Nya rekommendationer om lösenord – så ska du tänka

2023 01 20

Idag, fredag 20 januari, är det den årliga lösenordsbytardagen.

Många säkerhetsaktörer på internet har länge hävdat att det är viktigt att kontinuerligt byta sina lösenord för att minska risken att få sina konton kapade.

– Cybersäkerhetsexperter rekommenderar att du byter lösenord var tredje månad, framhåller exempelvis antivirusjätten McAffee.

Men nu uppmanas det att tänka om, oavsett om det rör ditt lösenord till internetbanken, Netflix, telefonen eller sociala medier.

“Finns bättre sätt”

Den som dagen till ära hade planerat att byta sitt lösenord kan gärna avstå från att göra så.

Så menar informationssäkerhetsexperten Fia Ewald, enligt Sveriges Radio.

– Det finns bättre sätt att vårda sina lösenord på, konstaterar hon.

– När man måste byta hela tiden är det stor risk att man återanvänder lösenord, skriver upp dem på lappar eller använder andra metoder som leder till sämre säkerhet.

Kan bli kontraproduktivt

Att byta lösenord ofta kan med andra ord riskera att bli kontraproduktivt, enligt informationssäkerhetsexperten.

Hon ger svar på hur man istället bör tänka för att minimera risken att få sina konton kapade av obehöriga.

– De flesta som jobbar med säkerhet förordar att man ska använda sig av tvåfaktorsautentisering. Det vill säga när man använder sig av tjänster med känslig information, då man måste få ett sms eller någonting. Så det blir både någonting man har och någonting man tillför, säger Fia Ewald till SR.

“Bra att byta då och då”

Rekommendationen ska dock inte misstolkas som att man aldrig bör byta lösenord, menar Andrei Sabelfeld, professor vid avdelningen för informationssäkerhet på Chalmers tekniska högskola.

– Det är bra att byta lösenord då och då, men samtidigt ska man inte byta för ofta. Det är inte ovanligt med riktlinjer att byta lösenord till exempel varje 90 dagar, men det kan lätt bli förvirrande för användaren, säger han till högskolans hemsida.

– En tumregel är att byta minst en, men gärna ett par gånger om året och gärna tänka igenom sitt val av lösenord så att man enkelt kommer ihåg det, även efter att man har bytt.

Delar åsikt

Professorn delar Fia Ewalds uppmaning om att använda sig av flerstegsautentisering i de fall det går.

Använd gärna multifaktorautentisering, där man i stället för endast lita på ett enda lösenord presenterar olika bevis (faktorer) av sin identitet för att kunna logga in. Sådana faktorer kan handla om något man vet (till exempel ett lösenord) kombinerat med något man har (till exempel ett kreditkort) eller något man är (till exempel fingeravtryck). 

Om det inte går

Han ger dock även tips på hur man ska tänka vid tillfällen då alternativet inte finns.

– Man får ofta rådet att använda versaler och speciella symboler, men det kan vara svårt att komma ihåg ett sådant lösenord. Då kan det hjälpa att komma på en minnesregel utifrån från en fras som är lätt att komma ihåg. Till exempel kan du plocka de första bokstäverna i orden från en rad i en favoritlåt och kombinera dem med ett par speciella symboler.

Foto: C. Hume

Text: Redaktionen


Butikskedjan Power går ut med varning till kunder

2025 02 10

Butikskedjan Power varnar för bedrägerier och falska hemsidor.

Elektronikkedjan är ett av många företag som tvingas rikta den här typen av meddelanden till kunderna.

Bedrägerier ställer till med stora problem - och Power har märkt att deras varumärke används för att genomföra sådana brott.

Därför går kedjan nu ut med en varning till kunderna.

Power varnar

Så här lyder Powers varning:

– Just nu cirkulerar det bluff-SMS från avsändaren "Power" där ordernummer som börjar på 6 och ett falskt 08-nummer anges, varnar kedjan.

– POWER skickar enbart ut SMS med avsändare POWER (stora bokstäver), våra webbordrar börjar med nummer 21 och numret för att kontakta oss på via kundtjänst är 08 517 66 000. Kontrollera att SMS'et du fått stämmer överens med detta, annars är det falskt.

Även bedrägerisida

Power har även lagt märke till att det dyker upp bedrägerisidor.

– Just nu får vi in kunder som lagt ordrar på www.power-sverige.com. Detta är en bedrägerisida och inget som POWER står bakom. Power.se är den enda hemsidan som vi säljer produkter online på.

Olika typer

Power förklarar att bedragarna använder sig av olika typer av metoder för att lura folk.

– Bedragare kan försöka nå dig via mejl, telefonsamtal eller SMS och påstå att de representerar POWER Sverige, förklarar kedjan.

– Ett exempel kan vara att de ringer dig, utan att du haft tidigare kontakt, och utger sig för att vara från kundtjänst. De kan be om personlig information, lösenord eller annan känslig information.

Leveranser och sociala medier

Power varnar även för leveransbedrägerier och att bedragarna använder sociala medier.

Kunder kan få ett SMS eller mejl där det står att man beställt något och att det är på väg till postombud och vid frågor ska kedjan kontakta oss på ett telefonnummer. 

Detta nummer leder till bedragare som sannolikt kommer försöka få dig att logga in med BankID.

– Bedragare kan skapa falska webbplatser eller sociala medieprofiler som ser ut som POWER Sveriges officiella sida, fortsätter Power.

– De kan försöka locka kunder med tävlingar för att göra köp eller för lämna ut personlig information. Ofta säljs produkter till enormt billiga priser.

Foto: Power Noel Edling

Text: Redaktionen


Familjeägd klädkedja i konkurs

2025 02 10

Den Stockholmsbaserade modekedjan Stockholm Boulevard går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked i modebranschen.

Den här gången är det den Stockholmsbaserade familjeägda klädkedjan Stockholm Boulevard - förkortat som Sthlm Blvd.

Det rapporterar sajten E-handel.

Går i konkurs

Kedjan har butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Mood Stockholm, Bromma Blocks och Täby Centrum och bedriver även e-handel.

En konkursansökan inkom på söndagen och under måndagen har Stockholms tingsrätt fattat beslut.

Kedjan har arbetat med försäljning av skandinaviska varumärken och fokuserat på hållbarhet.

Är på obestånd

Bolaget är på obestånd och därför har beslut om konkurs fattats.

Det är i nuläget oklart vad som blir av Stockholm Boulevards tillgångar.

Haft flera butiker

Sthlm Blvd är ett familjeföretag och ägarna Eva och Bengt Jaller har lång erfarenhet i modebranschen och har under trettio år drivit flera olika typer av modebutiker i Stockholm.

Sthlm Blvd har funnits sedan 2015 då de startade fyra butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Bromma Blocks och i Mood Stockholm. 

Hösten 2022 öppnade en femte butik i Täby Centrum.

Stor osäkerhet

Stockholm Boulevard är en av flera aktörer i modebranschen som har konkursat de senaste åren.

De svåra ekonomiska förutsättningar, som har kännetecknats av höga hyror, svag köpkraft hos konsumenten och svåra räntekostnader, har lett till att många butiker har tvingats slå igen.

Inom detaljhandeln, en bransch som under 2024 haft höga konkurssiffror, minskade dock antalet konkurser med 8 procent i januari. 

Trots detta kvarstår osäkerheten, då flera stora företag inom detaljhandeln, exempelvis Buttericks, Nathalie Schuterman och Sneakersnstuff har gått i konkurs under januari månad.

Även inom partihandeln noteras en minskning om 32 procent.

– 2024 har varit ett år präglat av stora svängningar för företagskonkurserna i Sverige, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt. Konkursnivåerna är fortsatt höga, och många företag står inför stora utmaningar, inte minst inom detaljhandeln och hotell- och restaurangsektorn.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen