Nya rekord – svenskarna rusar till butikerna
2024 07 18
Svenskarnas konsumtion av vissa livsmedel når nya nivåer.
Det är sedan tidigare känt att svenska folket har en betydande förkärlek till sötsaker och snacks.
På torsdagen har Statistiska centralbyrån släppt en ny rapport som visar att den förkärleken sannerligen inte är på väg att försvinna.
Snarare ökar svenskarnas konsumtion, och det rejält.
Chips, läsk och glass
Svenskarnas konsumtion av chips, glass och läsk når nu nya rekordnivåer.
– På sommaren äter vi mest glass, och nuförtiden mer än någonsin. Sedan 2016 har glassköpandet i Sverige ökat med 3,5 miljarder kronor. Även vår konsumtion av läsk och chips slår nya rekord, förklarar Statistiska centralbyrån.
Kraftiga ökningar
SCB framhåller att det rör sig om kraftiga ökningar.
Försäljningen av glass, läsk och chips ökar för varje år. Den sammanlagda försäljningen låg under 2022 på totalt 22 miljarder kronor, en ökning med 52 procent sedan 2016.
– Under 2016 såldes glass för drygt 5,6 miljarder kronor i Sverige. Sex år senare har den siffran ökat till 9,1 miljarder kronor, säger SCB:s statistiker Louise Eklund.
Många miljarder
Konsumtionen av chips och läsk fortsätter öka.
– Även konsumtionen av läskedrycker ökar när det är varmt. Försäljningen av läsk har ökat med 48 procent, från 6,6 miljarder kronor 2016 till 9,8 miljarder 2022, fortsätter SCB.
– Salta potatischips äts också mycket på sommaren. Chipsförsäljningen har ökat från 2,2 miljarder kronor 2016 till 3 miljarder 2022, en ökning med 38 procent.
Funnits länge
Såväl läsk som glass introducerades på riktigt i Sverige på 1800-talet.
– Från slutet av 1800-talet började gatuförsäljningen av glass i Sverige och 1917 öppnade en italienare en glasskiosk i Stockholm.
– På 1930-talet började Mjölkcentralen tillverka glass och 1935 lanserades ”Puckstången” som den första glasspinnen i Sverige.
– Läskedrycker var också en 1800-talsnyhet i Sverige. Den första svenska läsken som såldes i etiketterad flaska var ”Citron-brus” som lanserades 1905.
– Andra kända märken är ”Pommac” från 1919 och ”Julmust” som kom 1920. ”Cuba-Cola” var den första svenska colaläsken och den lanserades 1953.
Foto: Ica Gruppen
Text: Redaktionen