23 sep 2025

Nya rekord – svenskarna rusar till butikerna

2024 07 18

Svenskarnas konsumtion av vissa livsmedel når nya nivåer.

Det är sedan tidigare känt att svenska folket har en betydande förkärlek till sötsaker och snacks.

På torsdagen har Statistiska centralbyrån släppt en ny rapport som visar att den förkärleken sannerligen inte är på väg att försvinna.

Snarare ökar svenskarnas konsumtion, och det rejält.

Chips, läsk och glass

Svenskarnas konsumtion av chips, glass och läsk når nu nya rekordnivåer.

– På sommaren äter vi mest glass, och nuförtiden mer än någonsin. Sedan 2016 har glassköpandet i Sverige ökat med 3,5 miljarder kronor. Även vår konsumtion av läsk och chips slår nya rekord, förklarar Statistiska centralbyrån.

Kraftiga ökningar

SCB framhåller att det rör sig om kraftiga ökningar.

Försäljningen av glass, läsk och chips ökar för varje år. Den sammanlagda försäljningen låg under 2022 på totalt 22 miljarder kronor, en ökning med 52 procent sedan 2016.

– Under 2016 såldes glass för drygt 5,6 miljarder kronor i Sverige. Sex år senare har den siffran ökat till 9,1 miljarder kronor, säger SCB:s statistiker Louise Eklund.

Många miljarder

Konsumtionen av chips och läsk fortsätter öka.

– Även konsumtionen av läskedrycker ökar när det är varmt. Försäljningen av läsk har ökat med 48 procent, från 6,6 miljarder kronor 2016 till 9,8 miljarder 2022, fortsätter SCB.

– Salta potatischips äts också mycket på sommaren. Chipsförsäljningen har ökat från 2,2 miljarder kronor 2016 till 3 miljarder 2022, en ökning med 38 procent.

Funnits länge

Såväl läsk som glass introducerades på riktigt i Sverige på 1800-talet.

– Från slutet av 1800-talet började gatuförsäljningen av glass i Sverige och 1917 öppnade en italienare en glasskiosk i Stockholm. 

– På 1930-talet började Mjölkcentralen tillverka glass och 1935 lanserades ”Puckstången” som den första glasspinnen i Sverige.

– Läskedrycker var också en 1800-talsnyhet i Sverige. Den första svenska läsken som såldes i etiketterad flaska var ”Citron-brus” som lanserades 1905. 

– Andra kända märken är ”Pommac” från 1919 och ”Julmust” som kom 1920. ”Cuba-Cola” var den första svenska colaläsken och den lanserades 1953. 

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen


26 nov 2022

“Helt sinnessjukt” – lucianyhet väcker ramaskri

2025 11 26

På skolor runtom i hela Sverige pågår förberedelserna för fullt inför årets luciafirande.

Men firandet är inte villkorslöst.

För två år sedan förbjöd flera skolor i Stockholmsregionen föräldrar från att delta i firandet, på grund av att det ansågs kunna väcka obehag hos de yngre eleverna.

Det här året är det ett annat förbud, och framför allt underlåtenheten att följa reglerna, som väcker starka reaktioner.

I Danderyd har skolor numera nämligen börjat porta föräldrar som trotsar förbudet mot att fotografera och filma barnen under firandet, rapporterar TV4 Nyheterna.

– Det är helt sinnessjukt att man inte respekterar när man får tydliga instruktioner, säger författaren och influencern Katrin Zytomierska till kanalen.

Rektorn bestämmer

Enligt Ulla Hurtig Nielsen (M), skolpolitiker i Danderyd, är det formellt rektorn som fattar beslut om föräldrar ska få närvara vid luciatågen eller inte.

Hon understryker att det är viktigt att traditioner får leva kvar, men framhåller också att det borde kunna tas hänsyn till krav att föräldrar enbart får fotografera sitt eget barn.

– Vad många inte vet är att det i Danderyd finns många barn med skyddad identitet, vars föräldrars jobb gör dem särskilt utsatta, säger Ulla Hurtig Nielsen till lokaltidningen Mitt i.

Förslaget: böter på 10 000 kronor

Beskedet från Stockholmsskolorna har även orsakat reaktioner på sociala medier. Flera frågar sig vad meningen är med luciatåg om inte föräldrarna får titta på och andra undrar varför föräldrarnas vilja ska prioriteras före barnens välmående.

En del bekräftar också att det filmas hejvilt på luciafirandet i skolorna.

Katrin Zytomierska har ett förslag på hur man skulle kunna lösa dilemmat: inför böter på 10 000 kronor för den förälder som filmar ett annat barn och lägger ut det.

I ett land som Sverige så tror jag inte att någon skulle våga lägga ut någonting om det var en högre bot, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

Etablerades på 1900-talet

Luciafirandet har sitt ursprung i den kristna tron och firas till minne av just helgonet Lucia, en kristen jungfru från italienska Syrakusa som dog 304.

I Sverige etablerades firandet av Lucia under tidigt 1900-talet och har idag väldigt lite gemensamt med den tidiga kristna högtiden.

Lucia firas även i övriga nordiska länder samt i delar av Italien där det dock skiljer sig väldigt mycket från den svenska varianten.

LÄS MER: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget

Foto: Bengt Nyman

Text: Redaktionen


25 november 2025

Nordkoreansk “mirakelmedicin” strömmar in Ryssland

2025 11 25

Ett nytt läkemedel har fått fart på den ryska marknaden.

Nordkoreanska Neo Viagra har börjat säljas i mängder i Ryssland.

Läkemedlet är ett potenshöjande medel för både män och kvinnor. Enligt tillverkaren hjälper det även mot led- och njurproblem samt smärtor i rygg, axlar och knän.

Den oberoende tidningen The Moscow Times skriver att produkten nu “sköljer över” landet sedan västerländska tillverkare lämnat den ryska marknaden efter invasionen av Ukraina.

Ökänt företag

Det är det nordkoreanska företaget Pupang, ökänt för sina pseudomediciner, som står bakom “mirakelmedicinen”. Pupang är ett dotterbolag till Korea Pupang Trading Corporation som finns på sanktionslistan hos FN, EU och USA.

Enligt företaget själv tycks det knappast finnas några gränser för vad deras läkemedel  kan åstadkomma. Dessutom menar man att det inte finns en enda biverkning.

– Pugang är känt för att ha levererat det injicerbara medlet Kumdang-2 till Ryssland, som tillverkaren påstår är effektivt mot hiv, coronavirus, malaria, bältros, svininfluensa och till och med narkotikaberoende, skriver The Moscow Times.

Preparatet påstås vara odlat i jorden och “berikad med sällsynta jordartsmetaller”. Företaget hävdar också att det innehåller såväl guld som platina. 

LÄS MER: UPPGIFTER: Putin var nära att avgå

Är som vanlig Viagra

När Neo Viagra dök upp i nordkoreanska statliga kataloger 2018 utlovades “sexuellt nöje i 16-24 timmar", uppger den ryska tidningen.

Trots att den marknadsförs som en “örtmedicin” har tester dock kunnat visa att medlet innehåller samma aktiva ingrediens som vanlig Viagra, rapporterade The New Zealand Herald redan 2016.

Men läkemedlet har alltså gått hem i Ryssland. På flera sajter som säljer läkemedlet hyllas medicinen.

– En av köparna skriver att medlet ”fungerar även med vin”. En annan kund beskriver en ”mjuk men stabil effekt” och kallar priset ”trevligt jämfört med Viagra”, framhåller The Moscow Times.

Priset för Neo Viagra ligger på 2 200 – 3 000 rubel, motsvarande strax över 300 svenska kronor.

De västerländska tillverkarna av potensmedel upptog innan kriget enbart 3 procent av marknadsandelarna i Ryssland. Nästan all produktion av läkemedel för ändamålet sker idag i Ryssland.

LÄS MER: Kalldusch för Putin – Kina höjer priserna rejält

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen