Nytt förslag: 50 000 kronor i bonus för folk med elbil – på ett villkor
2024 06 26
Det säljs allt färre elbilar i Sverige.
Riksförbundet M Sverige kallar det för ett bakslag för regeringen som pekat ut elektrifieringen som helt central för att nå klimatmålen.
Konsumentorganisationen drar slutsatsen att slopad klimatbilsbonus och sänkta priser på bensin och diesel är förklaringen.
– Trots att regeringen ser elektrifiering som det främsta sättet att minska personbilarnas utsläpp har man ännu inte skapat några egentliga förutsättningar för detta. Tydliga ekonomiska incitament att köpa elbil saknas, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige, i en kommentar.
Uppmanar regeringen: inför villkorad bonus
Nämnda organisation går nu fram med ett krav på återinförd klimatbilsbonus.
Det ska dock inte ske villkorslöst. Bonusen ska delas ut under förutsättning att bilägare delar sitt elbilsbatteri, det vill säga att batteriet kan utgöra ett stöd för elnätet. Det handlar om så kallad V2G-teknik (vehicle to grid).
Bonusen ska på dessa villkor uppgå till 50 000 kronor, kräver M Sverige.
– Vi vet att elbilarna är dyra och vi vet att kostnaden att lastbalansera elnätet skjutit i höjden. Det logiska är att ge bilägare en bonus när elbilen stöttar elnätet, säger Carl-Erik Stjernvall.
"Tydligare fördelar"
Tekniken finns idag i ett begränsat antal av de 300 000 elbilar som är i bruk idag.
Men att använda kapaciteten i batteriet är i sig ingen ny idé, däremot kan det krävas nya regelverk för att sådana system ska kunna främjas och möjliggöras på marknaden.
– Fördelarna med elbilen skulle bli mycket tydligare, ju mer man väljer att bidra med desto mer ska det gå att spara på att hålla bilen uppkopplad och bilen får ett syfte även när den står stilla, vilket ofta är mer än 90 procent av tiden, säger Carl-Erik Stjernvall.
Listan på förslag
M Sverige framhåller att regeringen omedelbart måste ta ställning till organisationens förslag.
Här är samtliga uppmaningar från riksförbundet som man vill att regeringen överväger:
- Klimatbilsbonus på 50 000 kronor villkorad med att bilen har V2G-teknik.
- Skatteavdrag för grön teknik avseende de perioder batteriet ställs till nätleverantörens förfogande.
- Möjlighet till sänkt eller slopad moms på el, och sänkt energiskatt.
- ROT-avdrag för service och reparation av elbilar som levererar stödtjänster.
- Nödvändiga regeländringar i syfte att skapa förutsättningar för den nya energidelningsmarknaden.
Källa: Riksförbundet M Sverige
Foto: N. Andersson resp Dcbel
Text: Redaktionen