NYA UPPGIFTER: Myndighet upptäcker brott bland anställda

2023 04 16

Anställda på Försäkringskassan misstänks för bidragsbrott.  

I samband med att misstänkta bidragsbrott i samhället ökar kraftigt genomför Försäkringskassan kontroller hos sina anställda.

Nu har myndigheten upptäckt att tio av sina egna handläggare har fuskat, rapporterar SR.    

Det är tio för många, det ska vara noll, säger Försäkringskassans kommunikationsdirektör Sten Eriksson till SR.   

Senaste två åren  

Handläggare på myndigheten har under de senaste två åren begått bidragsbrott.

En anställd har studerat samtidigt som den varit sjukskriven på heltid. Ytterligare medarbetare har arbetat samtidigt som de har varit föräldralediga eller på semester. De har arbetat med frågor om bland annat föräldrapenning.   

– Svenska folket måste vara säkra på att vi inte själva begår bidragsbrott när vi jobbar så aktivt för att förhindra det på andra sätt, säger Sten Eriksson.   

Missuppfattat reglerna   

Bidragsbrotten handlar om summor mellan 160 000 och 7 000 kronor. De anställda skyller på att de har missuppfattat reglerna eller slarvat.   

– Varje medarbetare som börjar hos oss genomgår en ganska gedigen internutbildning. Så att säga att man av misstag liksom begått ett bidragsbrott, det håller inte om du jobbar här, menar Sten Eriksson.   

Välfärdsbrott vanligare   

Det är inte bara Försäkringskassan som har drabbats av bidragsbrott. I samhället blir välfärdsbrott allt vanligare.   

Enligt Sydsvenskan ökade andelen anmälda bidragsfusk med 15 procent i fjol. Under förra året polisanmäldes 11 300 misstänkta bidragsbrott vilket förhindrade felaktiga utbetalningar på 1,8 miljarder kronor.   

Det är den nya systematiken och fler tips från a-kassan, grannar, andra statliga myndigheter och kommunala tjänstemän som gör att anmälningarna ökar.   

Försäkringskassan utreder   

De misstänkta bidragsfusken har utretts av Försäkringskassans personalansvarsnämnd. Nio av de anklagade har valt att själva säga upp sig från jobbet.   

Fusken har upptäckts i samband med kontroller som myndigheten satsar på för att bekämpa bidragsbrottsligheten.

Myndigheten har extra koll på dem som vet hur dessa kontroller utförs.  

Utreds av regeringen  

Under 2021 beslutade regeringen att uppdra kriminologen Amir Rostami att utreda bekämpningen av bidragsbrott. Idag är det polisen som utreder misstänkta bidragsbrott, men Amir Rostami menar att de inte har kompetensen.   

– Ekobrottsmyndigheten har den kompetensen de behöver, det handlar om att skala upp den, säger Amir Rostami till Altinget.   

Foto: Försäkringskassan

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen