men förlorade valet 2023.

Så här kommenterade hon ett brittiskt experiment med arbetstidsförkortning:

– Människor mår bättre, har lägre sjukfrånvaro, och produktiviteten har ökat, sade Sanna Marin till svenska Yle.

– På kortare arbetstid har man alltså fått samma mängd saker gjorda, eller till och med mera, tillade hon.

Text: Redaktionen

Foto: Arlington Research

 

 


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen