Nytt besked om plastpåseskatten

2022 11 27

Ett av regeringspartierna lämnar nu ny information om den omtalade plastpåseskatten.

Många hoppade till när Moderaterna och Sverigedemokraterna i samband med den nya statsbudgeten i november gav ett oväntat besked om plastpåseskatten tillsammans med Liberalerna och KD.

Baktalar plastpåseskatten

Gång på gång på gång har Moderaterna och SD sågat plastpåseskatten som för flera på högersidan blivit en symbol för vad man menar är Miljöpartiets misslyckade politik.

Detta trots att det faktiskt var Liberalerna som drev på skatten i samband med Januariavtalet.

Trots detta gav M-SD-KD-L-sidan besked i budgeten om att plastpåseskatten ska vara kvar i budgeten.

– Ja, den är kvar, svarade finansminister Elisabeth Svantessons (M) pressavdelning till SVT.

– Det är närmast ironiskt. Så mycket som de här partierna har ägnat sig åt att baktala den. Och sen låter man den vara kvar, kontrade MP:s Per Bolund.

Plastpåseskatten måste bort

Moderaterna anser till och med att skatten är felaktigt beslutad.

– Ny fakta visar att beslutet fattats på felaktiga grunder, betonade M under rubriken ”Avskaffa plastpåseskatten” som partiet pumpade ut i sociala medier.

Och även SD betonade inför valet att skatten skulle bort.

– Skatten på plastpåsar måste bort! Regeringens plastpåseskatt innebär en rad negativa konsekvenser, underströk SD i sociala medier.

Förvåningen var därför stor när M och SD meddelade att plastpåseskatten trots alla protester ändå ska finnas kvar enligt högerbudgeten.

Glömde bort den

Nu går emellertid en av toppolitikerna i högerregeringen ut med ett nytt besked om varför plastpåseskatten fanns kvar i budgeten.

– Jag tror att de helt enkelt glömde bort den, säger Liberalernas riksdagsledamot och ekonomiske expert Carl B Hamilton till Expressen.

Han menar att det i all komplexitet med budgeten helt enkelt blivit så att man missat att stryka plastpåseskatten.

– Plastpåseskaten var väl inte det som låg högst upp på prioriteringslistan.

– Någon har ju uppenbarligen glömt bort den, förklarar Carl B Hamilton.

Kraftfulla besked

Han inflikar dock att han inte har för avsikt att lägga något nämnvärt fokus på plastpåseskatten framöver.

– Jag tycker inte den är tillräckligt intressant för att jag ska ägna mig åt den, säger han till tidningen.

Helt säker på mysteriet kring plastpåseskattens fortsatta existens är han emellertid inte.

– Det är min tro, framhåller han.

På bilden ovan ses Moderaternas och SD:s kraftfulla besked innan valet om att plastpåseskatten ska slopas.

ANALYS

Om M-SD-KD-L helt enkelt bara glömde bort att stryka skatten i budgeten så talar det för att plastpåseskatten ryker i nästa budget.

Det rådande ekonomiska läget talar samtidigt för att man hellre lägger fokus på andra frågor. Dimman tätnar med andra ord.

Foto: Moderaterna, SD

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen