NYA RÖN: Så länge bör du inte snooza på morgonen

2023 05 03

När alarmet går på morgonen är det bäst att stiga upp ur sängen.

Det fastslår en ny spansk studie som The Guardian har tagit del av.

Forskarna bakom studien har undersökt hur snoozandet påverkar hälsan och energinivån.

Människor som snoozar i mer än 25 minuter mår i regel sämre, är tröttare och har ett högre BMI.

– Korta tupplurar kan vara återställande, men snoozar du längre än 25 minuter riskerar du att tippa in i djupsömn, vilket gör att du kan känna dig sur i flera timmar efteråt, skriver den brittiska tidningen med hänvisning till studien.

Kräver mer forskning

Att snoozande på morgonen gör dig tjock är inte vetenskapligt bevisat, men flera studier indikerar att långa tupplurar är förknippat med ett högt blodtryck och en mängd olika tillstånd relaterade till hjärt- och kärlsjukdomar.

– Siesta eller en tupplur är en vanlig praxis i många länder för att återhämta sig från de skadliga effekterna av otillräcklig sömn. Ändå är effekterna mellan tupplurar och ämnesomsättning relativt outredda, framhåller de spanska forskarna bakom studien.

Forskarna vill nu ser fler studier inom fältet.  

– Resultatet av studien kräver att framtida forskning utreder om korta tupplurar är att rekommendera, särskilt hos individer som röker, äter oregelbundet och slarvar med sömnen på natten.

Mer intelligenta

Sjusovare behöver dock nödvändigtvis inte vara oroade. 

Det finns även positiva aspekter med att ligga och dra sig i sängen.

Människor som snoozar på morgonen är mer intelligenta.

Det har studien Why nightowls are more intelligent kommit fram till.

– Att använda snoozeknappen visar att man anpassat sig till vårt nya sätt och leva och det är just anpassningen som tyder på att de som har det svårt att ta sig upp är mer intelligenta, framhåller författarna bakom studien.

Enligt studieförfattarna så är även människor som snoozar bättre på att uppmärksamma vad kroppen behöver.

Det innebär i sin tur att ”snoozare” har en bättre problemlösningsförmåga och är bättre på att följa sina drömmar, enligt studien.

Foto: Maks Styazhkin resp Isabella Fischer

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen