NYA TEORIN: Då kommer Putin mördas

2023 08 30

Den ryska diktatorn Vladimir Putin lever farligt.

Det hävdar den brittiska statsvetaren och Rysslandsexperten Anthony Glees.

– Putin är en död man, han vet bara inte om det än, säger han till Daily Star.

Hotbilden mot den ryska diktatorn har intensifierats sedan Wagnergruppens ledare  Jevgenij Prigozjin omkom i en flygkrasch utanför Moskva.

Delar av Wagnergruppen uppges vara övertygade om att Putin och den ryska militärledningen låg bakom dödskraschen. 

På gruppens egna kanaler smids hämndplaner och enligt ukrainska uppgifter har den paramilitära gruppen pekat ut två syndabockar: Vladimir Putin och hans försvarsminister Sergej Sjojgu.

Spelar mäktig och lugn 

Kreml och Vladimir Putin har förnekat den ryska statens inbladning i Prigozjins död.

Putin har till och med utryckt sina kondoleanser till Wagnerledarens familj och kallat händelsen för en ”stor tragedi”.

Ett spel för galleriet, enligt Anthony Glees.

– Putin vill, bara några dagar efter att han skickade Prigozjin till himlen, att världen och framför allt Nato ska se honom som ytterst mäktig och lugn. Som en man som har full kontroll över händelseförloppet, säger experten och tillägger att verkligheten ser helt annorlunda ut. 

– Putin bör oroa sig. Han spelar ett farligt spel.

Teorin: Då kan Putin mördas

Anthony Glees tror att situationen kan eskalera när Putin genomför sin första utlandsresa sedan Internationella brottmålsdomstolen ICC utfärdade en arresteringsorder mot honom för påstådda krigsförbrytelser. 

I oktober väntas Putin flyga till Kina för att träffa landets diktator Xi Jinping.

En resa som innebär två stora risker för Putin, uppger Anthony Glees.

– Han kommer att behöva oroa sig för två saker. För det första kan motståndare i Ryssland utnyttja hans frånvaro och inta Kreml.  Trots allt, när katten är borta dansar råttorna på bordet.

– För det andra riskerar hans presidentplan att skjutas ner över stäpperna i östra Ryssland. Wagnergruppen har tillgång till luftvärnssystemet Buk. Det är samma system som användes när flygplanet Malaysia Airlines Flight 17 sköts ned över Ukraina 2014.

Inledde myteri

Konflikterna mellan Prigozjin och Putinregimen eskalerade i maj när Wagnerledarens utbrott avlöste varandra.

Bland annat ska han i ett klipp ha kallat “farfar” för “skitstövel” – vilket sägs åsyfta Putin.

I juni gjorde Wagnertrupperna helt om och marscherade för att inta Moskva – något som inte togs emot väl i Kreml.

– Det är en dolk i ryggen på vårt land och vår nation. Det vi ser är förräderi, sade Putin i ett uttalande.

Myteriet stoppades efter att Belarus diktator Alexandr Lukasjenko gått in och förhandlat med Prigozjin.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


86 000 svenskar får pengar på kontot

2024 05 28

För drygt tre år sedan föll domarna mot pensionsbolaget Allras grundare Alexander Ernstberger och tre andra Allra-profiler i Svea hovrätt. 

De dömdes till mångåriga fängelsestraff för mutbrott och för att ha berikat sig på bekostnad av pensionssparare.

Samtidigt tilldömdes Pensionsmyndigheten ett stort belopp i skadestånd. Pengarna ska fördelas till kunder som drabbades i Allra-härvan.

Nu meddelar Pensionsmyndigheten att man påbörjar den första inbetalningen – 95 miljoner ska fördelas på 86 400 sparare.

De som får in pengar på kontot tillhör tidigare sparare som hade hela eller delar av sitt premiepensionskapital i fonder med kopplingar till Allra under 2012.

– Det här är en milstolpe för oss på Pensionsmyndigheten att vi lyckas med vad vi hela tiden har förmedlat: att vi ska hitta, ta tillbaka och betala in pengar som sparare förlorade i samband med Allra.

– Jag är glad för de sparare som nu börjar få ekonomisk upprättelse, säger Anna Pettersson Westerberg, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.

Flaggar för fler inbetalningar

Beloppet på 95 miljoner kronor är lägre än skadeståndet vilket kan innebära ytterligare inbetalningar till pensionssparare i framtiden.

– Inbetalningen innebär ett delmål i vårt arbete med att se till så att de som drabbades av Allra-härvan ska få ersättning för varje krona de har lidit skada. Pensionsmyndighetens arbete med detta är uthålligt, envist och metodiskt, säger Pensionsmyndighetens chefsjurist Lena Aronsson.

Så fungerar inbetalningarna

- Pengarna betalas in automatiskt till de drabbades premiepensionskonton och man behöver inte göra något för att få pengarna.

- Inbetalningens storlek beror på olika faktorer som exempelvis när och hur länge man haft innehav i någon eller några av de aktuella fonderna och storleken på innehavet.

- Inbetalningen väntas nå berörda personers konton den 28 maj och syns som ”korrigering” om man loggar in på Mina sidor på pensionsmyndigheten.se. De som får en inbetalning på minst 50 kronor informeras också via brev.

Så fördelas pengarna

- 86 400 sparare berörs av inbetalningen.

- 36 251 personer får upp till 1 000 kronor

- 43 592 personer får mellan 1 000 och 2 000 kronor

- 6 414 personer får mellan 2 000 och 3 000 kronor

- 144 personer får över 3 000 kronor

Källa: Pensionsmyndigheten

Foto Windows

Text: Redaktionen


Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen